Wat is Hot Yoga en wat zijn de voordelen?

Een intensieve 90-minuten workout onder de infrarood lampen, met een ‘’aangename’’ temperatuur tot wel 38 graden. Of je er wel of niet blij van wordt, Hot Yoga is hot. En dat is lang zo gek nog niet. Men gebruikt het als een middel om af te vallen, positiever in het leven te staan, om de ademhaling te verbeteren en ook als detox middel doordat de warmte veel afvalstoffen afvoert. Maar wat is Hot Yoga nou precies?

Hot Yoga verwijst naar yoga oefeningen die worden uitgeoefend onder warme en vochtige omstandigheden. Vaak wordt de link gelegd met de stijl die bedacht is door Bikram Choudhury, maar in feite valt Bikram Yoga onder Hot Yoga. Yoga komt oorspronkelijk uit India, en met Hot Yoga probeert men het warme en vochtige klimaat van India als het ware te kopiëren. Het verschil met Bikram Yoga is dat Hot Yoga niet gebaseerd is op het herhalen van bepaalde serie oefeningen, maar juist de variatie hierin. Op deze manier blijven je lichaam en geest uitgedaagd worden. Zo wordt in de les de focus elke dag op een ander gedeelte van je lichaam gelegd. Hierdoor wordt het ook aangeraden om consequent naar de lessen te blijven gaan, zodat je lichaam uiteindelijk de full-experience geniet en elk gebied zo veel mogelijk traint.


De voordelen van hot yoga

Door de ruimte op te warmen zul je meer afvalstoffen afvoeren (detox effect), immuunsysteem zal verbeteren, ademhaling verbetert, spieren versoepelen en zul je sneller betere resultaten behalen waardoor het ook zonder enige twijfel geschikt is voor mensen met geen tot weinig yoga ervaring. Geen reden dus om je aan te melden bij de beginners of gevorderden groep, je sluit zo bij de les aan. Jong of oud, in vorm of (nog) niet, het maakt niet uit. Met name voor de geblesseerden is Hot Yoga een aanrader, omdat je hele lichaam versoepelt en je dus veel gemakkelijker bepaalde bewegingen kunt maken.

Mentale voordelen

Naast het fysieke aspect zijn er uiteraard ook voordelen voor de geest. Een klein onderzoek aan de San Francisco Veterans Affairs Medical Centre in de V.S. toont aan dat het zelfs emotie-eten en negatieve gedachten terugdringt. In het onderzoek waren 52 vrouwen die allemaal tekenen van depressie, veel stress en ongezonde eetgewoonten hadden. Ze waren verdeeld in 2 groepen van 27 en 25 vrouwen, de grootste groep moest 8 weken deelnemen aan de Hot Yoga lessen en de kleinere groep mocht geen yoga uitoefenen. En wat bleek? De grootste groep vrouwen hadden over het algemeen minder last van depressie, maar daarnaast tot wel drie keer minder last van stress en emotie eten als voorheen. Op het gebied van afvallen doet Hot Yoga dus ook wat. Mocht je door een workout veel calorieën willen verbranden, is dit wellicht niet de beste uitkomst. Sommigen claimen dat je rond de 600 kcal verbrandt tijdens een training, terwijl anderen vertellen een verwaarloosbare hoeveelheid gewicht kwijt zijn. Hoe dan ook, mochten je eetgewoonten wat verbetering kunnen gebruiken, is het wel degelijk mogelijk om hiermee af te vallen.


Waar kun je Hot Yoga uitvoeren?

Veel yogastudio’s bieden tegenwoordig ook hot yoga aan. De yogastudio moet echter wel voorzien zijn van een infraroodstudio waar de temperatuur gemakkelijk verhoogd en verlaagd kan worden. Om te weten welke yogastudio bij jou in de buurt hot yoga cursussen aanbiedt, kun je het best even ellen of kijken op de website van de yogastudio. Lijkt het je leuk om hot yoga in de buitenlucht uit te voeren? Dan zijn er verschillende mogelijkheden; zo worden er verschillende yoga reizen georganiseerd naar diverse bestemmingen.


Waar moet je op letten bij Hot Yoga?

Alhoewel in principe iedereen welkom is, is Hot Yoga toch niet voor iedereen. Dit komt door de hoge intensiteit en de warmte. Het is niet aan te raden als je hartproblemen, problemen met uitdroging of hitte-intolerantie hebt. Ook als je in het verleden te maken hebt gehad met hitte problemen zoals een zonnesteek, is Hot Yoga helaas niet aan te raden. Mocht je twijfelen of je dit het beste kunt laten of toch maar probeert, kun je het beste contact opnemen hierover met je huisarts.


Hot Yoga tips

Mocht je besluiten om deel te nemen aan de les, zorg dan dat je van te voren zoveel mogelijk water hebt gedronken (het liefst 2 liter) en die dag licht hebt gegeten en tot 2 uur van te voren niks meer hebt geconsumeerd. Mocht je je tijdens de les heel duizelig of misselijk beginnen te voelen, voel je dan niet opgelaten en wandel gelijk uit de les. Aangezien je veel gaat zweten, moet je voor lossere kortere kleding gaan om je huid te laten ademen. Verder heb je niks in het bijzonder nodig, behalve de mentale voorbereiding op zweet. Heel. Veel. Zweet.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Sporten Afvallen

Gerelateerde artikelen


Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit