Koelkast voorspelt consumentenbestedingen

De koelkast is het apparaat waar consumenten graag geld aan uitgeven. Oftewel: een goede koelkast is een investering in de toekomst. De middenklasse krijgt het in landen als Brazilië, India en China steeds beter door. Steeds meer van hen geven hun geld uit aan een koelkast. De Amerikaanse vermogensbeheerder van Alliance Bernstein, Tossos Stassopoulos, kwam dit op het spoor.

Omdat producten als kaas en melk in een koelkast beter houdbaar blijven, is de verwachting dat de consumptie van deze middelen zal gaan stijgen in de landen waar koelkasten in gebruik genomen worden. Ook het biertje mag niet ontbreken in dit lijstje. Thuy-Mai Hoang van vermogensbeheer Lombard Odier geeft namelijk aan dat de voorspelling is dat ook de consumptie van bier flink zal toenemen. Op dit moment wordt er in westerse landen zo’n 50 tot 100 liter bier gedronken. In Brazilië is dit 60 liter, in China is dat de helft en in India maar 2 liter. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de verschillende culturen. In sommige landen is bier nou eenmaal populairder dan in het andere.

Door de huidige crisis is de waardering voor veel bedrijven in de bovengenoemde landen niet hoog. Dit heeft te maken met de tegenvallende groei van China, waardoor de prijzen van bijvoorbeeld ijzer en koper flink gedaald zijn. In Brazillië en Indiaa is er geld geleend in dollars. Doordat de dollar in waarde stijgt wordt het bijna onmogelijk om het geleende geld terug te betalen. Het zou zomaar kunnen dat consumenten de koelkast toch nog even in de kou laten staan.

© Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag