ThuisverdienerThuisverdiener

Hoe kun je kunst verkopen?

Kunst bestaat in vele vormen. Voor elke smaak, voor ieder wat wils. Daarom is er altijd wel een markt te vinden voor kunst en kun je er (goed) geld mee verdienen. Zeker wanneer je zelf een creatieveling bent en je inmiddels een flink portfolio opgebouwd hebt. Maar om geld te verdienen met kunst moet je wel weten waar je het aan de liefhebber kunt slijten. Daarom leggen we in dit artikel uit hoe je kunst het beste kunt verkopen.


Kunst. Het is misschien net zo oud als de mens zelf. Want sinds de mens op de aardbol rondloopt, heeft deze de behoefte zichzelf – al dan niet op een creatieve manier – uit te drukken. Dat resulteert in vele creaties. Van beeldhouwwerken tot schilderijen en van gebouwen tot muziek. Kunst is overal. En bovendien: kunst is niet gebonden aan plaats, tijd of cultuur. Je zou zelfs zo ver kunnen gaan door te zeggen dat je van alles kunst zou kunnen maken. Van je roerei in de ochtend bijvoorbeeld, of van je kapsel. Op de vraag wat kunst is, is dan ook géén eenduidig antwoord te geven. Dat maakt kunst tot een prachtig begrip dat lastig te kaderen is. Wat de één kunst vindt, vindt de ander misschien helemaal niks.

Zo kwam in 1961 een zekere meneer Pietro Manzoni – een Italiaanse kunstenaar – met een “kunstwerk” op de proppen dat enige controverse met zich meebracht. Meneer Manzoni vulde namelijk 90 blikjes met poep, plakte op die blikjes een drietalig label en noemde het werk “Artist’s shit”. In 2007 werd vervolgens één van die blikjes voor maar liefst 120.000 euro geveild. Onsmakelijk? Absoluut. Maar het geeft wel aan dat je kunst niet kunt labelen en er altijd wel iemand is die er geïnteresseerd in kan zijn. Zelfs als het gaat om ontlasting in een blikje. Je moet diegene dan wél vinden, maar daar zijn gelukkig diverse kanalen voor.

Andere tijden voor kunstenaars

Het leven van Vincent van Gogh – een van Neerlands’ beroemdste schilders – zou er ongetwijfeld anders uit hebben gezien wanneer hij de middelen tot zijn beschikking had die wij vandaag de dag hebben. Want hoewel de schilderijen van Vincent van Gogh tegenwoordig miljoenen opleveren, stierf hij zelf een arme dood. Destijds was er namelijk geen interesse in zijn werken en waren er véél minder communicatiekanalen beschikbaar om werk aan de man te brengen. Had hij zelf zijn werk kunnen verkopen via het internet, dan had hij wellicht wat méér geld in zijn zak gehad ten tijde van zijn dood. Tijdens zijn leven werd er namelijk maar één werk van hem verkocht; het schilderij De Rode Wijngaard. Hij zou met behulp van het internet ongetwijfeld meer erkenning gekregen hebben, want die kreeg hij nu pas laat na zijn dood.


Kunst verkopen op internet

Gelukkig hebben de kunstenaars van nu wél beschikking tot het internet en kunnen zij – wanneer ze kunst willen verkopen – terecht op veel verschillende websites. De meest voor de hand liggende in Nederland is Marktplaats.nl. Via Marktplaats kun je niet alleen je auto of je PlayStation kwijt, maar is er ook een plaats ingericht om antiek of kunst te verkopen. Wees echter op je hoede: Marktplaats is de website bij uitstek voor mensen die jagen op een koopje. De vraag is dan ook of je de gewenste prijs geboden krijgt voor het kunstwerk dat je wilt verkopen. Houd er rekening mee dat je – als je deze optie aangevinkt hebt – biedingen kunt krijgen die niet in lijn liggen met je verwachtingen en je dus van een koude kermis thuis kunt komen. Echter; wie niet waagt, wie niet wint natuurlijk. Schroom dus zeker niet jouw kunst voor de gewenste prijs via Marktplaats aan te bieden en wees daarbij dan wel realistisch. Prijzen gelijk aan de prijzen van een Picasso of een Rembrandt, zijn wellicht iets te hoog gegrepen.

Ebay

Heb je internationale ambities, dan zou je ook nog uit kunnen kijken naar Ebay. De website werkt feitelijk hetzelfde als Marktplaats, maar is internationaal van karakter. Je vergroot daarmee dus automatisch de afzetmarkt voor je kunst. Wiet weet staat het Nederlandse publiek niet bepaald te springen om jouw artistieke vaardigheden, maar zijn ze elders op de wereld juist helemaal weg van je. Met Ebay breng je je kunst wereldwijd onder de aandacht, maar houd er wederom rekening mee dat ‘de gewone man of vrouw’ doorgaans kunst van je aankoopt en je dus misschien niet het bedrag ervoor ontvangt dat het kunstwerk eigenlijk verdient.


Kunst verkopen via een veilingsite (bijv. Catawiki)

Liever je kunst verkopen via een website met wat meer verstand van zaken? Dan zou je Catawiki kunnen proberen. Dit is een veilingsite die bijzondere objecten (zoals schilderijen en prenten) toegankelijk maakt voor een groot publiek. Op Catawiki zijn veel artikelen te vinden die je normaliter niet zo 1-2-3 tegenkomt in de winkel. Daarnaast zijn er experts betrokken bij de totstandkoming van de veilingen, waardoor het aanbod een hoge mate van betrouwbaarheid heeft. Houd er wel rekening mee dat – wanneer je iets verkoopt via Catawiki – je een commissie van 15% betaalt (inclusief BTW). In het uitzonderlijke geval dat je een kunstwerk hebt waar je volgens de markt miljoenen voor kunt vragen, kun je beter op zoek gaan naar een ander verkoopkanaal.


Kunst verkopen via een online galerij

Ben je heilig van je kwaliteiten overtuigd en wil je de koe bij de horens vatten? Dan kun je proberen je kunstwerken te verkopen via een online galerij. De website Saatchi is daar een mooi voorbeeld van. Saatchi is namelijk een online galerij die over de gehele wereld kunstwerken van artiesten verkoopt en maandelijks miljoenen bezoekers heeft. Via Saatchi kun je niet alleen schilderijen verkopen, maar ook sculpturen, foto’s of tekeningen.

Omdat deze online galerij zo’n groot bereik heeft, is de kans groter dat je iemand vindt die geïnteresseerd is in de kunst die je aanbiedt en bereid is daarvoor geld neer te leggen. Verkoop je je werk via Saatchi, dan zul je – net zoals bij verkopen via Catawiki – rekening moeten houden met een bedrag dat je af moet staan. Bij Saatchi is dit 35% van het verkoopbedrag. Daar krijg je dan wel promotie en support voor terug. Om te bekijken of Saatchi iets voor jou is, kun je het beste de supportpagina van deze online galerij bezoeken. Hier kun je alle informatie vinden die je nodig hebt om vast te stellen of Saatchi voor jou gaat werken.

Bij verkoop via online galerijen zul je er ook rekening mee moeten houden dat je – indien je je kunstwerk verkoopt – in veel gevallen deze zelf zal moeten versturen. Stel dat iemand in Brazilië via een online galerij jouw (immens grote) beeldhouwwerk koopt, dan is de kans groot dat dit hoge transportkosten met zich mee zal brengen. De grote vraag is dan ook of je iets aan je verkoop overhoudt. De meeste online galerijen geven hier informatie over, lees je dus goed in van tevoren!


Alternatieve verkoopwijzen

Natuurlijk zijn er – naast de digitale snelweg – ook andere wegen die naar Rome leiden. Je zou bijvoorbeeld ook contact op kunnen nemen met een fysieke kunstgalerij en aan deze galerij je kunstwerk(en) aanbieden. Hierbij dient men rekening te houden met een zeer klein slagingspercentage. De kans is namelijk groot dat de galerij in kwestie geen interesse heeft in je werk of geen verkoopmogelijkheden ziet. Uiteraard is dit afhankelijk van een hoop factoren zoals onder meer de (esthetische) waarde van jouw kunst en de huidige markt.

Om de kans te vergroten dat de interesse in jouw kunst gewekt wordt, zul je goed voorbereid moeten zijn. Draag bijvoorbeeld zorg voor een portfolio en een goed gevulde website (waarop bijvoorbeeld een biografie te vinden is). Ben jij een kunstenaar en wil je je kunst verkopen, dan zul je jezelf ook als zodanig moeten profileren. Om maar weer even terug te denken aan Van Gogh: je leeft gelukkig in een tijd waarin je je eenvoudiger zichtbaar kunt maken voor het publiek.
Belangrijk is ook om je van tevoren goed te verdiepen in de galerij in kwestie: wat voor kunst bieden ze aan? Welke stijl heeft de kunst die ze aanbieden? Het spreekt voor zich dat je met een sculptuur weinig te zoeken hebt bij een galerij die abstracte schilderijen verkoopt. Een goede voorbereidingen is dus het halve werk en verkleint de kans op een afwijzing.


Kunstmarkten

Ligt de drempel (nog) te hoog om een galerij te benaderen? Dan kun je ook nog op zoek gaan naar kunstmarkten, die regelmatig door geheel het land opduiken. Op deze markten wordt vaak de mogelijkheid geboden je kunst tentoon te stellen en te verkopen. Daarnaast is zo’n markt de ideale manier om naamsbekendheid te genereren. Zorg er dan ook vooral voor dat geïnteresseerden na het bekijken van jouw kunst contact met je op kunnen nemen (of nog méér werk van je kunnen bekijken op je portfolio via je website bijvoorbeeld).


Zoals je hebt kunnen lezen heb je vandaag de dag veel middelen tot je beschikking om kunst te verkopen. Lukt het je in het begin niet en komen de verkopen maar moeilijk van de grond? Ga dan vooral niet bij de pakken neerzitten. Het kost nu eenmaal tijd om naamsbekendheid te genereren als kunstenaar. Er zijn zoveel andere kunstenaars en zoals gezegd zijn de mogelijkheden om je werk onder de aandacht te brengen een stuk ruimer dan een paar decennia geleden. Dit is positief, maar tegelijkertijd ook moeilijker. Al je concurrentie gebruikt de nieuwe mogelijkheden immers ook. Toch wint de aanhouder en als jij zelf overtuigd bent dat jouw kunstwerk(en) euro’s waard zijn, dan vind je vanzelf wel iemand die het met je eens is. Hetzij via Marktplaats of Ebay, hetzij via een (online) veiling of een bakstenen kunstgalerij.


GlobalTestMarketGlobalTestMarket

Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Financieel
Copyright Dik.nl 2018 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag