ThuisverdienerThuisverdiener

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Een auto is altijd een flinke aanschaf. Nu zijn auto’s met benzine- of dieselmotoren nog altijd een stuk goedkoper dan volledig elektrische auto’s, maar ze zijn erg vervuilend voor het milieu en de brandstofprijs is significant hoger. Waar je met een benzine-auto rond de €215,- per maand kwijt bent kost de brandstof voor een elektrische auto per maand niet meer dan €85,-. Met zo’n groot prijsverschil kun je je afvragen of overstappen op een elektrische auto rendabel is voor jou. Hieronder staat alles wat belangrijk is voor jou om deze overweging te maken.


Wat kost het opladen van een elektrische auto

Bij het opladen van een elektrische auto komt meer kijken dan alleen de stroomkosten. Je hebt namelijk een oplaadpaal nodig om je auto op aan te sluiten. Zo’n oplaadpunt kost minstens €500,- exclusief installatie. Als je een laadpaal hebt aangeschaft en je auto kunt gaan opladen kun je op langere termijn wel geld besparen. Het opladen van een elektrische auto is namelijk goedkoper dan tanken met een diesel- of benzineauto. Op jaarbasis zul je geld overhouden als je een elektrische auto hebt. Op een afstand van 25.000 kilometer per jaar zijn de prijzen als volgt:

Type auto Kosten per maand

(25.000km per jaar)

Kosten per jaar

(25.000km per jaar)

Elektrisch €85.42 €1025,-
Benzine €216.67 €2600,-
Diesel €131.25 €1575,-

Er is dus een groot voordeel op brandstofkosten als je een elektrische auto rijdt. De aanschafkosten zijn hoger, maar hoe meer je rijdt, hoe voordeliger je uit bent.

Kosten van 1 volle accu

Om je batterij één keer op te laden moet je kijken naar de capaciteit van de batterij en de kosten per kilowattuur. Als een elektrische auto gemiddeld 170 kilometer kan rijden op een volle batterij en 18 kWh per 100 kilometer hanteert, betekent dit dat een elektrische auto 30.6 kWh in een batterij heeft zitten. Nu weten we hoeveel kWh er in een batterij past, maar hoe veel het opladen van een batterij kost ligt eraan waar je je auto oplaadt.

  • Als je je auto thuis oplaadt ben je gemiddeld €0.19 per kWh kwijt. Wat zou betekenen dat je €5.81 kwijt bent aan een volle accu.
  • Er is ook de mogelijkheid om je auto op een openbare plek op te laden. Het kost hier iets meer per kWh. De gemiddelde prijs is dan €0.35 per kWh, wat zou betekenen dat je €10.71 kwijt bent aan een volle accu.

Snelladen

Je hebt ook de mogelijkheid om te snelladen langs de snelweg. Dit zorgt er wel voor dat de chauffeur moet plannen waar hij langs rijdt aan de hand van waar deze snellaadpunten zijn. Bij een snellaadpunt kun je je batterij volledig opladen in 30 minuten. Dit duurt niet heel lang, maar je moet wel rekening houden met die extra reistijd in je planning.

Een elektrische auto opladen met een stopcontact

Het is mogelijk je elektrische auto op te laden via een gewoon stopcontact. Je hebt hiervoor een speciale lader nodig. Let wel op de dikte van de kabel, omdat die nog wel erg heet kan worden. Dit komt doordat een lege elektrische auto een stroomsterkte van wel 16 ampère.


Wat is het voordeel van een elektrische auto

Het overduidelijke voordeel van het rijden van een elektrische auto is dat het veel minder belastend is voor het milieu dan een auto dat rijdt op fossiele brandstoffen. Verder is een elektrische auto een stuk stiller dan een auto die rijdt op fossiele brandstoffen; maar het grootste voordeel is uiteraard het verschil in kosten. Zoals hierboven beschreven is een elektrische auto een investering in de toekomst. Dit kun je op twee manieren uitleggen die beide even waar zijn.

  1. Je draagt bij aan een beter milieu en dus een betere toekomst
  2. De brandstofkosten zijn dusdanig lager dat je je investering er uiteindelijk ruimschoots uit haalt

Wat is het grootste nadeel van een elektrische auto

Als je de bovenstaande vergelijking ziet, zul je je misschien afvragen waarom niet iedereen de investering maakt in een elektrische auto. Dit komt omdat elektrische auto’s met nadelen komen waardoor ze niet voor iedereen een geschikte uitkomst zijn. Naast hoge aanschafkosten die niet voor iedereen rendabel zijn is er ook het probleem met de levensduur van een accu. Elektrische auto’s zijn namelijk nog niet geschikt voor lange afstandsreizen. Een elektrische auto heeft kan vaak niet veel verder dan 170 kilometer rijden op een volledig opgeladen accu. Voor mensen die lange afstanden afleggen is dit onpraktisch omdat opladen tijd kost.

Cijfers Milieu Centraal:

Lange afstanden zijn onpraktisch bij elektrische auto’s; maar uit cijfers van Milieu Centraal blijkt dat meer dan 60% van alle autoritten minder dan 10 kilometer zijn. Daar komt bij dat ruim 90% van alle autoritten onder de 50 kilometer zitten. Daarom zul je bij de meeste autoritten niets merken van het onpraktische van lange afstanden.

Elektrisch rijden is tot nu toe de beste manier om zo klimaatneutraal mogelijk te reizen. Je moet echter vrij diep in de buidel tasten om een elektrische auto te kopen. Elektrisch rijden is op lange termijn een stuk goed voordeliger dan rijden in een auto dat fossiele brandstof gebruikt. Het nadeel is echter dat een elektrische motor niet langer meegaat dan 170 kilometer. De overweging om de overstap naar elektrisch rijden te maken is voor iedereen anders en ligt geheel aan de situatie van de bestuurder. Als je (bijna)nooit lange afstanden rijdt is elektrisch wel zeer rendabel.


GlobalTestMarketGlobalTestMarket

Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Financieel
Copyright Dik.nl 2018 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit