Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Hoe voorkom je verhuisstress?

Hoe voorkom je verhuisstress?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Verhuizen staat ook wel bekend als één van de ‘big, life changing events’. Dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf waar je heen verhuist. Een verschuiving van de ene naar de andere studentenkamer kost waarschijnlijk minder (mentale) moeite dan een verhuizing van een gezin met 5 kinderen. Wat jouw verhuissituatie ook is, één ding ben je vast met ons eens: het is behoorlijk stressvol. Althans, het kan behoorlijk stressvol worden. Met behulp van onze tips kun je dat hopelijk voorkomen. Wij geven met dit artikel dan ook antwoord op de vraag: “Hoe voorkom je verhuisstress?”


Bereid je goed voor

Net als met heel veel situaties in het leven, kun je verhuisstress voorkomen door je goed voor te bereiden. Dat klinkt logisch, maar voordat je het weet nadert de deadline van je verhuizing en zit je met het handen in ‘t haar. Was je nu maar iets eerder begonnen met de voorbereidingen. Daarom hebben wij een paar tips verzameld die jou helpen met een goede voorbereiding voor jouw verhuizing.

Maak een planning

Zodra je weet dat je gaat verhuizen, wordt het tijd om een planning te maken. Het ligt er een beetje aan op welke termijn je gaat verhuizen. Als je over een jaar in je nieuwe huis kan, is dat wellicht een beetje overdreven. Maar in elk ander geval is het raadzaam om minimaal een maand van te voren een planning te maken. Wanneer moet je uit je oude huis en wanneer kan je in het nieuwe huis? Is daar enige overlap in, waarbinnen je kan verhuizen? Daarna moet je tijd vrijmaken voor de verhuizing zelf. De meeste mensen werken 40 uur per week, waardoor het lastig kan zijn om het goede moment te vinden. Probeer dus – zodra je de verhuisdata hebt vastgesteld – vrij te regelen voor je werk. Of vraag desnoods of je een paar diensten met collega’s kan ruilen, of dat je een dienst later in kunt halen.

Schoonmaken en/of klussen

Bij het maken van een planning is het ook belangrijk om rekening te houden met de oplevering van je oude huis. Hoe moet je het opleveren? Kaal, met witte muren? Moet de vloer erin blijven liggen of juist niet? Ook als je niet meer hoeft te klussen voor oplevering, is het belangrijk om het huis alvast goed schoon te maken voor de volgende bewoner. En dan hebben we het nog niet eens over je nieuwe huis. Wat moet daar allemaal gebeuren? Als je wilt schilderen, klussen of iets dergelijks kun je dat het beste doen vóórdat je daadwerkelijk gaat verhuizen. Als er eenmaal spullen staan wordt het een stuk ingewikkelder en heb je waarschijnlijk helemaal geen zin (meer) om te klussen.

Begin op tijd

Veel mensen denken dat ze hun huis in één dag hebben ingepakt en verhuisd. Wishful thinking, tenzij je al heel vaak verhuist hebt en er een enorm efficiënte strategie op na hebt gehouden! Begin daarom op tijd met het uitzoeken van je spullen. Wat je niet meer nodig hebt, hoef je namelijk ook niet mee te verhuizen. Deze spullen kun je weggooien, verkopen of weggeven. Pak daarna langzamerhand je spullen in. Door elke dag een beetje te doen, voorkom je een paar superzware dagen tussen de dozen. Pak als eerste de spullen in die je niet meer nodig hebt tussen nu en de verhuizing. Of seizoensspullen die voorlopig in de kast blijven (bijvoorbeeld een barbecue in de winterperiode). Hoe dichter de verhuisdatum nadert, hoe meer spullen jij hebt ingepakt.

Wijzig je postadres

Zorg ervoor dat je ruim van te voren jouw nieuwe adres doorgeeft aan belangrijke instellingen, zoals de bank, je verzekering, de gemeente, et cetera. Doe dit ook voor abonnementen die je hebt, bijvoorbeeld op tijdschriften en op de krant. En voor alle andere post die jij regelmatig ontvangt. Vaak duurt het wel even voordat de administratie van de desbetreffende partijen is bijgewerkt, dus door op tijd de wijzigingen door te geven ontvang jij voortaan alle post op je nieuwe adres.


Zoek je spullen uit

Een verhuizing is een goed moment om eens kritisch naar je spullen te kijken. Heb je nog steeds ingepakte dozen staan van de vorige verhuizing? Dan is de kans nihil dat je de spullen in deze doos ooit nog gaat gebruiken. Bekijk je huidige spullen en vraag jezelf af welke spullen je nog nodig denkt te hebben, en welke spullen je stiekem best kunt missen. Want alles wat je nu weggooit of weggeeft, scheelt weer met het verhuizen. Ook hou je zo meer ruimte over in je nieuwe huis.


Vraag versterking

Veel mensen vinden het lastig om hulp te vragen aan vrienden en familie. Al helemaal omdat verhuizen over het algemeen niemands hobby is. Bedenk dat als een vriend of vriendin jou zou vragen, je ook geen moment zou twijfelen om te helpen! En vele handen maken licht werk. Waar jij zelf (of samen met je partner of gezin) een week over zou doen, kan met de juiste hulp ineens veranderen in een klus van één of twee dagen.

Verhuisbedrijf

Woon je in een groot huis en heb je veel (waardevolle) spullen? Dan scheelt het soms een hoop tijd (en uiteindelijk ook geld) om een professioneel verhuisbedrijf in te schakelen. Hierdoor heb je een stuk minder stress van de verhuizing. In ons artikel ‘Wat kost een verhuisbedrijf?’ lees je nog veel meer over de mogelijkheden en kosten van een verhuisbedrijf.


Label de verhuisdozen

Een van de meest stressvolle dingen van een verhuizing is dat je niet meer weet waar je spullen zijn. Als je nog niet direct alles hebt uitgepakt, leef je nog een beetje uit dozen. De frustraties kunnen hoog oplopen als jij niet weet waar je een bepaald item hebt geladen. Het helpt dan ook om verhuisdozen te labelen. Bijvoorbeeld ‘Boeken’, ‘Kampeerspullen’ of ‘Toiletartikelen’.

Pak kamers afzonderlijk in

Ben je van plan om in je nieuwe huis ongeveer dezelfde kamerindeling te hanteren als in je oude huis? Dan is het raadzaam om je spullen ‘per kamer’ in te pakken. Dus de spullen van de studeerkamer stop je bij elkaar in de doos, en de spullen voor


Wat doe je met je waardevolle spullen?

Naast het plannen en het verhuizen, zijn er natuurlijk ook nog andere factoren die voor de nodige stress kunnen zorgen. Bijvoorbeeld jouw waardevolle spullen. Want wat als jouw piano schade oploopt, of als de vaas van je oma aan diggelen valt? Wij raden aan om de waardevolle spullen apart te verhuizen, zodat je daar extra voorzichtig mee om kunt gaan. Daarnaast is het verstandig om een verzekering af te sluiten, voor het geval er onverhoopt toch iets beschadigt. Heb je veel waardevolle spullen durf je het zelf niet aan om deze te verhuizen? Dan kun je er ook voor kiezen om het verhuisbedrijf specifiek voor de waardevolle spullen in te schakelen.

Overigens raden wij je aan om breekbare spullen (die niet per se waardevol zijn) in te pakken in kranten of in zacht keukenpapier. Denk hierbij aan borden, schotels, kopjes, maar ook aan beeldjes en fijne accessoires. Schrijf daarnaast ook op de doos dat het breekbare spullen betreft. Zo kan jij (of degene die de doos verplaatst) er rekening mee houden en verklein je de kans dat je iets kapot maakt. Want ja, scherven mogen wel geluk brengen, maar niemand wordt vrolijk van een verhuisdood vol glas…

 



foto auteur Anne von Gleich
Dit artikel is geschreven door Anne von Gleich

Anne is freelance tekstschrijver en content marketeer bij Sans Plus. Met oog voor detail en hart voor de doelgroep brengt ze elk verhaal tot leven.

Website LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Woning

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag