X

Wat moet je doen als je je telefoon hebt laten vallen?

Wat moet je doen als je je telefoon hebt laten vallen?

Laatst bijgewerkt: 8 januari 2019

Gevaar zit in een klein hoekje. Dat geldt ook zeker voor het welzijn van jouw (mobiele) telefoon. We zijn dag in dag uit in de weer met onze telefoon, vroeg of laat overkomt het je vast een keer… Je laat je telefoon vallen! De ene keer kom je er vanaf met een krasje, de andere keer is het menens: je telefoon heeft (water)schade. Wat moet je doen als je je telefoon (in het water) laat vallen? In dit artikel helpen we je op weg. En we duimen alvast voor je dat je mobiele telefoon nog te redden valt. 


Wat moet je doen als je je telefoon hebt laten vallen?

Iedereen laat wel eens zijn of haar telefoon vallen. Het kan negen keer goed gaan, en de tiende keer mis… Wat je dan in ieder geval moet doen, is de mobiel oprapen en opbergen. Gebruik ‘m liever niet meer voordat je weet wat eraan mankeert.

1. Telefoon controleren: wat is er stuk?

Met een beetje geluk komt je telefoon er met een schrammetje vanaf. Maar, als we jou zoo mogen inschatten, is er meer aan de hand. Is het scherm kapot, of is er ook iets anders kapot? Zoals een knop, de camera of een bepaalde functionaliteit? Als je er zelf niet uitkomt, dan kun je de telefoon laten beoordelen door een telefoonzaak.

2. Schade beoordelen: is er een reparatie mogelijk?

Hoe ernstig is de schade? Kan de mobiel gerepareerd worden of is deze dermate stuk dat reparatie niet uit kan qua kosten? Als je alleen een kapot scherm hebt, dan is reparatie waarschijnlijk de beste keuze voor jou. Je kunt online kijken hoe duur het is om je scherm te laten vervangen. Als er meer kapot is aan de telefoon, dan moet je de situatie laten beoordelen door een reparateur.

3. Nieuwe telefoon / telefoon laten repareren, eventueel via de verzekering

Met een beetje geluk kun je de kosten voor de reparatie (of voor een nieuwe telefoon, mocht dat nodig blijken) claimen bij je verzekeraar. Later in dit artikel, onder het kopje ‘Ben je verzekerd als je je telefoon laat vallen?’ zie je een overzicht van potentiële verzekeringen waar je de schade kunt claimen. Als jij niet verzekerd bent tegen het laten vallen van je telefoon, moet je voor jezelf een keuze maken of jij de reparatie zelf betaalt of liever een andere telefoon koopt.

Gebruik je kapotte telefoon liever niet (behalve om een back-up te maken)

Het is verleidelijk om je kapotte telefoon te blijven gebruiken. Je doet er echter geen goed aan. Want hoe langer je wacht met een reparatie, hoe groter de kans dat de schade nog meer toeneemt. Met een gebroken scherm denk je misschien: ach, deze is toch al gebroken. Maar je moet goed opletten want gebroken glas kan bijvoorbeeld het LCD in je scherm aantasten, waardoor je vlekken in beeld krijgt. Daarnaast kun je er nare splinters in je vingers krijgen. Dat wil je voorkomen!

Regel een leentoestel/ vervangend toestel

Zit je een poosje zonder telefoon? Omdat de telefoon die je hebt laten vallen ter reparatie wordt aangeboden of omdat je telefoon helemaal total loss is verklaard? Dan moet je zo snel mogelijk een vervangend toestel regelen. Sommige verzekeraars bieden zelfs (gratis) een leentoestel aan. Als dat niet het geval is, kun je altijd aan vrienden of familie vragen om een telefoon te lenen. De meeste mensen hebben nog wel een oude telefoon ergens liggen. Lukt het je niet om een leentoestel te bemachtigen? Laat dan in ieder geval je naaste omgeving weten dat je tijdelijk telefonisch onbereikbaar bent.


Wat moet je doen als je je telefoon in het water hebt laten vallen?

Je bent niet de eerste en niet de laatste die z’n telefoon in bad, in de wc of in de wasbak laat vallen… Wat moet je doen als dat gebeurt? In ieder geval moet je de telefoon zo snel mogelijk uit het water verwijderen, maar waarschijnlijk heb je dat allang gedaan als je dit artikel leest.

1. Telefoon uitschakelen

Nu is het noodzakelijk om je telefoon onmiddellijk uit te schakelen. Op die manier voorkom je dat er kortsluiting plaatsvindt in je toestel. Als dat gebeurt, dan ben je namelijk echt de pineut: er bestaat een grote kans dat de telefoon dan direct kapot is! De telefoon schakel je uit zoals je dat gewend bent. Als dat niet lukt, dan moet je de batterij verwijderen of de telefoon via een geforceerde manier uitschakelen. Je moet de telefoon minstens 72 uur uit laten staan, omdat er op een later moment nog steeds kortsluiting kan ontstaan.

2. Telefoon laten drogen

Vervolgens moet je de telefoon laten drogen. Je moet de telefoon – voor zover dat nodig is – laten uitlekken, zodat al het water wat er makkelijk uit kan, zijn weg naar de uitgang vindt. Daarna moet je de telefoon droogdeppen met een zachte doek, die goed absorbeert en zo min mogelijk krassen achterlaat op je telefoon. Probeer ook de binnenkant – waar mogelijk – droog te deppen. Daarnaast gebruiken sommige mensen een stofzuiger om de telefoon voorzichtig droog te maken. Houd de stofzuiger op een veilige afstand, om statische elektriciteit te voorkomen. Tot slot kan je vocht uit de telefoon onttrekken door ‘m in een schaaltje met droge, ongekookte rijst te leggen. Haal – indien mogelijk – de simkaart en de batterij uit je telefoon alvorens je dit doet.

3. Telefoon testen

Nadat je er alles aan hebt gedaan om jouw mobiel droog te maken, wordt het tijd voor het moment van de waarheid… Werkt de mobiel nog naar behoren? Je kunt dat allereerst controleren door de telefoon aan te zetten. Daarnaast hebben veel (niet alle) mobiels een wit vakje aan de binnenkant van de telefoon. Bij waterschade kleurt deze roze.

Als je telefoon niet werkt, kun je eerst nog naar een telefoonwinkel gaan voordat je deze volledig af schrijft. Het kan namelijk zijn dat een bepaald onderdeel kapot is, zoals de batterij. Wellicht is het goedkoper om dit onderdeel te vervangen dan om een nieuwe telefoon te kopen. Werkt je telefoon nog steeds nadat je ‘m in het water hebt laten vallen? Heel fijn, maar wees erop voorbereid dat de telefoon in de toekomst alsnog problemen kan krijgen! Maak dus zo snel mogelijk een backup.

Wat kun je beter niet doen als je je telefoon in het water laat vallen?

Er zijn een heleboel mensen die goedbedoeld advies geven over dit onderwerp. Het is echter belangrijk om zelf goed na te denken, want sommige adviezen werken niet of maken het probleem zelfs erger. Onderstaande tactieken om je telefoon te ‘drogen’ moet je vermijden:

  • Niet droog föhnen, zelfs niet als de föhn op de koude stand staat. Het is namelijk zo dat een föhn blaast, waardoor het vocht alleen maar dieper in het toestel kan raken. Daarnaast kunnen onderdelen smelten en vervormen door de hitte van de föhn.
  • Niet op de kachel leggen. Op deze manier verwijder je het vocht niet uit je telefoon, maar zorg je dat het op dezelfde plek blijft en opdroogt. Dat kan ervoor zorgen dat je telefoon aan de binnenkant gaat eroderen. Daarnaast kan de hitte de telefoon beschadigen.
  • Niet aanzetten. Hoe verleidelijk het ook is om eventjes je berichtjes te checken of snel te laten weten dat je niet bereikbaar bent: wij raden het af. Je mobiel heeft minstens 72 uur nodig om op te drogen. Daarnaast raden we het af om de mobiel op te laden of om via een kabel een back-up te maken.

Gevallen telefoon opgeven aan verzekering

Mobiele telefoons, los van hun inhoud, zijn vervangbaar. Helaas hebben we niet allemaal het geld op zak om direct een reparatie of een nieuwe telefoon te betalen. Gelukkig bestaat er een grote kans dat je de schade kunt claimen bij een van onderstaande verzekeringen.

Reisverzekering

Reisverzekeringen dekken schade als je op reis bent. Dus als je jouw mobiele telefoon laat vallen tijdens een tripje, dan bestaat er een kans dat je de schade kunt claimen bij de reisverzekering. Controleer bij jouw reisverzekering waar jouw tripje aan moet voldoen om als reis moet worden aangemerkt. Sommige verzekeraars claimen bijvoorbeeld een hotelreservering, vliegticket of andere bewijslast dat je inderdaad op reis was. Daarnaast moet je zien te achterhalen of mobiele telefoons inderdaad worden gedekt door jouw reisverzekering, of dat er een uitzonderingsclausule is ingebouwd.

Inboedelverzekering

Gebeurt het ongelukje met je telefoon in huis? Wellicht ben je hier via jouw inboedelverzekering tegen verzekerd. Schade in huis valt hier meestal wel onder. Het is echter wel zo dat sommige inboedelverzekeringen speciale regels hebben omtrent mobiele telefoons, omdat dit een van de meest gebruikte eigendommen is. Helaas kan het zo zijn dat jouw telefoon buiten de standaard inboedelverzekering valt. Check het even bij je verzekeraar!

Smartphone verzekering

Als je een smartphone verzekering hebt dan hoef je je nergens zorgen om te maken. Bijna alle verzekeringen voor mobiele telefoons dekken valschade, of de mobiel nu op de grond of in het water terechtkwam. Vraag bij je verzekeraar hoe het zit met de reparatie: hoe moet je de telefoon opgeven bij de verzekering, hoelang duurt de reparatie, krijg je een leentoestel, moet je nog eigen risico betalen et cetera? Deze vragen moet je overigens ook vragen aan andere verzekeraars, mocht blijken dat je daar je telefoonschade kan laten dekken.

Aansprakelijkheidsverzekering

Via een aansprakelijkheidsverzekering zijn we gedekt tegen schade die we iemand anders toebrengen. Zowel lichamelijk letsel, als schade aan objecten. Dus is het iemand anders z’n schuld dat jij je telefoon liet vallen? Bijvoorbeeld omdat iemand tegen je aanliep, of het ding uit je hand sloeg? Of had iemand anders de telefoon vast toen ie viel? Dan kun je wellicht aanspraak doen op zijn/haar verzekering. De schade moet worden opgegeven door de persoon van wie de verzekering is, dus je moet deze persoon wel aanspreken op de schade en vragen of hij/zij het in wil dienen.




Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Klik hier om je opmerking naar ons door te sturen.
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Elektronica

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? Vul het onderstaande formulier in:


Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag