Hoe werkt bijtelling?

Hoe werkt bijtelling?

Laatst bijgewerkt: 24 december 2018

Bijtelling blijft voor veel mensen een lastig verhaal. Want wat is het nu precies en waarom moet je extra belasting betalen wanneer je een auto van de zaak hebt? In dit artikel leggen we je uit wat fiscale bijtelling precies is, van welke factoren de hoogte afhankelijk is en hoe je zelf op de bijtelling kunt besparen. Bijvoorbeeld door niet een gloednieuwe auto aan te schaffen maar voor een zogenaamde youngtimer te kiezen.


Wat is bijtelling?

Bijtelling is een bedrag dat bij je inkomen wordt opgeteld en waar je vervolgens extra belasting over betaalt wanneer je een auto van je eigen bedrijf ook privé gebruikt, of wanneer je via je werkgever een leaseauto rijdt. In die gevallen wordt de auto namelijk gezien als een aanvullende inkomstenbron, oftewel loon in natura. Daar moet je van de Belastingdienst dus wel gewoon belasting over betalen. Een deel van de waarde van de auto moet je daarom bij je inkomen optellen, waarna over dat totaal de inkomstenbelasting wordt berekend.

Wanneer betaal je bijtelling?

Er zit enige rek in het begrip zakelijk gebruik tegenover privégebruik. Je mag namelijk tot maximaal 500 kilometer per jaar privé rijden in je zakelijke auto zonder dat je onder de regels van de bijtelling valt. Maar om te laten zien dat je onder die grens blijft is een kloppende rittenregistratie van groot belang. Gebruik als het even kan een door de belastingdienst goedgekeurd rittenregistratiesysteem, dan krijg je geen gedoe. Maar ook een nette en perfect kloppende handmatige administratie is een optie.

Ook wanneer het bij de auto gaat om een bestelbus die in het geheel niet geschikt is voor privégebruik hoeft er geen bijtelling betaald te worden.


Hoe wordt fiscale bijtelling berekend?

Het bijtellingspercentage van de auto dat je bij je inkomen op moet tellen is afhankelijk van een aantal verschillende factoren:

  1. De cataloguswaarde van de auto. De bijtelling is daar namelijk een percentage van. Hoe duurder de auto, hoe meer bijtelling. (Hoeveel je uiteindelijk zelf hebt betaald voor de auto doet niet ter zake voor de bijtelling, het gaat echt alleen maar om de cataloguswaarde).
  2. Hoeveel CO2 de auto uitstoot. Elektrische auto’s stoten geen CO2 uit en daarvoor geldt daarom een laag percentage van 4%. Voor alle andere voertuigen (dus ook hybrides) geldt een percentage van 22%.
  3. De leeftijd van de auto. Als het voertuig ouder is dan 15 jaar wordt de dagwaarde niet meer berekend op basis van de cataloguswaarde maar met de dagwaarde. Je moet daar weliswaar een hoog percentage van nemen, maar toch is zo’n zogenaamde youngtimer vaak een stuk voordeliger.
  4. Tot slot is het exacte bedrag dat je extra aan belasting moet betalen ook afhankelijk van het inkomstenbelastingtarief waar je in valt en hoeveel je verdient per jaar. De bijtelling kan er namelijk zomaar voor zorgen dat je in een hogere belastingschaal terecht komt.

Let op: zodra de auto op naam is gezet ligt het dan voor het voertuig geldende percentage vast voor vijf jaar. Dat betekent dus een zekere vorm van zekerheid tijdens die periode, geen overbodige luxe aangezien de percentages nogal eens willen wijzigen (en dan vrijwel altijd in je nadeel).


Aanvullende factoren die de bijtelling kunnen verminderen

Er zijn een aantal factoren waardoor de bijtelling lager uit kan vallen. Bijvoorbeeld wanneer de auto niet ineens door je werkgever wordt gekocht maar wordt geleased. Dan betaal je vaak (een deel van) de privégebruik aan je baas, al ligt het er wel aan wat er in je contract staat en hoe je dit hebt onderhandeld. Dat bedrag wordt dan door de Belastingdienst in mindering gebracht op de bijtelling.

Wanneer je de bijtelling zo laag mogelijk wilt houden is het verstandig om niet helemaal los te gaan met allerlei optionele extra’s aan de auto, want ook daar betaal je de rekening voor in de vorm van meer bijtelling. Wanneer het om een leaseauto gaat kun je die extra’s vaak ook direct los betalen zodat ze niet in het totaalbedrag worden meegenomen.

De laatste manier om bijtelling te verminderen of zelfs helemaal te omzeilen is wanneer je aan kunt tonen dat de auto in kwestie beperkt beschikbaar is voor privégebruik. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je de auto elke dag achterlaat bij de werkgever. Dit is niet altijd even eenvoudig aan te tonen voor de Belastingdienst dus het is zaak dit goed geregeld te hebben.


Bijtelling youngtimer voordeliger?

Wanneer je graag minder geld kwijt wilt zijn aan de bijtelling is het ook een optie om voor een youngtimer te kiezen. Een youngtimer is een auto die minimaal 15 jaar geleden in gebruik werd genomen. Voor deze auto’s wordt niet de normale zakelijke bijtelling als percentage van de cataloguswaarde gerekend maar betaal je een bijtelling van 35% over de dagwaarde van het voertuig. Dit zal vrijwel altijd veel voordeliger uitvallen, vooral wanneer je graag in een grote en luxe auto rondrijdt. Je kunt nog altijd mooie BMW’s, Audi’s of Mercedessen kopen van 15 jaar of ouder waarmee je prima voor de dag komt en die nog goed presteren maar waarvoor je toch maar heel weinig extra belasting kwijt bent.

Deze youngtimer regeling geldt ook voor auto’s die uit het buitenland komen. Dus ook wanneer je een tweedehands auto laat importeren geldt het tarief van 35% over de dagwaarde, mits de auto in het oorspronkelijke land meer dan 15 jaar geleden nieuw werd gekocht.

Het laten taxeren van de auto is altijd een goed idee wanneer je gebruik maakt van deze belastingregel voor youngtimers. Je wilt namelijk voorkomen dat de fiscus de waarde van je auto betwist. Dat voorkom je met een taxatie. Laat dit bijvoorbeeld eenmaal per jaar aan het begin van het jaar doen door een erkend taxateur.


Auto’s met lage bijtelling

Wanneer je op zoek bent naar een mooie auto met een lage bijtelling dan ben je tegenwoordig automatisch aangewezen op volledig elektrische auto’s. Moderne voertuigen met deze lage 4% bijtelling zijn bijvoorbeeld:

  • Jaguar I-Pace – Deze elektrische SUV heeft een ruime actieradius van ongeveer 400 km en is luxe uitgerust met allerlei mooie extra’s.
  • BMW i3 – De BMW i3 biedt alles wat je als zakelijke rijder verwacht, maar je bespaart flink op je bijtelling ten opzichte van BMW’s met hybridetechnologie of voorzien van een benzinemotor.
  • Nissan Leaf – Met zijn actieradius van ongeveer 250 km kun je ook met de Nissan Leaf goed uit de voeten als zakelijke rijder.
  • Hyundai Kona – De Hyundai Kona is net als de Jaguar I-Pace een elektrische SUV met een actieradius van ruim meer dan 400 km.
  • Tesla Model S – De populairste en meest baanbrekende elektrische auto is nog altijd de Tesla Model S. Spectaculaire prestaties en een sportief uiterlijk maakt deze auto zeer populair voor zakelijk gebruik.

Voor nog veel meer auto’s met 4% bijtelling kun je een kijkje nemen op EV-Database.nl.


Bijtelling motor van de zaak

Naast een auto van de zaak kun natuurlijk ook kiezen voor een motor van de zaak. Dit is niet alleen voordelig voor jou als automobilist, maar ook voor je werkgever. Een motor is namelijk een stuk goedkoper qua brandstof- en andere kosten dan een een auto. Helemaal interessant wordt het wanneer je niet een motor op benzine kiest maar een elektrische motorfiets.

Hoe werkt de bijtelling van een motor? Anders dan bij auto’s wordt die niet bepaald door de cataloguswaarde maar berekend op basis van de daadwerkelijke kosten. De totale kosten (dus leaseprijs + brandstofprijs) worden gedeeld door het aantal kilometers. Daar komt een kostprijs per kilometer uit die wordt vermenigvuldigd met het daadwerkelijke aantal privé gereden kilometers. Voor een motor betekent dat in de praktijk vaak een extra heffing per maand van 30 tot 50 euro. Dat scheelt dus een slok op een borrel in vergelijking met een auto van de zaak.


Wat is de bijtelling na 60 maanden?

Wanneer je een auto koopt of leaset staat de bijtelling vast voor een periode van 5 jaar, oftewel 60 maanden. Wanneer je dus nog dit jaar een elektrische auto koopt die onder het 4% tarief valt kun je daar gedurende 5 jaar van profiteren. Veel mensen vragen zich af wat er na die periode van 60 maanden gebeurt. Dat is heel eenvoudig, er wordt daarna elk jaar opnieuw gekeken naar de regels die op dat moment gelden. Nadat de eerste 5 jaar voorbij zijn krijg je dus elk jaar te maken met het dan geldende bijtellingspercentage. Dat nieuw bijtellingspercentage staat dan niet vast voor een nieuwe periode van 5 jaar, maar voor slechts 1 jaar.


Bijtelling van een tweedehands auto

Hoe zit het met de bijtelling van een tweedehands auto? Dat ligt eraan hoe oud de auto is wanneer je hem overneemt. Doe je dat binnen 5 jaar na de eerste tenaamstelling van de auto, dan profiteer je de resterende tijd van hetzelfde bijtellingspercentage. Neem je een auto na 3 jaar over van zijn originele eigenaar, dan profiteer je dus nog 2 jaar van hetzelfde lage tarief. Dat is zelfs het geval wanneer je voor een nieuw model van dezelfde auto nu een hogere bijtelling zou moeten rekenen. Tweedehands auto’s zijn daarom vaak goedkoper dan nieuw kopen of leasen.

Is de auto ouder dan 5 jaar? Dan wordt er gekeken naar het op dat moment geldende percentage. Het wordt vooral weer interessant om naar een tweedehandsje te kijken als die auto ouder is dan 15 jaar, vanwege de youngtimer regeling die we in dit artikel ook uitgebreid bespreken.


Ook bijtelling bij private lease?

Wanneer je een auto rijdt op basis van private lease dan betaal je zelf alle kosten dat dit met zich meebrengt. Daarom wordt een private leaseauto door de Belastingdienst niet gezien als een aanvulling op je inkomen of loon in natura. Je hoeft hierdoor ook geen bijtelling te betalen. Private lease heeft als voordeel dat je van tevoren precies weet wat voor kosten je hebt aan je auto want een onverwachte reparatie hoef je niet zelf te betalen. Private lease heeft echter ook nadelen, zo heeft het bijvoorbeeld invloed op hoeveel geld je kunt lenen voor een huis. Met bijtelling krijg je echter niet te maken.


Wanneer bijtelling bestelauto?

Wanneer je een bestelauto hebt als auto van de zaak gelden daar tegenwoordig dezelfde regels voor als voor gewone auto’s. Toch is het mogelijk om de bijtelling helemaal te omzeilen maar dat moet dan wel goed geregeld worden met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld door een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik in te vullen voor het betreffende voertuig. Daarmee geef je aan dat de bestelauto alleen maar zakelijk gebruikt zal worden en nooit privé. Let wel op dat dit gecontroleerd kan worden en dat de boetes niet mals zijn (tot 5.000 euro) als je wordt betrapt terwijl je privékilometers maakt.

Je kunt als werkgever echter ook alternatieve maatregelen nemen:

  • De bestelauto kan simpelweg niet buiten werktijden worden gebruikt omdat hij dan in een afgesloten wagenpark staat. Woon-werkverkeer is dus ook niet mogelijk met de bestelauto.
  • Een sluitende kilometeradministratie is aanwezig zodat bij controle door de Belastingdienst correct gebruik kan worden aangetoond.
  • Er is een overeenkomst tussen werkgever en werknemer waarin staat dat het uitdrukkelijk verboden is (op straffe van schorsing of ontslag) om de bestelauto privé te gebruiken. De werkgever moet dit ook zelf actief controleren.
  • De bestelauto heeft meerdere gebruikers. Dan kan het privégebruik voor 300 euro op jaarbasis worden afgekocht. Het is wel verstandig voor de werkgever om dit met de Belastingdienst af te stemmen.

Bijtellingsregels veranderen doorlopend

De regels rondom bijtelling veranderen regelmatig. Dat komt mede doordat de bijtelling ook wordt gebruikt om invloed uit te oefenen op het soort auto’s dat in Nederland rondrijdt. Tot voor kort werd nog gekeken naar de CO2 die een auto uitstootte en waren op basis van die uitstoot maar liefst vier verschillende percentages mogelijk. Daar is in 2018 voor in de plaats gekomen dat voor volledig elektrische auto’s 4% bijtelling geldt en alle andere auto’s onder het tarief van 22% vallen.

Bijtelling 2019 en 2020

Ook voor het belastingjaar 2019 verandert er weer het een en ander. Zo komt er bijvoorbeeld een maximale prijs te hangen aan het lage percentage van 4% voor elektrische auto’s. Dat mag alleen nog maar berekend worden als de cataloguswaarde van de auto niet meer dan € 50.000,- bedraagt. Elektrische auto’s die duurder zijn vallen ook gewoon onder het percentage van 22%. Deze maatregel geldt ook voor het jaar 2020.

Bijtelling 2021

In 2021 wordt er niet langer meer onderscheid gemaakt tussen elektrische auto’s, hybride auto’s en voertuigen die nog volledig op fossiele brandstoffen rijden. Ook wordt er dan geen verschil meer gemaakt in de cataloguswaarde. De grens van € 50.000,- komt dus te vervallen. Voor alle auto’s op de Nederlandse wegen geldt vanaf dat moment een bijtelling van 22%. Het wordt vanaf 2021 dus minder aantrekkelijk om een milieuvriendelijke auto te kiezen, al komen daar wellicht nog andere maatregelen tegenover te staan.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Financieel

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2020 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag