Welke vitamine is goed voor je haar?

‘Als je haar maar goed zit’. Toch? Vol, glanzend haar zegt inderdaad iets over je gezondheid. Daarom is het essentieel om je haar goed te verzorgen, zodat het steviger, glanzender en minder pluizig of vet wordt. Vitamines kunnen je daarbij helpen. Maar welke vitamine is goed voor je haar? En hoe kom je aan die vitamines? In dit artikel lees je er alles over.


Waarom zijn vitamines goed voor je haar?

Vitamine voor je haar kun je vergelijken met vitamine voor je lichaam. Het is heel vanzelfsprekend om voldoende vitamine C binnen te krijgen zodat je niet ziek wordt, maar mensen denken veel minder na over de gevolgen voor hun haar. Dat komt natuurlijk ook omdat er met je haar niet zo heel veel mis kan gaan in vergelijking met de rest van je lichaam. Toch zijn er veel voordelen: vitamine beschermen je haar tegen vorst, zodat het niet afbreekt. Datzelfde geldt voor hitte: vitamines kunnen droog haar tegengaan en de vochtbalans herstellen. Een andere vitaminegroep zorgt juist dat het haar minder vet of juist minder pluizig wordt. Welke vitamine jij moet gebruiken, hangt af van jouw haartype en jouw ‘klachten’.


Welke vitamine is goed voor je haar?

Vitamine B: De vitamines in deze groep dragen bij aan een goede haarkwaliteit. Oftewel een goede bos glanzend en dik haar. Omdat de B-vitamines onderling afhankelijk zijn, heeft het geen zin om afzonderlijke B-vitamines te nemen. Daarom bespreken we de verschillende soorten ook in één alinea. Te beginnen met vitamine B2: deze vitamine helpt om ijzer en vitamine B6 op te nemen. Vitamine B3 daarentegen, is essentieel voor een gezonde hoofdhuid en stevig haar. Vitamine B5 gaat vergrijzing en haaruitval tegen. Tot slot helpt vitamine B6 ook tegen haaruitval, in het geval dat er te weinig B5 (panthotheenzuur) aanwezig is. Ook verwijdert B5 dode haarcellen en gaat het haar vergrijzing tegen. De verschillende B vitaminen komen in onze alledaagse voeding voor. Vitamine B is vooral aanwezig in voedingsstoffen met veel ijzer, eiwit, gezonde vetten en granen.

Vitamine E: Deze vitamine staat erom bekend dat het haaruitval tegengaat en de algehele conditie van je haar verbetert. Ook beweren sommige mensen dat hun haar sneller groeit door vitamine E. Tot slot krijg je bij onvoldoende vitamine E sneller last van roos. Vitamine E krijg je binnen door het eten van eieren, bladgroen of asperges. Ook kun je haarverzorgingsproducten met vitamine E kopen.

Vitamine C: Dit is de bekendste vitamine, die jouw hele lichaam – inclusief je haar – goed doet. Om te beginnen zorgt vitamine C voor een goede bloedcirculatie van je hoofdhuid, waardoor je haar gezonder wordt, gaat glanzen en minder snel uitvalt. Ook is vitamine C een natuurlijke kleurbeschermer en gaat het (beginnende) grijze haren tegen. Dus eet vooral veel fruit zoals sinaasappels!

Vitamine A: Vitamine A is belangrijk voor een gezonde hoeveelheid talgproductie, zodat je haar niet te droog wordt. Zonder dat je het door hebt eet je op een dag veel vitamine A, omdat het in veel producten voorkomt (bijvoorbeeld melk of broccoli). Dat is maar goed ook, want door vitamine A blijft je haar langer mooi.

Biotine: Ook wel vitamine H genoemd, omdat het zo goed is voor je haar. Het versterkt het haar, verbetert de elasticiteit, voorkomt haarbreuk en gaat uitdroging tegen. Omdat biotine in veel voedingsstoffen zit, heb je bijna nooit een tekort aan deze vitamine.


Hoe kom je aan vitamines voor je haar?

Je haar zal een stuk gezonder en glanzender zijn als het genoeg vitaminen krijgt. Niet alle vitamines zijn automatisch (voldoende) onderdeel van je dagelijkse voedingspatroon, vandaar dat we hier beschrijven hoe je toch aan voldoende vitamine voor je haar kunt komen:

  • 1. Juiste voeding. Het eten van veel mineralen en vitamines heeft een positieve uitwerking op jouw haar. Dat komt omdat de bouwstoffen via het bloed bij de haarwortels terechtkomen. Hierdoor krijg je gezondere haarwortels en dus ook gezonder, nieuw haar.
  • 2. Zelf gemaakte maskers. De meeste vitaminen die je nodig hebt zijn van nature aanwezig in groenten, ei en fruit. Heb je last van droog haar? Maak dan een olijfolie-ei of een avocado masker. Zo zijn er online nog veel meer voorbeelden van natuurlijke haarmaskers vol vitamine te vinden.
  • 3. Shampoo, conditioner en haarmaskers*. Nu je weet wat voor vitamine goed is voor je haar, weet je precies waar je op moet letten bij het aanschaffen van een nieuwe shampoo of conditioner. Lees voor de zekerheid het etiket, zodat je zeker weet dat de goede vitaminen aanwezig zijn.. In een drogisterij of bij de kapper kunnen ze je ongetwijfeld adviseren welke shampoo het beste aansluit bij jouw haar.
  • 4. Haarsupplementen. Voor sommige haarproblemen worden hele specifieke vitaminen aanbevolen, die niet standaard in elke shampoo en conditioner aanwezig zijn. Het is echter wel aan te raden om advies te vragen bij een specialist om te achterhalen welke supplementen je precies nodig hebt.

* Let op: duur betekent niet altijd beter. Sommige merken weten een boodschap perfect te communiceren, maar praatjes vullen niet altijd gaatjes. Op de website van onder andere de Consumentenbond kun je eerst kijken hoe een shampoo of conditioner door het testpanel wordt beoordeeld, alvorens deze aan te schaffen.


Hoe snel zie je resultaat?

Haar groeit langzaam, misschien wel tot je grote frustratie. Daarom zal je ook niet van de een op de andere dag een volle bos krijgen door het gebruiken van vitamine voor je haar. Sommige vitaminen kun je aanbrengen met een shampoo, dat kan vrij snel resultaat geven. Andere vitamines moeten eerst door het lichaam worden opgenomen voordat ze invloed hebben op je haar. In dat geval moet je vaak 3 tot 6 maanden wachten tot je echt resultaat merkt.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Beauty Lichaam

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit