Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Extreme couponing; wat is het en kan het ook in Nederland?

Extreme couponing; wat is het en kan het ook in Nederland?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Gratis boodschappen doen. We zouden het allemaal graag doen, omdat we dan flink wat geld kunnen besparen op onze uitgaven. Een ritje naar de supermarkt zou ons door middel van extreme couponing theoretisch gezien alleen benzinegeld hoeven te kosten. Tenminste, zo lijkt het er in Amerika aan toe te gaan. Maar klopt dat verhaal wel, en hoe zit eigenlijk met coupons in Nederland? Wij vertellen je meer over deze bijzondere manieren van besparen op je boodschappen.


Wat is extreme couponing?

Iedereen kent ze wel. De kortingscouponnen of stickers die worden meegeleverd met het wekelijkse pakket folders. De bouwmarkt, supermarkt of drogist weet zo veel mensen naar de winkel te trekken om gebruik te maken van een korting. Zo krijg je met een coupon bijvoorbeeld korting op een product, is elk tweede of derde product gratis of krijg je een vast kortingspercentage over al je aankopen. Extreme couponing houdt in dat je de coupons van deze winkels opspaart, zodat je ze op een later tijdstip in één keer kunt inleveren en ze met elkaar kunt combineren. Door met soms wel tientallen coupons te werken, kan het voorkomen dat je bijna al je boodschappen of andere producten gratis kunt meenemen.

Geld besparen met coupons

De voornaamste reden om extreme couponing toe te passen is dus om extreme kortingen te krijgen. Hoewel het bedenken van een strategie wel enkele uren of dagen in beslag kan nemen, loont het wel om extreme couponing toe te passen in supermarkten waar de acties met elkaar te combineren zijn. Sommige Amerikaanse gezinnen zijn zo in staat om regelmatig flinke kortingen te krijgen op hun boodschappen.

Voorbeeld
Je hebt een coupon van een fabrikant waarmee je 2 dollar korting krijgt wanneer je twee tubes tandpasta koopt van dat merk. De winkel verkoopt deze normaal voor 3 euro per stuk, maar heeft nu een kortingsactie waarbij je de tweede tube gratis krijgt. Vervolgens heb je ook een coupon waarmee je 25% korting krijgt op producten van dat bepaalde merk. Aan de kassa moet je normaal gesproken, met de 1+1 actie, drie dollar betalen voor de twee tubes. Nu lever je eerst de 25% kortingscoupon in. Dat geeft je 75 cent korting, waardoor je nog maar 2,25 dollar moet betalen. Vervolgens lever je de coupon met 2 dollar korting in. Uiteindelijk hoef je nog maar 0,25 dollar te betalen voor twee tubes tandpasta. Een groot voordeel ten opzichte van de reguliere prijs van 6 dollar.


Extreme Couponing tv-programma

Ook op televisie werd er de laatste jaren vaak aandacht besteed aan extreme couponing. Zo was er bijvoorbeeld het televisieprogramma Extreme Couponing op TLC. Hierbij volgen de kijkers enkele Amerikaanse gezinnen die gebruik maken van deze coupons om korting te krijgen. Tijdens een aflevering zie je dan de strategie die er bij het extreme couponing komt kijken en op welke manier het inleveren van de coupons te werk gaat. Aan het einde van de aflevering zie je vaak dat de gezinnen in het programma naar huis gaan met enkele volle boodschappenwagentjes, waar ze vaak maar enkele dollars voor hoeven te betalen.

Kanttekening
Er moet wel gezegd worden dat de TLC serie niet volledig is gebaseerd op waarheden. Veel van de participerende winkels geven tijdelijke promotieacties weg om het programma nog een stukje extremer te maken. Zo worden tijdens het programma door sommige supermarkten ook de coupons van concurrenten geaccepteerd. Normaal gesproken is dat niet het geval, maar hierdoor konden de shoppers van het tv-programma een extreem voordeel behalen. Het programma is dan ook vooral bedoeld voor promotionele doeleinden van de supermarkt, waardoor zij bereid zijn om een extra stap te zetten voor de mensen die aan het programma deelnemen.

Realistische extreme couponing in Amerika

Het programma op TLC is dus een beetje aangedikt ten opzichte van de werkelijkheid. Toch is het wel mogelijk om extreme couponing toe te passen, al is het op een andere schaal. Je kunt namelijk wel gewoon gratis producten krijgen. Over het algemeen kun je een realistische vorm van extreme couponing toepassen op de volgende manier.

  • Het is mogelijk om meerdere coupons in één keer te gebruiken, waardoor de korting zich opstapelt.
  • Je kunt veel producten gratis krijgen door coupons te verkrijgen
  • De kosten die je maakt voor producten kan je met coupons eenvoudig terugbrengen met 20-60%.
  • Je kunt met coupons veel houdbare producten kopen, waar je nog maanden mee kunt doen.
  • Je kunt extreme couponing zien als een hobby die het gezin op een leuke manier bezighoudt.

Nadelen extreme couponing

Je zou bijna zeggen dat extreme couponing geen nadelen zou hebben. Toch zijn er enkele extreme couponers die gestopt zijn met de hobby (of dagtaak) omdat er toch enkele nadelen aan deze levensstijl kleefden.

Ongezonde keuzes

Over het algemeen worden er weinig gezonde producten via couponing verkocht. Een eenvoudige reden daarvoor is dat het vaak duurder is om deze producten te maken, waardoor de fabrikant niet te veel korting kan geven. Veel producten die je via extreme couponing kunt krijgen zijn dan ook ongezond. En omdat de producten via de couponnen ook nog eens in groten getale in je huis komen, kun je door extreme couponing gezondheidsproblemen krijgen. Uiteindelijk worden de zorgkosten zo hoog, dat veel mensen uiteindelijk al hun bespaarde geld weer uitgeven aan de zorg die ze nodig hebben.

Enorme voorraden

Extreme couponing gaat vaak gepaard met het kopen van enkele tot soms tientallen producten van dezelfde soort. Je eindigt bijvoorbeeld met 200 rollen toiletpapier, 20 potten pastasaus of 60 kilo rijst. Natuurlijk is deze voorraad nog niet op wanneer je alweer voor de volgende ronde naar de supermarkt gaat voor korting. Op die manier zorg je ervoor dat je hele huis komt vol te staan met gratis of bijna gratis verkregen producten. Dat wc-papier blijft nog wel even goed, maar bederfelijke waar zou zomaar over de datum kunnen gaan in de tijd dat het bij je thuis staat. Heb je geen enorme schuur of berging waar je spullen kunt opslaan, dan is extreme couponing waarschijnlijk niet geschikt voor jou.

Je bespaart niets

Veel coupons zijn geldig voor spullen die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Veel mensen praten bij extreme couponing over bespaard geld, maar is dat ook echt bespaard geld? Stel dat je 20 euro uitgeeft aan een product dat eigenlijk 250 euro kost. Heb je dan 230 euro bespaard, of heb je zojuist 20 euro verspild? Het antwoord op die vraag ligt in het feit of je de producten ook echt kunt gebruiken. Helaas zijn niet alle producten die je via extreme couponing kunt verkrijgen even bruikbaar. Tenzij je deze spullen met winst weet te verkopen, is er een grote kans dat het gebruik van coupons weinig betekent voor je maandelijkse uitgaven.


Extreme couponing in Nederland

De vraag of extreme couponing in Nederland te doen is, is vrij makkelijk te beantwoorden. Nee, in Nederland is het onmogelijk om op dezelfde manier te werk te gaan als in Amerika. Op vrijwel elke kortingssticker staat de bekende tekst “Korting niet geldig i.c.m. andere acties of tegoedbonnen”. Vaak kun je de kortingen niet eens krijgen in combinatie met een andere geldende aanbieding. Aan de andere kant zijn aanbiedingen beperkt in aantallen. Is je favoriete biermerk in de aanbieding bij de supermarkt? Grote kans dat je maximaal 6 kratjes per klant mag meenemen. In Nederland is extreme couponing dus echt onmogelijk. Maar hoe kun je in Nederland nou wel gebruik maken van zoveel mogelijk stapelkorting? Wij zochten het voor je uit.

Houdbaarheidskorting

In veel winkels, zoals bij Albert Heijn, proberen ze het weggooien van producten tegen te gaan. Dit doen ze door 35% kortingsstickers te plakken op producten. Soms komt het voor dat deze producten ook in de bonus zijn, waar je bijvoorbeeld een tweede gratis krijgt. In dat geval krijg je dus de tweede gratis, en ook nog eens 35% vanwege de houdbaarheid. Voornamelijk op producten die normaal een stevig prijskaartje hebben, zoals zalm, kan het voordeel dan flink wat opleveren. Uiteindelijk moet je wel zorgen dat je het dezelfde dag of de dag erna opeet, want anders moet je het alsnog weggooien.

Reclamecheques

Soms ga je naar een winkel voor een aanbieding, maar waren tientallen anderen je al voor. Het resultaat is dat je voor een leeg schap staat. Maar vrees niet, want bij sommige winkels kun je dan gewoon een reclamecheque vragen, waarmee je het volgende week alsnog tegen dezelfde prijs kunt kopen. Let er wel op dat dit geen op=op kortingen zijn, want dan komt het product natuurlijk niet meer in de voorraad.

Onlinecouponcodes

Koop je vaak spullen online, dan zie je bij het winkelmandje weleens het woord Coupon staan. Hier kun je een kortingscode of couponcode invullen die je wellicht hebt ontvangen. Het voordeel als je dat vakje ziet staan, is dat je dus weet dat deze kortingscodes bestaan. Op verschillende websites kun je dan zoeken of er actieve kortingscodes zijn voor deze winkels. Soms kun je zo 10-20% korting krijgen op je bestelling of zijn bijvoorbeeld de verzendkosten gratis.


Het is dus helaas niet mogelijk om extreme couponing ook in Nederland toe te passen. Toch kun je veel spullen alsnog met korting krijgen. Wil je extra goedkoop een dagje weg? Bekijk ook hoe je uitjes met korting kunt scoren, en lees ons artikel met manieren hoe je korting kunt krijgen op je zorgverzekering. Wil je minder geld kwijt zijn aan je vaste lasten? Bekijk dan ook hoe je kunt besparen op je boodschappen.



foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Financieel Huishouden

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Thuisverdiener
Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag