Wat kun je doen tegen voorjaarsmoeheid?

Het is voorjaar, de zonnestralen breken weer door en de natuur komt weer tot leven. Zo ook de mensen om je heen, iedereen is vrolijker en heeft meer energie. Maar van meer energie is bij jou totaal geen sprake: je bent doodmoe en hebt nergens zin in. Herkenbaar? Hoewel het misschien wel zo lijkt, ben je zeker niet de enige die hier last van heeft. De kans is groot dat je last hebt van voorjaarsmoeheid. Gelukkig kun je met de juiste veranderingen voorjaarsmoeheid verminderen of zelfs voorkomen in de toekomst.


Wat is voorjaarsmoeheid?

Voorjaarsmoeheid is een vorm van Seasonal Affective Disorder (SAD), ofwel seizoensgebonden depressie. Wanneer je last hebt van SAD wordt je gemoedstoestand beïnvloed door het wisselen van de seizoenen. Kenmerkend van SAD is dat de symptomen ieder jaar weer terugkomen. Je hebt vast wel eens gehoord van winterdepressie. Je kunt van hetzelfde last hebben in het voorjaar: voorjaarsmoeheid. De problemen die je hiervan ondervindt kunnen variëren van moeheid tot een depressie.

Bij voorjaarsmoeheid kun je de volgende symptomen hebben: vermoeidheid, je slecht kunnen concentreren, niet goed kunnen slapen, je lusteloos voelen, stressgevoelens, je somber voelen zonder duidelijk aanwijsbare reden, last hebben van een verstoord eetpatroon, geen zin hebben in sociale activiteiten en prikkelbaar zijn. In dit artikel vind je meer informatie over de mogelijke oorzaken van voorjaarsmoeheid en tips om het tegen te gaan. Heb je echter langer dan drie weken last van deze symptomen, dan is verstandig om naast het toepassen van deze tips een bezoekje te brengen aan een huisarts of psycholoog.


Wat is de oorzaak van je moeheid?

Over de precieze oorzaak van voorjaarsmoeheid zijn de meningen verdeeld. We zullen hieronder de meest waarschijnlijke redenen van voorjaarsmoeheid met je delen.

De voornaamste reden voor SAD is het tekort aan zonlicht. Een oorzaak van voorjaarsmoeheid kan dus zijn dat je nog moe bent van de winter. Veel mensen hebben in de winter last van een winterdepressie, dit wordt onder andere veroorzaakt door een Vitamine D-tekort. Vitamine D krijg je binnen door zonlicht. Het komt vaak voor dat je hier in de winter een tekort van opbouwt, omdat je in de winter vaak meer binnen zit en het zonlicht minder sterk is. Als je hier niet van hersteld kun je je hier in het voorjaar last van krijgen.

In de winter zijn de dagen korter en de nachten langer. Als de lente begint worden de nachten weer korter en de dagen langer. Hier moet je lichaam aan wennen, waardoor je slaapritme verstoord kan raken. Je voelt je vermoeid en in slaap vallen gaat moeilijker.

Een andere mogelijkheid is het schommelen van je hormoonhuishouding. Doordat in de winter de dagen kort en nachten lang zijn, maak je niet voldoende serotonine aan. Dit is het hormoon dat zorgt voor een geluksgevoel en tevredenheid. Serotonine zorgt ervoor dat je zin hebt om dingen te ondernemen en je actiever wordt. Een tekort hiervan leidt ertoe dat je meer melatonine aanmaakt; het hormoon dat je slaapritme reguleert. Het aanbreken van het voorjaar zorgt ervoor dat deze balans verandert, hier moet je lichaam aan wennen, wat tot de symptomen van voorjaarsmoeheid leidt.

Het is ook mogelijk dat voorjaarsmoeheid veroorzaakt wordt door de temperatuurschommelingen in dit seizoen. Doordat de temperatuur in het voorjaar (van dag tot dag en tussen dag en nacht) erg veranderlijk is, ontstaan er schommelingen in bloeddruk. Deze schommelingen zorgen voor vermoeide gevoelens.

Voorjaarsmoeheid kan ook komen door een schakeling in je sportpatroon. Wellicht ga je zodra het voorjaar aanbreekt opeens weer veel meer sporten. De feestdagen zijn voorbij en het wordt tijd om de extra kilo’s er weer af te trainen. Heb je in de herfst en winter bijna niet gesport, dan moet je lichaam vanzelfsprekend wennen aan deze veranderende hoeveelheid lichaamsbeweging. Ook dit kan je voorjaarsmoeheid veroorzaken.


Wat doe ik tegen vermoeidheid in het voorjaar?

Voorjaarsmoeheid kan vervelend zijn, maar is in veel gevallen vrij eenvoudig op te lossen. Door voedingssupplementen toe te voegen aan je dieet, genoeg te bewegen en de juiste producten te eten bijvoorbeeld. Zo kan het slikken van ijzersupplementen helpen om je vermoeide gevoelens af te laten nemen. Ijzer is de vitamine die zorgt voor het transport van zuurstof door je lichaam, waardoor je meer energie krijgt. Ijzersupplementen slikken zorgen ervoor dat de tekorten aangevuld worden en je energielevel weer stijgt.

Ga naar buiten en beweeg! Buiten in beweging zijn zorgt ervoor dat je meer Vitamine D aanmaakt, waardoor je energielevels aangevuld worden. Bovendien, wanneer je genoeg beweegt nemen je stressgevoelens af, doordat je cortisolniveau daalt. Deze beweging hoeft niet heel intensief te zijn, iedere dag minstens een half uur stevig doorwandelen doet al wonderen. Maak bijvoorbeeld een mooie boswandeling of meld je met een vriend of vriendin aan bij een hardloop- of bootcampgroepje. Nog geen sport gevonden die jij leuk vindt? Meld je dan eens aan voor gratis proeflessen van sporten die je nog niet eerder beoefend hebt.

Probeer bovendien in de herfst en winter niet veel minder te gaan bewegen, maar dit het hele jaar door zo constant mogelijk te blijven doen. Op die manier hoeft je lichaam niet te wennen aan veranderingen in je hoeveelheid lichaamsbeweging en is je energielevel constanter. Heb je juist meer energie nodig om jezelf ertoe te zetten om te gaan sporten? De juiste producten eten is hiervoor erg belangrijk, hierover vind je in dit artikel meer tips.

Verder is het goed je eetpatroon onder de loep te nemen, zodat dat je energielevel op peil houdt. Ten eerste door vaker, maar in kleinere porties te eten. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerniveau constanter blijft, dan wanneer je bijvoorbeeld drie keer per dag een grote portie eet. Ten tweede is het goed om te kijken naar wát je eet. Vooral veel groente en fruit eten zorgt ervoor dat vitaminetekorten aangevuld worden. Daarnaast helpt het om producten te consumeren met een lage glycemische index. De glycemische index van een product geeft aan hoe snel je bloedsuikerspiegel stijgt wanneer je het consumeert. Schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgen voor pieken en dalen in je energieniveau. Daarom wil je liever weinig producten eten met een hoge glycemische index, want die zorgen ervoor dat je je kort energiek voelt en daarna ‘instort’. Producten met een lage glycemische index zijn bijvoorbeeld peulvruchten, veel soorten fruit en melkproducten.

In dit artikel vind je nog meer tips die je helpen wanneer je weinig energie hebt.


Wat doe je tegen stressgevoelens in het voorjaar?

Naast vermoeidheid kun je ook veel last hebben van stress door voorjaarsmoeheid. Ook hiervoor is het belangrijk buiten te bewegen, dit is één van de beste manieren om je je stressniveau te verlagen. Wanneer je buiten in de natuur wandelt verlaagt je cortisolniveau, dit is het hormoon wat stress veroorzaakt.

Ten tweede is het goed om te zorgen voor structuur in je dagen. Door volgens een vast patroon te leven zorg je ervoor dat je lichaam niet steeds hoeft te wennen aan veranderingen. Veel verandering brengen je gemoedstoestand uit balans, waardoor je je gestresst voelt. Als je veel last hebt van stress is het dus belangrijk goed te plannen en ritme te creëren.

Plan daarnaast je dagen niet te vol en neem bovendien genoeg pauzes. Als je veel last hebt van stress is het goed jezelf voldoende rust te gunnen tussen je activiteiten door, waarmee je voorkomt dat je cortisolwaardes zich blijven opstapelen. Een pauze zorgt ervoor dat je je weer rustiger voelt en erna weer tegenaan kunt.

Ten slotte is meditatie een effectief middel tegen stress. Meditatie heeft een bewezen positief effect op gevoelens van angst, zorgen en druk. Dit zijn gevoelens die vaak de kop opsteken wanneer je gestresst bent. Als je begint met mediteren hoef je echt niet meteen uren in de kleermakerszit op een matje door te brengen. Dagelijks tien minuten een ademhalingsoefening doen, kan al voldoende zijn om je stressgevoelens weg te nemen. Er zijn online veel apps te vinden waarbij je geleide meditaties kunt doen, zoals Headspace, Buddhify, Calm en Stop, Breathe & Think.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Gezondheid Lichaam

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit