4 tips om een ijzertekort aan te vullen

4 tips om een ijzertekort aan te vullen

Laatst bijgewerkt: 15 juli 2019

Ben je erg vermoeid, voel jij je slap en heb je koude handen en voeten? Dan kan het zomaar zijn dat je een ijzertekort hebt. Als je te weinig ijzer binnen krijgt, door bijvoorbeeld je dieet of omdat je in de risicogroep voor ijzertekort valt, kan dat voor nare symptomen zorgen. Daarbij kan een tekort aan ijzer ook nog gevaarlijk zijn. Daarom wil je natuurlijk dat je ijzertekort zo snel mogelijk weer aangevuld wordt! In dit artikel lees je daarom vier tips om een ijzertekort aan te vullen. Met deze tips ben jij binnen no time weer de oude. Beterschap!


Alles over een ijzertekort

Een ijzertekort kan vervelende symptomen als gevolg hebben en kan voor negatieve ontwikkelingen in je weerstand zorgen. Voldoende ijzer in je lichaam is heel belangrijk voor je gezondheid. Het helpt bij het vormen van de zogenoemde stof hemoglobine in je lijf, dat de zuurstof in je bloed begeleidt en je stofwisseling op peil houdt. Het is essentieel voor de rode bloedcellen in je lichaam. Dat helpt je in je dagelijkse leven, maar bijvoorbeeld ook bij activiteiten als sport en bij een goede nachtrust. Als je vermoedt dat je een ijzertekort hebt, is het dus belangrijk om in actie te komen.

Hoe komt het dat je ijzertekort hebt?

Waarom heb je dan een ijzertekort? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Sommige mensen kunnen gewoonweg minder goed ijzer in het bloed opnemen, maar als je bloedverlies hebt door bijvoorbeeld een wond of de menstruatie bij vrouwen, kun je ook ijzertekort krijgen. Ook als je veel sport of te maken hebt met langdurige lichamelijke inspanning kun je een tekort aan ijzer in je lichaam krijgen.

Er is zelfs een bepaalde risicogroep die meer kans heeft om een tekort aan ijzer op te lopen. Dat zijn bijvoorbeeld zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, mensen die vegetarisch of veganistisch eten of topsporters die zich vaak lichamelijk langdurig inspannen. Ook kinderen kunnen sneller een ijzertekort krijgen, dus als je jonger bent dan achttien jaar is het belangrijk om op je ijzerinname te letten. Vrouwen hebben vaak meer last van ijzertekort door de menstruatie, dus dat is ook een belangrijke zaak om rekening mee te houden.

De symptomen van een ijzertekort

Zoals we eerder al schreven, kan een tekort aan ijzer vervelende symptomen hebben. We zetten deze symptonen in deze alinea voor je op een rijtje.

  • Vermoeidheid: door ijzertekort kun je slecht slapen en je bent snel moe na een activiteit
  • Futloosheid: je hebt weinig energie en voelt je slap
  • Koude handen en/of voeten: de doorbloeding in je lichaam wordt slechter
  • Haaruitval
  • Broze nagels die snel breken en beschadigen
  • Hoofdpijn: minder zuurstof bereikt je hersenen
  • Een slechte concentratie: nadenken kost meer moeite
  • Duizeligheid
  • Bleekheid: bij ernstig ijzertekort kun je er wittig uit gaan zien
  • Een slechte huid
  • Hartkloppingen

Bij twijfel: altijd even naar de dokter!

Als je denkt dat je een tekort aan ijzer hebt, is het een goed idee om altijd naar je huisarts te gaan. Hij of zij kan namelijk heel gemakkelijk testen of je vermoeden klopt: met een bloedtest kun je jouw HB waarden laten meten, zodat je zeker weer dat je een ijzertekort hebt. Bij een normaal ijzergehalte heb je een HB boven de 7,5 bij vrouwen en 8,5 bij mannen – vrouwen hebben van nature iets minder ijzer in het bloed. Ook als je bij de zoals hierboven beschreven risicogroep hoort is het bij één van de symptomen van ijzertekort een goed idee om je dokter te raadplegen: een langdurig ijzertekort kan schadelijk zijn voor je gezondheid.

Ga nooit zomaar zelf aan de slag met pillen en supplementen om een vermoedelijk ijzertekort aan te vullen, want hoewel een ijzertekort niet goed is voor je lijf, kan een teveel aan ijzer zelfs giftig zijn. Misschien heb je wel geen ijzertekort maar is er wat anders aan de hand en vergiftig jij je lichaam door het nemen van ijzer supplementen. Overschrijdt dus ook nooit de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van ijzer: dat is 15 mg voor vrouwen en 11 mg voor mannen. Denk jij dat je ijzertekort hebt? Altijd even naar de dokter!


1. Je ijzertekort aanvullen door middel van tabletten en supplementen

Als je een ijzertekort hebt, is er een grote kans dat je dokter je bepaalde supplementen of pillen aanraadt om je ijzergehalte weer goed op peil te krijgen. In ernstige gevallen krijg je van je arts sterke ijzerpillen voorgeschreven die je alleen bij de apotheek op kunt halen, maar vaak kun je – uiteraard na goedkeuring van je huisarts – gewoon bij de drogist terecht voor tabletten en supplementen voor het op peil krijgen van je ijzergehalte. Als jij je tekort aan ijzer wilt aanvullen met deze medicijnen, zetten we graag de beste ijzer supplementen voor je op een rijtje.

Floradix IJzertabletten- en drank

Floradix is een hoog aangeschreven supplementen als het om ijzer gaat. Dit merk heeft zowel ijzertabletten als een drank om het ijzertekort aan te vullen in het assortiment. De producten zijn natuurlijk en hebben naast ijzer ook vitamine B en C, zodat het ijzer nog beter in het lichaam wordt opgenomen. Je kunt de producten van Floradix vinden bij de natuurwinkel vanaf tien euro.

https://nl.pinterest.com/pin/678214025116063861/

Lucovitaal Sterk IJzer Complex

Als je een test hebt gedaan voor je ijzertekort bij de dokter, kun je weten hoeveel ijzertekort je hebt. Als je best wat moet aanvullen, maar geen sterke, door de dokter voorgeschreven medicatie nodig hebt, kan Lucovitaal Sterk IJzer Complex de uitkomst bieden. In dit supplement zit een hoge concentratie ijzer, zodat je al snel je tekort aan ijzer kunt aanvullen. Lucovitaal Sterk IJzer Complex koop je gewoon bij de drogist, vanaf al een paar euro voor dertig tabletten.

Garden Of Life Raw IJzer supplementen

Als je veganistisch of vegetarisch eet, kan dat zorgen voor een ijzertekort. Natuurlijk wil je dan alleen ijzer supplementen gebruiken die in je dieet passen. Dan kun je de capsules van Garden Of Life gebruiken: deze pillen zijn geschikt voor veganisten en vegetariërs. De pillen zijn gebasseerd op groente en fruit en bevatten dus geen dierlijke producten. Ook zit er de vitamine B12 in, die je in een veganistisch of vegetarisch dieet vaak ook te weinig binnen krijgt. Je koopt deze ijzer supplementen in de biologische supermarkt of de natuurwinkel.

Roosvicee Ferro

Geen natuurwinkel in de buurt? Bij de supermarkt kun je terecht voor Roosvicee Ferro, een drankje dat veel ijzer bevat. De limonade bevat ferrogluconaat, een ijzersoort dat al gauw in je bloed terecht komt. Zo kun je de vervelende symptomen van een ijzertekort snel bestrijden. Roosvicee Ferro is in elke supermarkt verkrijgbaar en kost slechts een paar euro.

https://nl.pinterest.com/pin/77264949827985485/


2. Je ijzertekort aanvullen door het eten van ijzerrijke producten

Als je liever geen supplementen slikt, of juist een aanvulling op deze pillen en drankjes zoekt, kun jij je heil ook in voeding vinden. Er zijn verschillende producten die veel ijzer bevatten: dit voedsel kun je ook opnemen in je (dagelijkse) dieet om ijzertekort te voorkomen. Je moet eerst weten dat er verschillende soorten ijzer in voeding voorkomen: heemijzer en non-heemijzer. Die eerste zit alleen in dierlijke producten: vegetariërs en veganisten zullen dus geen heemijzer binnenkrijgen. Non-heemijzer zit in zowel dierlijke als plantaardige voeding

Ijzerrijke voeding uit dierlijke producten (heemijzer)

Als je geen plantaardig dieet volgt, kun je ijzer verkrijgen uit dierlijke producten. Dierlijke producten zijn dus goed zijn om je ijzertekort aan te vullen. Je verkrijgt ijzer uit bijna alle vleessoorten, vooral uit rund- en lamsvlees. Orgaanvlees bevat veel ijzer. Ook de visliefhebber kan blij zijn, want in vis, zoals haring, garnalen, mosselen en kabeljauw zit veel ijzer. Ook in oesters! Smullen.

Ijzerrijke voeding uit plantaardige producten (non-heemijzer)

In veel plantaardige producten zit ijzer. Omdat het er zo veel zijn, zetten we de voeding waar veel ijzer in zit puntsgewijs voor je op een rijtje.

– Groente als brocolli, spinazie, courgette, erwten en artisjok
– Gedroogd fruit als abrikozen en vijgen
– Peulvruchten: bonen, linzen en erwten
– Eieren
– Appelstroop
– Graanproducten zoals brood en crackers, maar ook pasta
– Aardappelen
– Noten en zaden: cashewnoten, amandelen en zonnebloempitten

https://nl.pinterest.com/pin/648659152557306199/


3. Laat de opname van ijzer nog beter verlopen met vitamine C

Met supplementen en bepaalde voeding kun jij je ijzertekort aanvullen. Als je dit zo goed mogelijk wilt doen, kun je ook extra vitamine C gebruiken om de opname van ijzer nog beter te laten verlopen. Gebruik bijvoorbeeld supplementen met vitamine C (alhoewel deze vitamine ook vaak al is toegevoegd aan ijzer tabletten en dranken) of voeg producten die rijk zijn aan deze vitamine toe aan je dieet. Neem bijvoorbeeld een lekkere versgeperste jus bij je ontbijt, dat zit vol met vitamine C. Zo wordt de non-heemijzer beter opgenomen in je bloed.

https://nl.pinterest.com/pin/289919294743410120/


4. Beter niet eten bij een ijzertekort

Er zijn ook bepaalde producten die je beter niet tot je kunt nemen als je een ijzertekort hebt. Het is wetenschappelijk bewezen dat koffie, thee en rode wijn de opname van ijzer kunnen afremmen. Laat die drankjes dus beter even staan als jij je ijzertekort wilt aanvullen. Ook is het niet handig om je ijzerrijke maaltijden te combineren met een glas melk of een kommetje yoghurt: ook zuivel zorgt ervoor dat ijzer minder goed wordt opgenomen in je bloed. Natuurlijk kun je, als je ijzergehalte weer op peil is, langzaam zuivel weer opnemen in je dieet.


Een ijzertekort kan zorgen voor vervelende klachten en op lange termijn zelfs schadelijk zijn voor je gezondheid. Ga altijd langs de dokter om je ijzergehalte te laten testen als je vervelende symptomen hebt die wijzen op een ijzertekort. Met bovenstaande tips kun jij zelf je ijzertekort weer aanvullen: gebruik bijvoorbeeld ijzer supplementen of zorg voor ijzerrijke producten in je dieet. Eet liever geen zuivel bij je ijzerrijke maaltijden en laat koffie, thee en rode wijn even staan. Zo voel jij je binnen no time weer helemaal gezond!



Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Lichaam

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2020 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag