Wat is het beste rustgevende middel?

Wat is het beste rustgevende middel?

Laatst bijgewerkt: 27 juni 2019

De één is gevoeliger voor stress gerelateerde klachten dan de ander. Onder stress verstaan we bijvoorbeeld een onrustig gevoel, slecht slapen, trillerig zijn, nerveus, hoofdpijn of buikpijn. Een druk of gejaagd leven helpt ook niet mee. Zeker niet wanneer dat eigenlijk niet bij je past. Soms is stress helaas niet te vermijden. Welk middel kan je het dan het beste gebruiken om meer rust te creëren voor jezelf? In dit artikel zochten we dat voor je uit en bespreken we eerst kort hoe je zelf alvast zoveel mogelijk tot rust kan komen. Je leefstijl heeft er namelijk ook mee te maken.


Wat zijn typische stress klachten en hoe kan je ze zoveel mogelijk beperken?

Steeds meer mensen hebben het flink druk. Werk, studie, gezin en ambities kunnen zorgen voor veel prestatiedruk. Afleiding zoals social media, telefoon en tablet doen daar nog een schepje bovenop. Tot rust komen wordt voor sommige mensen steeds moeilijker. Soms kan een rustgevend middel daar een handje bij helpen, maar zelf kan je in de eerste plaats proberen om zoveel mogelijk rust voor jezelf te creëren.
Typische stress klachten waar veel mensen last van hebben zijn:

  • hoofdpijn
  • buikpijn
  • een snel hart
  • spierpijn in bijvoorbeeld de rug, de nek of de schouders
  • slecht in slaap komen of ‘s nachts wakker worden.
  • piekeren; zaken niet los kunnen laten (werk, studie, scriptie, gezin, etc).

Als je last hebt van deze stress signalen is het goed om een stapje terug te doen, of om in elk geval goed voor jezelf te zorgen. Soms is een tandje rustiger doen namelijk lastig, zoals met bijvoorbeeld een studie (scriptie) die je af gaat ronden. Hoe kan je zorgen dat de stress je leven niet teveel overneemt:

  • Probeer voor je gaat slapen, wat rust voor jezelf in te bouwen. Het kan verschillen per persoon wat prettig is, maar pak bijvoorbeeld een boek, luister rustige muziek, kijk een grappige serie of knuffel met je huisdier. Je valt zo makkelijker in slaap.
  • Leg ‘s avonds je tablet en/of telefoon wat meer weg.
  • Kijk uit met koffie en thee, vooral ‘s avonds. Er is ook thee te koop zonder theïne, waardoor je ‘s avonds geen ongewilde energieboost meer krijgt.
  • Sporten helpt om nare gedachten te verdrijven en zorgt ervoor dat je ‘s avonds beter in slaap valt. Bovendien vergroot het je zelfvertrouwen, waardoor stress af kan nemen.
  • Zorg voor een lekker koele slaapkamer met voldoende frisse lucht en een frisse geur. Hierdoor slaap je beter.

 

Soms heb je iets extra’s nodig op het gebied van rust. Daarbij kunnen we twee soorten rustgevende middelen onderscheiden, namelijk medische middelen die je op recept kan halen bij de apotheek, en vrij verkrijgbare, rustgevende middelen. Vaak zijn de vrij verkrijgbare middelen op natuurlijke basis. Soms is het daarbij even uitproberen welk middel het beste past bij jou.
Wat het beste rustgevende middel is, verschilt dus per persoon. Wel worden sommige middelen wat vaker aangeraden, omdat deze erom bekend staan dat ze bij veel mensen het beste effect hebben. Eén daarvan is het kruid valeriaan.

Rustgevende middelen en zwangerschap

De meeste rustgevende middelen worden afgeraden tijdens borstvoeding en zwangerschap. Lees altijd de bijsluiter van het middel dat jij gebruikt of wilt gaan gebruiken. Neem bij twijfel contact op met je arts.


Valeriaan

Valeriaan is het nummer één kruid als het gaat om rustgevende eigenschappen. Het kruid zorgt ervoor dat je je meer ontspannen voelt en kan er daarmee ook voor zorgen dat je makkelijker in slaap valt.
Het prettige aan het kruid valeriaan is bovendien dat er verschillende manieren zijn om het in te nemen, namelijk:

  • Met valeriaan tabletten (onder meer verkrijgbaar bij Holland & Barrett).
  • Het kruid los kopen en er zelf thee mee zetten (erg lekker is dit niet, aangeraden wordt om dan ook een smaakvol kruid in de thee te doen, zoals hibiscus, kaneel of kamille).
  • Het kruid los nuttigen, dus op het kruid kauwen. Dit zal echter niet iedereen prettig vinden.
  • Met capsules, waarvan een voordeel is dat je de smaak niet meekrijgt.
  • In vloeibare vorm (druppels)

Valeriaan tabletten zijn verkrijgbaar bij Holland & Barrett. De capsules zijn verkrijgbaar bij onder meer vitamines Per Post.
Valeriaanwortel los, dus zonder capsules en niet in tabletten, is in allerlei winkels te verkrijgen, zoals Flinndal, Vitaminstore en Purasana.
Bij Etos kan je onder meer de druppels en de tabletten kopen.

Valeriaan is één van de meest bekende rustgevende middelen die er zijn en veel mensen hebben er baat bij. Wel moet je rekening houden met een paar zaken:

  • Er is nog niets bekend over de inname van valeriaan tijdens zwangerschap. Daarom wordt dit afgeraden.
  • Pas op met valeriaan en alcohol
  • Valeriaan wordt afgeraden in combinatie met antidepressiva
  • Valeriaanwortel werkt bij de meeste mensen, maar niet bij iedereen.
  • Sommige mensen ervaren maagdarmklachten bij valeriaan.

Het kan ook zijn dat valeriaan je wat slaperig maakt. In dat geval is het voor jou misschien het beste rustgevende middel om mee te gaan slapen, maar is het minder geschikt om mee aan het werk te gaan.


CBD olie

CBD olie heeft een meervoudige werking bij stress. Het zorgt ervoor dat je je rustiger voelt, dat je spieren ontspannen en veel mensen vallen er makkelijker mee in slaap. Mensen die chronisch ziek zijn en daardoor vaak stress – en pijnklachten hebben, hebben ook vaak goede ervaringen met CBD olie.
Er is soms nog verwarring over wat CBD olie precies is. CBD olie is afkomstig van de hennep – ofwel cannabisplant, alleen is het geen psychoactieve stof. De stof THC uit de cannabisplant is dat bijvoorbeeld wel.
Omdat CBD olie niet psychoactief is – je wordt er dus niet ‘high’ van – is de olie volledig legaal en bij verschillende winkels te koop. Kort samengevat is CBD olie het stofje uit de cannabisplant waarin alleen rustgevende eigenschappen zitten, en geen psychoactieve eigenschappen.

Wat kan CBD olie betekenen op het gebied van stress:

  • het zorgt ervoor dat je makkelijker ontspant
  • kan ervoor zorgen dat je beter in slaap valt
  • helpt bij spierspanning en eventuele pijn
  • kan helpen bij de onrust die er ontstaat als je wilt stoppen met roken.

Als je overweegt om CBD olie aan te schaffen, is het volgende handig om te weten:

  • CBD olie is niet verslavend, maar er kan wel gewenning optreden. In dat geval wordt aangeraden om een paar dagen te stoppen.
  • CBD is verkrijgbaar in verschillende concentraties.
  • Het is belangrijk om CBD te kopen van een kwalitatief goed merk. Voorbeelden zijn Jacob Hooy, Cibdol en Medihemp. Ken je het merk niet, lees dan goed wat de achtergrond is. Anders koop je misschien druppels waar nauwelijks een werkzame concentratie inzit. Zonde, want veel mensen ervaren effect van CBD.
  • CBD olie is niet goedkoop.

Als je CBD olie wilt innemen, is het belangrijk dat je één of enkele druppels onder je tong aanbrengt. De olie wordt dan beter en sneller door je lichaam opgenomen. Zo ervaar je er het meeste effect van.
Het precieze effect van CBD olie is moeilijk te meten, maar het is een bekende ondersteuning voor mensen die chronisch ziek zijn, of stress ervaren op het werk.

https://nl.pinterest.com/pin/270004940144807046/


Melatonine om beter te slapen (mits je dit verantwoord en juist inneemt).

Melatonine is een hormoon dat we zelf aanmaken om slaperig te worden en goed in slaap te vallen. Het hormoon wordt vroeg in de avond door een klier in de hersenen aangemaakt. Door stress of andere oorzaken, kan het zijn dat je hier te weinig van aanmaakt. In dat geval kan het een uitkomst zijn om melatonine pilletjes te kopen. Deze werken erg goed om in slaap te vallen. Een goede nachtrust is belangrijk om beter met alle zaken overdag om te gaan, waaronder ook stress. Bovendien zorgt een slechte nachtrust op zichzelf ook weer voor stress.

Melatonine goed innemen

Om te profiteren van het effect van melatonine, moet je het op de juiste manier gebruiken. Op de verpakking van veel tabletjes staat in de praktijk vaak een verkeerd gebruiksadvies, namelijk om de tablet(ten) een uur of een half uur in te nemen voor je gaat slapen. Omdat het lichaam vroeg in de avond al melatonine aanmaakt (bijvoorbeeld rond 19.00 uur) is dit veel te laat. De kans is dan groot dat dit rustgevende middel averechts werkt, of dat het slechts een paar dagen werkt.
Grofweg is het voor de meeste mensen veel effectiever om melatonine tussen 19.00 en 21.00 uur in te nemen, afhankelijk van jouw ritme. Als je van nature pas laat gaat slapen zou je aan 21.00 uur kunnen denken, terwijl voor de vroege slapers 19.00 uur een goede optie is.
Als je echt exact het beste tijdstip wilt weten omdat je grote slaapproblematiek ervaart, kan je jezelf het beste laten doorverwijzen naar een slaapcentrum, daar kunnen ze je verder helpen (ook met het beste melatonine tijdstip).

Een van de allerbeste rustgevers om goed te slapen

Melatonine werkt, mits verantwoord en op een redelijk tijdstip ingenomen, bij vrijwel iedereen. Dit in tegenstelling tot valeriaan en CBD olie, die erg effectief kunnen zijn, maar niet bij iedereen in dezelfde mate.

Als je merkt dat melatonine bij jou slechts een paar dagen goed gewerkt heeft, kan je de tabletjes het beste eerder innemen. Ga er dus niets steeds meer slikken. Dit werkt averechts.

Melatonine kopen

Melatonine wordt van goede kwaliteit verkocht door verschillende winkels. Je kan prima tabletjes kopen van een huismerk, zoals bijvoorbeeld Etos. Wel hebben sommige winkels en merken hoger en lager gedoseerde melatonine pilletjes. Welke jij kiest, is afhankelijk van de mate waarin je moeilijk in slaap komt en waar je je prettig bij voelt.


Lavendel op je beddengoed

Lavendelolie is een effectieve olie om makkelijker mee in slaap te vallen en om rustig van te worden. Je kan lavendelblaadjes in je thee laten trekken (bijvoorbeeld in een zakje of in een thee ei), of je kan wat olie op je kussen druppelen. Wél moet je daarbij uitkijken met lichtgekleurd beddengoed. De 0lie ruikt sterk, en je hebt er niet veel van nodig. Bij veel mensen geeft het net een laatste zetje om rustig te worden.
Lavendel thee is ook effectief, maar je zal de blaadjes wel met een ander kruid moeten combineren voor de smaak: pure lavendelblaadjes zijn namelijk enorm bitter.

Lavendel op je kussen in combinatie met CBD olie, valeriaan of melatonine kan erg sterk werken om rustig te worden. Het kan bovendien geen kwaad.
Lavendelolie kan bij overdadig gebruik zorgen voor wat hoofdpijn.


Medische rustgevende middelen

Als je te maken hebt met zware stress, somberheid, veel onrust en piekeren waar je zelf niet vanaf komt, is het belangrijk om aan te kloppen bij je huisarts. Het is niet verstandig om daar te lang mee rond te lopen. Met aanhoudende stress door werk bijvoorbeeld, loop je het risico om overspannen te worden.
Ook bij onrust, angst of stress zonder reden kan je het beste naar de huisarts gaan. Als de middelen die je overal kan kopen geen effect meer hebben, kan de huisarts kijken welke medische rustgevende middelen eventueel bij je passen.


De beste vrij verkrijgbare rustgevende middelen

Stress hakt er stevig in. Het zorgt voor onrust en kan er ook voor zorgen dat je moeilijker in slaap valt. Vervolgens kan dat ook weer stress veroorzaken. Je kan dit proberen te beperken door voldoende rustmomenten voor jezelf in te lassen, en door vooral ‘s avonds iets te doen waarvan je ontspant. Probeer daarbij het gebruik van telefoon, tablet en social media zoveel mogelijk te beperken. Beter is het om een serie te kijken waarvan je ontspant, een boek te lezen of muziek te luisteren. Ook sporten kan helpen tegen onrust, en daarnaast helpt het je om je zinnen wat te verzetten.

Het sterkste, vrij verkrijgbare rustgevende middel is misschien wel melatonine. Dit werkt bij vrijwel iedereen, maar moet wel op het juiste tijdstip worden ingenomen. Als je het vroeg op de avond inneemt (tussen ongeveer 19.00 uur en 21.00 uur, afhankelijk van je ritme), zal je er slaperig van worden. Van nature maak je al uren voor je gaat slapen melatonine aan, en het is belangrijk dat we de tabletjes slikken op een tijdstip dat bij jouw bioritme past.

Ook erg effectief zijn valeriaan, CBD olie en lavendelolie. Valeriaan kan bijwerkingen geven zoals misselijkheid en buikpijn, maar als het middel past bij jou, kan je er veel profijt van hebben.
CBD olie kan naast een beetje hoofdpijn, nauwelijks bijwerkingen geven. Het is veilig en in verschillende doseringen verkrijgbaar. Belangrijk is om een goed merk te kopen. Goedkoop is dat niet, maar de concentratie en werking zijn dan optimaal.



foto auteur Merel Kruit
Dit artikel is geschreven door Merel Kruit

Schrijft veel over natuur, gezondheid en huidverzorging en verdiept zich helemaal in een onderwerp. Woont in Rotterdam en werkt als freelance copywriter. Liefhebber van natuur en tegelijkertijd de stad. Schrijft in haar vrije tijd fictie en gaat graag naar concerten.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Lichaam

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2020 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag