Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Alles wat je moet weten over opslagruimte huren

Alles wat je moet weten over opslagruimte huren

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Kom je ruimte tekort, of moet je het grootste deel van je inboedel tijdelijk ergens opslaan omdat je gaat verhuizen? Dan zijn daar verschillende opties voor. De populairste daarvan is een self storage unit huren, want dan heb je altijd een duidelijke huurovereenkomst, kun je makkelijk bij je spullen en zijn er in de regel allerlei handige voorzieningen beschikbaar zoals 24 uur per dag beveiliging. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over self storage en over externe opslagruimte huren in het algemeen.


Welke opties zijn er om opslagruimte te huren?

Er zijn verschillende manieren om opslagruimte te huren. Welke voor jou het meest geschikt is hangt onder andere af van hoe lang je de opslagruimte nodig hebt, of dat als particulier of als zakelijke klant is, hoeveel ruimte je minimaal tot je beschikking moet hebben en hoeveel belang je hecht aan een zo laag mogelijke prijs. In het algemeen kun je gebruik maken van de volgende manieren om opslagruimte te huren:

1. Bij een self storage bedrijf

Een van makkelijkste manieren om je spullen tijdelijk ergens op te slaan is door gebruik te maken van een self storage oplossing. Bij zo’n bedrijf kun je een of meerdere boxen huren van diverse afmetingen die afsluitbaar zijn en waar altijd beveiliging aanwezig is. Dat zorgt ervoor dat je spullen heel veilig staan en dat je er altijd bij kunt wanneer dat nodig is. Het kan echter ook behoorlijk prijzig zijn per vierkante (of kubieke) meter en er zit niet altijd een dergelijk bedrijf dicht in de buurt. Toch is dit de methode die we het meest uitgebreid zullen bespreken in dit artikel, omdat het zogezegd heel veilig is, makkelijk te vinden is en allerlei voorzieningen biedt waar je als particulier ook veel aan kunt hebben.


2. Loods of schuur bij particuliere verhuurder

Wanneer je self storage te duur vindt omdat je een grote hoeveelheid ruimte nodig hebt of er geen in je buurt zit kun je ook kiezen voor het huren van opslagruimte in een loods of schuur in je regio. Het grote nadeel is natuurlijk dat het vrij lastig kan zijn om zo’n plek te vinden, maar je zult ook goede afspraken moeten maken en op papier zetten om te zorgen dat er geen misverstanden ontstaan. Je zult bovendien al snel niet bij je spullen komen wanneer je dat wilt. Het grote voordeel is dat je vaak een wat grotere capaciteit kunt huren voor een wat lagere prijs.


3. Mobiele opslagruimte

Mobiele opslag is te vergelijken met self storage, met het grote verschil dat je goederen in een container worden gedaan die bijvoorbeeld bij je thuis wordt geleverd. Containers kunnen makkelijk gestapeld worden zodat een bedrijf op een relatief klein oppervlak meerdere containers kwijt kan. Dat maakt het meteen ook een relatief goedkope manier om je spullen tijdelijk op te slaan. Let er alleen wel op dat je niet zomaar bij je eigen spullen kunt. De container met jouw goederen moet namelijk eerst uit de stapel gehaald en voor je klaargezet worden.


4. Een particuliere garage huren

Wanneer de eigenaar van een garagebox zelf geen nut ervoor heeft en/of wat geld wil bijverdienen kiest die er soms voor om de garage te verhuren. In de grote stad, waar parkeerruimte schaars is, is dit al snel heel prijzig. Maar je kunt geluk hebben en tegen een relatief voordelige huurprijs (vaak per maand) aanlopen. Ook in kleinere plaatsen is een garagebox vaak een extra luxe en geen pure noodzaak en worden de garages wat sneller verhuurd en tegen aantrekkelijkere prijzen. Ook dan zit je weer vast aan de afspraken die je met de eigenaar maakt en is het goed die duidelijk op papier te zetten. Een eigen sleutel is handig want dan kun je makkelijk bij je spullen om iets op te halen of juist extra spullen te stallen.


5. Tijdelijke opslag bij een verhuisbedrijf

Als je alleen maar een tijdelijke opslag zoekt voor rond je verhuizing dan kun je daar soms ook voor terecht bij een verhuisbedrijf. Maar natuurlijk alleen wanneer je ook van hun diensten gebruik maakt tijdens de verhuizing zelf. De kosten worden gewoon doorberekend en die zijn vaak aan de hoge kant, waarbij je bovendien niet altijd zicht hebt op hoeveel het precies kost. Dit is alleen interessant als je verhuist en heel tijdelijk een plek nodig hebt om (een deel van) je spullen neer te kunnen zetten.


Self storage bedrijven in Nederland

In eerste instantie overgewaaid uit Amerika is self storage ook in Nederland heel populair geworden. Er zijn meerdere bedrijven die zich hier landelijk mee bezighouden en dus verspreid in Nederland vestigingen hebben. De grootste aanbieder is Shurgard met 61 vestigingen door het hele land. Andere bekende namen zijn ALLSAFE Mini Opslag (29 vestigingen) en Inboedelhotel (20 vestigingen). Maar in vrijwel elke regio zijn ook kleinere aanbieders actief met een of enkele vestigingen.

Shurgard

Shurgard is de bekendste naam en ook meteen de grootste speler op de Nederlandse markt. Het bedrijf beschikt over meerdere vestigingen door het hele land. Op het moment van schrijven zijn het er 61. Je vindt Shurgard daardoor in vrijwel elke grote stad. Er zit er sowieso eentje in elke provincie maar de meeste vestigingen vind je in het midden en het zuiden van het land. Je kunt er zowel particulier als zakelijk een ruimte huren die varieert van 1 tot 30 vierkante meter. De hoogte van de units is gemiddeld 3 meter maar dit kan per vestiging wat verschillen. Je kunt bij Shurgard 7 dagen per week bij je spullen met je eigen beveiligingscode.


ALLSAFE Mini Opslag

Laat je door de naam van ALLSAFE Mini Opslag niet in de war brengen, want deze geduchte concurrent van Shurgard heeft niet alleen kleine opslagruimtes maar ook opslag tot wel 120 m³ in de aanbieding (de exacte mogelijkheden kunnen per vestiging verschillen). Elke unit heeft een eigen alarm, je kunt van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat zelf bij je opslag met een veilige toegangscode en je kunt er zowel particulier als zakelijk een opslagruimte huren. Opvallend bij ALLSAFE zijn de vele extra mogelijkheden en (vaak gratis) diensten die worden aangeboden. Zo kun je bijvoorbeeld zonder extra kosten gebruikmaken van een verhuisbus of aanhanger. ALLSAFE heeft op dit moment 29 vestigingen die zich door het hele land bevinden.


Inboedelhotel

Inboedelhotel is met momenteel 20 vestigingen iets kleiner dan ALLSAFE. Toch vind je er eentje in elke Nederlandse provincie en nog enkele extra vestigingen rond de grote steden. Je vindt hier ongekend lage tarieven voor je spullen, maar krijgt wel aanzienlijk minder voorzieningen tot je beschikking. Je inboedel kun je in een houten unit plaatsen die vervolgens samen met de spullen van andere mensen in de opslag verdwijnen. Dat is goedkoop (al vanaf 10 euro per maand) maar je hebt wel veel minder mogelijkheden. Je moet bijvoorbeeld je bezoek aankondigen of ter plekke wachten tot je unit is opgehaald. Dat brengt extra werkzaamheden met zich mee die per bezoek worden afgerekend (16 euro per keer). Voor spullen die je langere tijd uit de weg wilt hebben is dit echter een prima en voordelige oplossing.


Een lokale opslag kiezen

Zoals we al schreven heb je ook allerlei lokale initiatieven die lijken op de bovenstaande oplossingen. Het is lastig om daar voor heel Nederland een overzicht van te geven. Wil je dus verder kijken dan de hierboven genoemde bedrijven, vraag dan eens rond in je omgeving naar de ervaringen van andere mensen, zoek via Google naar de opslagbedrijven in je buurt of rijd er gewoon eens langs. Tarieven kunnen bij deze bedrijven lager liggen dan bij de grote landelijke ketens, dus het kan de moeite waard zijn om hier wat tijd aan te besteden.


Waar moet je nog meer op letten?

Waar moet je allemaal nog meer op letten wanneer je van plan bent een tijdelijke opslag te gaan huren?

Benodigde ruimte bepalen

Het kan nog best wel lastig zijn om de exacte afmetingen te bepalen die je nodig hebt voor je spullen. Wil je niet het risico lopen dat de ruimte te klein is en neem je dus iets groter dan wellicht strikt noodzakelijk, dan betaal je altijd meer dan nodig. Om je alvast een globale indicatie te geven van de grootte die je nodig zou kunnen hebben kun je deze lijst raadplegen:

  • 3 m³ – Ongeveer 10 verhuisdozen en enkele losse spullen.
  • 10 m³ – De spullen uit 1 gemiddelde kamer in je huis.
  • 15 m³ – Alle meubels en spullen uit een klein appartement (studio).
  • 25 m³ – De inhoud van een middelgroot appartement (met 1 slaapkamer).
  • 30 m³ – De inhoud van een groot appartement of klein woonhuis.
  • 50 m³ tot 75 m³ – De inboedel van een middelgroot woonhuis.
  • 75 m³ en groter – De inboedel van een groot woonhuis.

De meeste websites van opslagbedrijven hebben een calculator waarmee je (bij benadering) het aantal kubieke meters kunt berekenen dat je het beste kunt kiezen. Gebruik het liefste meerdere van die rekenmodules en kies voor het gemiddelde, want de resultaten willen nogal eens uiteenlopen. Maar je kunt ook zelf aan het tellen en rekenen slaan natuurlijk.


Afmetingen en verhoudingen

Check ook de afmetingen van de opslag want die kunnen mede bepalen hoe handig hij is, en hoeveel van je spullen je er in kwijt kunt. Het is altijd verstandig om de ruimte die je wilt gaan huren eerst met eigen ogen te bekijken. Ga daarom gerust eerst bij een of meer vestigingen langs en kijk hoe de ruimtes erbij liggen en welke voorzieningen er zijn. Denk aan de afmetingen (lengte x breedte) maar ook aan de hoogte. Dat maakt het makkelijker om te berekenen wat de minimale maten moeten zijn.


Welke voorzieningen heb je nodig?

Welke voorzieningen je nodig hebt bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Er is altijd verlichting aanwezig, maar er zijn niet altijd stopcontacten beschikbaar in de opslagruimte. Denk verder aan de mogelijkheid om binnen (of in elk geval overdekt) te kunnen inladen en uitladen, of je koeling of verwarming wenselijk vindt, of er 24 uur per dag beveiliging aanwezig is en hoe het met de openingstijden zit. Dat zijn allemaal dingen die wel of niet belangrijk voor je kunnen zijn en dus mede bepalen voor welke opslagruimte je kiest.


De kosten

Vrijwel altijd huur je een tijdelijke opslag per maand en betaal je de huur vooruit. Wat de totale kosten zijn verschilt per aanbieder en is ook afhankelijk van de grootte en de positionering van je unit. Vaak bevinden de boxen zich boven elkaar en op de begane grond betaal je dan meer omdat je makkelijker je spullen in en uit kunt laden. Ook de afstand tot de ingang(en) kan de prijs bepalen. Vaak worden er kortingen gegeven bij langere huurperiodes, maar niet altijd. Je kunt besparen op de kosten door een box te huren die minder makkelijk te bereiken is en precies de ruimte bevat die je nodig hebt. En natuurlijk ook door een langere huurperiode te nemen als dat korting oplevert.

Let op: er kan een maand borg worden verlangd door de verhuurder. Maar als alles goed is gegaan krijg je die aan het eind van de huurperiode weer terug.


Verzekeringen

Wanneer je spullen extern opslaat hangt het van je inboedelverzekering af of ze op dat moment ook verzekerd zijn. Check dat dus goed voor je van een externe opslagruimte gebruik gaat maken en stap desnoods over, of zorg dat die dekking erbij komt wanneer dat mogelijk is. Slechts zelden zijn je spullen verzekerd bij het bedrijf waar je ze opslaat. Dat is soms mogelijk en als je inboedelverzekering geen dekking biedt kan het bij sommige aanbieders zelfs verplicht zijn. Uiteraard betaal je daar dan aanvullende kosten voor.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Woning

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag