Hoeveel stappen moet je maken op een dag?

Je smartphone geeft ongevraagd zijn mening over jouw aantal gemaakte stappen en ook op kantoor streven collega’s ernaar om de ‘meeste stappen’ te maken. De fitnessbandjes en stappentellers winnen aan populariteit, en dat is geen toeval. Veel gezondheidsexperts claimen dat een hoog aantal stappen bijdraagt aan je gezondheid. Maar hoeveel stappen moet je maken op een dag? Hoe weet je dat je genoeg stappen hebt gemaakt? In dit artikel zetten we alles voor je op een rijtje.

De hoeveelheid stappen die je moet maken op een dag hangt ten eerste af van je persoonlijke doel. Als je meer wil lopen om af te vallen, moet je simpelweg meer calorieën verbranden dan dat je tot je neemt.


Minimale hoeveelheid stappen per dag

Verbranding komt onder andere tot stand door een stevige wandeling. Toch kun je jouw huidige aantal stappen vertalen naar een bepaalde levensstijl:
Zittende leefstijl: hierbij maak je 0-5000 stappen per dag. Daarmee loop je een verhoogd risico voor hart- en vaatziekten.
Licht actieve leefstijl: hierbij maak je tussen de 5000 en 7500 stappen per dag. Met deze hoeveelheid stappen spreek je nog steeds niet van een gezonde leefstijl.
Redelijk actieve leefstijl: vanaf 7500 stappen per dag spreek je van een redelijk actieve levensstijl. In principe is dat voldoende, maar voor een echt gezonde leefstijl mag je nog eventjes doorstappen.
Actieve leefstijl: pas vanaf 10000 stappen per dag spreek je van een actieve leefstijl die optimaal is voor jouw gezondheid.


Afvallen en hoeveelheid stappen per dag

Als je wil afvallen is het aan te raden om het aantal stappen per dag te verhogen, bijvoorbeeld van 10.000 naar 12.000-15.000 stappen per dag. Je verbrandt dan, afhankelijk van je gewicht en lengte, 100 extra calorieën per dag. Er vanuit gaande dat een kilo vet 6000 calorieën bedraagt, zou je een halve kilo per maand verliezen door je hoeveelheid stappen. Naast voldoende beweging, is het minstens net zo belangrijk om rekening te houden met je voeding. Daar lees je alles over in de artikelen in onze afval-sectie.


Meten hoeveel stappen je maakt op een dag

Je merkt zelf ook wel dat het aantal stappen per dag fluctueert: de ene dag ren je van afspraak naar afspraak terwijl je op een andere dag urenlang achter je bureau zit. Om wat meer inzicht te krijgen in de hoeveelheid stappen die je maakt op een dag, kan het helpen om het aantal stappen bij te houden op je mobiele telefoon. Dit kan op onderstaande manieren:

  • Ingebouwde telefoonfunctie: elke telefoon beschikt over een automatische stappenteller, die je handmatig in- of uit kunt schakelen. Op een Android toestel zie je jouw gemaakte stappen onder ‘Google Fit’, op een iPhone staat dat onder ‘Apple Health’.
  • Stappenteller: bij een gezonde levensstijl telt elke stap, dus is het zonde als sommige stappen niet worden geregistreerd omdat jij je telefoon niet bij je hebt. Een stappenteller is een soort armband die al jouw stappen bijhoudt en direct naar je telefoon synchroniseert.
  • Fitness band: dit is een uitgebreide versie van een stappenteller, waarmee je nog wat extra functies krijgt. Afhankelijk van het product, kan je ook andere activiteiten registreren. Ook beschikken de meeste fitness bandjes over een hartslagfunctie.
  • Eigen gevoel: misschien heb je geen zin om afhankelijk te zijn van technologie. In dat geval kun je voor ogen houden dat je 7 tot 8 kilometer doet over 10.000 stappen. Uitgaande van een gemiddelde wandelsnelheid van 5 kilometer per uur, dan moet je dus ongeveer 1.5 uur wandelen om het doel van 10.000 stappen te behalen.

Hoe kom je aan die 10.000 stappen per dag?

Uit bovenstaande paragraaf kunnen we concluderen dat je voor een gezonde levensstijl 10.000 stappen per dag moet maken. Volgens de Japanner Yoshiro Hatano zet de mens gemiddeld 6000 stappen per dag, en met een half uur extra wandelen is de 10.000 algauw aan getikt. Onderstaande manieren helpen in ieder geval om je dagelijkse hoeveelheid stappen te verhogen:

Wandelvakantie
Tijdens een wandelvakantie kun je het nuttige met het aangename combineren: terwijl jij ontspant tussen de prachtige landschappen, behaal jij jouw stappendoel in een mum van tijd. Als je bijvoorbeeld een huttentocht maakt, leg je per dag genoeg kilometers af om de gemiste stappen van de afgelopen maand(en) in te halen.

Extra blokje om
Mensen met een hond maken automatisch extra stappen als ze de hond moeten uitlaten. Maar ook zonder hond heeft een blokje om vele voordelen. Het is een mooie gelegenheid om de stress van de dag van je af te laten glijden en je hoofd leeg te maken. Daarom helpt het bijvoorbeeld ook om beter in je vel te zitten. Natuurlijk kun je ook samen met je partner of een vriend op pad, zodat jullie even lekker kunnen bijpraten.

Actieve werkstijl
Het verschilt van baan tot baan hoe actief je bent. Iemand met een kantoorbaan zet heel wat minder stappen dan een stadsgids. Waar je ook werkt, probeer eens wat actiever te zijn. iets vragen aan een collega? Je kunt er net zo goed even heen lopen. Dat gaat niet alleen sneller dan een mailtje, ook draagt het bij aan de hoeveelheid stappen. Daarnaast kun je wat vaker de trap nemen in plaats van de lift. Ook kun je tijdens langere telefoongesprekken een blokje om. Daarmee houd je het telefoongesprek voor jezelf terwijl je in beweging blijft. Tot slot kun je in de pauzes een blokje om. Een goede manier om je hoofd weer even leeg te maken en/of weer bij te kletsen met collega’s.

Vaker hardlopen
Als je overdag weinig kans ziet om je hoeveelheid stappen te verhogen, dan is een hardloopsessie een snelle manier om dit te compenseren, fit te blijven en eventueel af te vallen. Het lijkt een hele opgave om te gaan hardlopen, maar voor ieder niveau kun je een specifiek trainingsschema opstellen om jouw dagelijkse stappendoel te behalen. Daarnaast behoort hardlopen tot een van een van de beste sporten om af te vallen.

Wandel meer
Tijdens een vakantie neem je uren de tijd om door een nieuwe stad te wandelen. Er valt zoveel te zien en te beleven, dat je voor je het weet de 10.000 stappen hebt gemaakt. Veel mensen onderschatten echter hun eigen woonplaats. Het kan ontzettend leuk zijn om eens door je eigen stad te lopen, zo ontdek je wellicht nieuwe kroegjes, musea of mooie parken.

Neem de benenwagen
De gewoonte om de auto of de fiets te pakken sluipt er vaak geleidelijk in. Probeer op een dag meer ‘loop momenten’ in te bouwen. Breng bijvoorbeeld de post lopend naar de brievenbus, of doe de kleine boodschappen te voet. Maar ook hier geldt dat je vaker de trap kunt nemen, of de bus kunt vervangen voor een frisse wandeling.

 


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Gezondheid Lichaam

Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit