JouwDieet

Wanneer stopt de gewichtstoename na stoppen met roken?

Stoppen met roken is niet makkelijk. Zeker wanneer je leest dat veel mensen hierdoor aankomen. In dit artikel beschrijven we hoe en waarom dit gebeurt en vooral: wanneer je stopt met aankomen en hoe je zelf de controle houdt. Als je er meer over weet, kan dit je wellicht helpen om te stoppen. Daarnaast heeft het roken zelf veel meer impact op je uiterlijk dan de paar kilo’s die er misschien bijkomen als je stopt. Je huid en haar gaan er in elk geval op vooruit na stoppen met roken.


Ik zie op tegen gewichtstoename na stoppen met roken. Wat nu?

Voor sommige mensen, met name vrouwen, is stoppen met roken extra moeilijk omdat ze bang zijn om aan te komen. Om te beginnen kan je dit met een gezond voedingspatroon beperken of zelfs voorkomen. Dit bespreken we ook in dit artikel. Nog belangrijker is dat stoppen met roken een aantal gezondheidsvoordelen heeft waarvan je er beter uit zal gaan zien:

  • Je huid wordt frisser door een betere doorbloeding
  • Je huid verouderd minder snel
  • Je haar wordt weer voller
  • Je tanden blijven witter
  • Je ogen worden mooier na stoppen met roken (minder wallen, donkere kringen en geïrriteerde ogen)
  • Nagels en handen ogen frisser zonder de gelige kleur van nicotine.
  • Je nagels breken minder snel af.

Deze gezondheidsvoordelen die je terugziet aan het uiterlijk gelden voor iedereen. Behalve stoppen met roken hoef je daar niets voor te doen. Je zal zien dat je er jonger, frisser en fitter uitziet en dat je omgeving het ook opvalt.
Op gewicht blijven na roken kan lastiger zijn, maar het is wel mogelijk.


Aankomen na stoppen met roken: enkele feiten

Er is veel onderzoek gedaan naar gewichtstoename door stoppen met roken. Een aantal instituten in Nederland hebben hiervoor de opdracht gegeven. Dit waren onder meer het Voedingscentrum en Centrum Kennis & Kwaliteit van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ).

Veel onderzoeken laten inderdaad zien dat stoppen met roken gewichtstoename veroorzaakt. Dit is het geval bij 4 op de 5 volwassen mensen. Hoe groot deze gewichtstoename is, verschilt nogal per persoon. De gemiddelde gewichtstoename bij mensen varieert ongeveer van 2,5 tot 5,6 kilo. Stoppers die erg veel rookten of heel nicotine afhankelijk waren, hadden een grotere gewichtstoename dan matige rokers.

  • 80% van alle rokers die stoppen merken gewichtstoename na het stoppen
  • Gemiddeld is de gewichtstoename 2,5 tot 5,6kg
  • Hoe groter de verslaving, hoe meer de gewichtstoename

Waarom kan je aankomen nadat je stopt met roken?

Het roken van een sigaret zorgt ervoor dat je hart sneller gaat kloppen. Het slaat daarbij 10 tot 20 keer vaker per minuut, dan wanneer je niet rookt. Het sneller slaan van het hart zorgt voor een hoger metabolisme. Daarnaast zorgt nicotine ervoor dat je minder eetlust hebt. Insuline regelt namelijk de glucose stofwisseling, maar als je rookt kan de insuline zijn werk minder goed doen. De signalen in je lichaam die het hongergevoel triggeren, zoals hormonen, verminderen daardoor. Je hebt dus veel minder eetlust.
Onderzocht is ook dat nicotine een rol speelt in het verbranden van een bepaalde soort vet in je lichaam, ook wel ‘beige vet’ genoemd.
Tot slot zorgt nicotine dat er dopamine in je hersenen vrijkomt. Van dit stofje voel je je kortdurend gelukkig. Bij iemand die niet rookt komt er dopamine in de hersenen vrij door lekker eten. Bij het wegvallen van nicotine kan je je dus relatief hongerig voelen.


Wanneer stopt de gewichtstoename gemiddeld?

Onderzocht is dat mensen gemiddeld, na ongeveer zes maanden stoppen met aankomen als zij niet meer roken. Op dit gemiddelde kan je zelf controle uitoefenen door een gezonde leefstijl. Hoewel een klein beetje aankomen vaak moeilijk te vermijden is, kan je gewichtstoename door stoppen met roken goed beperken. Zo kan het dus goed dat jouw gewichtstoename minimaal is, of al eerder stopt.


Manieren om op gewicht te blijven na het stoppen met roken.

Om te beginnen is het goed om wat meer te gaan bewegen nadat je stopt met roken. Niet-rokers zijn over het algemeen meer in beweging dan rokers, dus dat is een goed begin. Wat kan je verder doen?

  • Poets je tanden op het moment dat je trek krijgt, of pak een suikervrij kauwgompje
  • Zorg voor gezonde snacks in huis, zoals groenten en fruit
  • Kijk uit met alcohol. Je krijgt er veel calorieën van binnen en je zwicht er sneller voor om toch een sigaret te nemen.
  • Probeer niet te extreem te lijnen. De kans dat dit niet slaagt is groot. Dat maakt de kans vervolgens groter dat je het stoppen met roken en goed op gewicht blijven, allebei opgeeft.
  • Ontbijt gezond. Gezond ontbijten is de basis voor een goed eetpatroon en daarmee blijf je op je gewenste gewicht.
  • Zorg dat je in je vrije tijd bezig bent met iets dat je leuk vindt. Zo is de kans kleiner dat je je met je gedachten focust op honger of roken.

Goede koolhydraten eten om gewichtstoename te voorkomen

De meeste mensen weten dat (te) veel suiker eten niet gezond is. Niet iedereen weet echter om welke suikers het gaat. Een compleet suikervrij dieet daarentegen, is ook weer niet nodig. In de volgende producten zitten langzame koolhydraten die je helpen om gezond te eten:

  • volkoren brood
  • volkoren pasta
  • zilvervliesrijst
  • quinoa
  • havermout (let op, geen instant havermout)
  • groenten
  • fruit
  • yoghurt

De volgende producten bevatten snelle suikers en/of veel calorieën:

  • Frisdrank
  • Gebak
  • Wit brood
  • Witte rijst
  • Aardappelen
  • ijs
  • honing
  • cruesli en veel muesli’s
  • vruchtensap

Om op gewicht te blijven kan je de voeding met snelle suikers het beste laten staan. Dit is meestal voeding die niet helpt als je op gewicht wilt blijven of af wil vallen.


Gewicht blijft toenemen na stoppen met roken, hoe komt dat?

Zoals besproken zijn er verschillende factoren die ervoor zorgen dat rokers minder eetlust hebben en minder snel aankomen. Als je stopt, is het dus goed om gezond te eten en meer te bewegen dan je deed. Wanneer je ziet dat je ondanks een gezonde leefstijl toch aankomt, moet je je leefgewoonten misschien nog eens bekijken. Zo zijn er een aantal voedingsproducten die door veel mensen als gezond worden gezien, maar dat toch niet zijn. Met name muesli en vruchtensappen zijn hier voorbeelden van. Hier zitten vaak erg veel suikers in!

Onderzoek heeft daarnaast aangetoond dat mensen die intensief roken, vaak een grotere kans hebben op andere ongezonde gewoontes. Enkele biertjes of glazen wijn in de week kunnen natuurlijk geen kwaad, maar als je een stevige drinker bent krijg je hier veel calorieën door binnen. Je wordt van veel drinken ook niet fitter qua leefstijl. Ben je een stevige drinker, dan is het goed voor je gewicht om daarmee flink te minderen of ook te stoppen.


Coaching om te voorkomen dat je gewicht toeneemt

Als je bang bent om aan te komen na het stoppen met roken, kan je hulp zoeken bij een diëtist of sportcoach. Een diëtist kijkt vooral naar wat je eet en waar je nog iets kan verbeteren, en met een sportcoach kan je actief werken aan een sportschema dat bij je past. Een sportcoach weet vaak ook met wel voedingspatroon je het meest fit blijft. Een sportcoach kost natuurlijk wel iets, maar als je na het stoppen met roken een gezond lichaam en gewicht (terug) krijgt, is het het overwegen waard.


Dat gewichtstoename na het roken voorkomt bij de meeste mensen, is duidelijk. Hoeveel dit is en hoe lang het duurt, verschilt per persoon en hoe zwaar deze persoon gerookt heeft. Erg belangrijk blijft een gezonde leefstijl als je bent gestopt met roken. Dit beperkt de gewichtstoename en zorgt ervoor dat je veel beter in je vel zit.
Veel mensen maken zich zorgen over gewichtstoename na jaren roken, maar als dit al in lichte mate gebeurt, weegt dit ruimschoots op tegen de gezondheidsvoordelen en de frisse uitstraling die je krijgt van het stoppen. Uiteindelijk blijft het een feit dat er in sigaretten veel schadelijke stoffen zitten en dat je het aan mensen kan zien dat ze roken. Van stoppen knapt je uiterlijk snel op!



Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Klik hier om je opmerking naar ons door te sturen.
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Gezondheid Afvallen Lichaam

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? Vul het onderstaande formulier in:


Copyright Dik.nl 2018 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag