FitMethode
X

Cafeïnepillen, hoe werken ze? Voordelen en nadelen

Cafeïnepillen, hoe werken ze? Voordelen en nadelen

Cafeïnepillen worden steeds populairder. Onder meer sporters en studenten ervaren ondersteuning van deze capsules. De cafeïnepil is een supplement waarin enkel de stof cafeïne zit, zodat je je energieker en beter geconcentreerd voelt. Ideaal voor goede sportprestaties, (huis) werk en allerlei andere activiteiten. Wat doet een cafeïnepil precies en wat zijn eigenlijk de voor – en nadelen van dit supplement? In deze blog bespreken we de eigenschappen van cafeïnepillen, wat ze voor je doen en waar je rekening mee moet houden. 


Over de stof cafeïne

Cafeïne is een volledig natuurlijke stof en misschien wel het bekendste stimulerende middel. Veel mensen ervaren een kop koffie als een echte boost. Des te meer omdat cafeïne snel wordt opgenomen door je bloed. De meeste mensen ervaren na vijf minuten al dat ze energieker worden en beter geconcentreerd zijn. Kort gezegd zorgt cafeïne ervoor dat je centrale zenuwstelsel op volle toeren gaat draaien. Je kan helderder nadenken en ook fysieke prestaties gaan makkelijker.  Het is dus niet voor niets dat mensen er graag hun werkdag mee starten.
De stof cafeïne zit niet alleen in koffie. Ook cacaobonen, thee kolanoten en energiedrank bevatten cafeïne, en zo zijn er nog veel meer producten.
Cafeïne zorgt bij veel mensen voor extra energie, maar het is een legaal middel. Het geeft een duidelijk merkbaar effect en daarom is het zo wijd verspreid. In zuivere vorm is cafeïne een bitter, wit poeder. Dit poeder is precies wat er in de cafeïnepil zit.


Wat is een cafeïnepil en hoe werkt deze?

Een cafeïnepil bevat enkel en alleen cafeïnepoeder. Dat kan in een capsule zitten, of in samengeperste vorm zijn. Omdat er in een cafeïnepil daadwerkelijk alleen cafeïnepoeder zit, ervaar je alle voordelen van cafeïne, maar dan zonder dat je een kop koffie hoeft te zetten.
Waar helpen de pillen voor en en waarom zijn ze zo populair? De meeste mensen ervaren de volgende voordelen:

  • De pillen helpen tegen vermoeidheid.
  • Je zet makkelijker een fysieke prestatie neer (zoals sporten)
  • Cafeïne helpt bij vetverbranding.
  • Cafeïne onderdrukt het hongergevoel.
  • Verbeterde vochtafdrijving.
  • Betere concentratie (handig bij werk en huiswerk).

Hoeveel cafeïne zit er in een pil of capsule?

In een cafeïnepil zit meer cafeïne dan in een blikje energiedrank of een kop koffie. In een pil zit gemiddeld 200 à 250 milligram cafeïne. In een kopje koffie zit gemiddeld 85 milligram cafeïne, en in een blikje energiedrank zit meestal 80 milligram van de stof. Een pil bevat dus een grote energiebooster.

Hoe veilig zijn cafeïnepillen en zijn ze gezond?

Net hebben we genoemd dat een cafeïnepil zo’n 200 à 250 milligram cafeïne bevat. Een mens mag ongeveer 400 milligram cafeïne per dag binnenkrijgen. Grotere hoeveelheden zijn niet goed voor de gezondheid. Een cafeïnepil is dus veilig, maar je mag er niet meer dan twee per dag innemen. Lees vooral ook de bijsluiter als je zelf net cafeïnepillen hebt gekocht.
Voor kinderen zijn cafeïnepillen niet geschikt. Zo kan een teveel aan cafeïne onder meer schadelijk zijn voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van kinderen.

Hieronder gaan we in op de voor – en nadelen van cafeïnepillen.


Voordeel: cafeïnepillen zorgen voor een sterke energieboost zonder suiker

Een voordeel van cafeïnepillen ten opzichte van suikerhoudende dranken of koffie, is dat ze méér cafeïne leveren, maar geen grote hoeveelheden suiker. Met name in cola en energiedrank zitten suiker, en veel mensen voegen melk en/of suiker toe aan de koffie. In een pil met cafeïne zitten geen toegevoegde stoffen of suikers. Je ervaart dus alleen de voordelen van cafeïne.
Het feit dat je geen kopje koffie hoeft te drinken voor je energieboost scheelt bovendien tijd. Soms heb je even geen zin, of tijd om koffie te zetten en dan is een cafeïnepil een uitkomst.


Cafeïnepillen zijn goedkoper dan koffie

Koffie behoort niet tot de goedkoopste boodschappen: koffie zelf of koffiepads zijn al niet goedkoop, en dan komen er bijvoorbeeld ook filters kijken bij het zetten van een kopje koffie (in het geval van filterkoffie). Een potje met cafeïnepillen kost een paar euro en elke pil bevat meer cafeïne dan een kop koffie. Je krijgt dus per pil een flinke dosis cafeïne binnen.

Wat betreft geld ben je dus voordeliger uit met cafeïnepillen. Let er wel altijd op dat je niet teveel cafeïne binnenkrijgt. Veel mensen zijn bovendien gehecht aan het ritueel van een kopje koffie zetten. Dat cafeïnepillen goedkoper zijn en het geen moeite kost om te in te nemen, is dus een voordeel en een nadeel tegelijk.


Cafeïne is een uitstekende booster voor je gaat sporten

Onderzoek heeft uitgewezen dat cafeïne inderdaad voor een boost zorgt voordat je gaat sporten. Met name tijdens duurtrainingen van ongeveer een half uur blijkt het middel goed te helpen. Je hebt daadwerkelijk meer energie en je wordt minder snel moe. Zeker van een cafeïnepil, die meer cafeïne bevat dan een kop koffie. Het is wel belangrijk om de pil kort voor het sporten in te nemen (30 à 60 minuten voor je begint). Hij werkt dan het beste. Overigens blijft cafeïne lang in je bloed zitten, maar niet lang na de inname ervan ervaar je de grootste energieboost.

Als je een fanatieke koffiedrinker bent, kan je de cafeïnepil beter wat eerder innemen voor je gaat sporten. Bij echte koffiedrinkers duurt het namelijk langer voor de stof cafeïne wordt opgenomen in het bloed. Je kan de pil dan het beste ongeveer 45 minuten voor het sporten innemen.


Handige oppepper op een dag dat je je niet zo fit voelt

Iedereen heeft weleens zo’n dag dat je druk aan het werk moet, maar je je bepaald niet fit voelt. Slecht slapen of drukke tijden maken het je soms even niet makkelijk. Cafeïnepillen kunnen je op zo’n dag zeker een duwtje in de rug geven. Ze werken het meest optimaal bij mensen die niet extreem veel koffie drinken. Bij fanatieke koffiedrinkers treedt er altijd gewenning op, terwijl mensen die weinig of geen koffie drinken, sneller en duidelijker effect ervaren.
Door het innemen van een cafeïnepil voel je je ook als je niet zo fit bent, weer even wat minder vermoeid en wat scherper.

Cafeïnepillen zijn geen vervanging voor een gezonde en uitgeruste leefstijl

Als cafeïne je uit de brand kan helpen wanneer je je niet fit voelt, is dat zeker een voordeel. Wél is het belangrijk om niet te vaak je toevlucht te zoeken tot cafeïnepillen als je een druk leven hebt. Je kan in meerdere of mindere mate afhankelijk van cafeïnepillen worden, en de energie die ze geven is anders dan de energie die je haalt uit een evenwichtige leefstijl. Zorg er altijd voor dat je goed uitrust en niet teveel haast.


Cafeïnepillen maken alert

Die taaie dossiers of dat lastige tentamen kunnen heel wat makkelijker verlopen met een dosis cafeïne uit een cafeïnepil. Je gedachten worden gelijkmatiger, doelgerichter én je voelt je energieker. Je kan je dus beter concentreren. De pillen maken mensen daadwerkelijk alerter, en dat kan in allerlei situaties van pas komen.

Wondermiddelen bestaan niet. Dat geldt ook voor cafeïnepillen. Teveel pillen slikken om maar zo alert mogelijk te worden werkt dus niet. Een teveel aan cafeïne zorgt voor een omgekeerd effect. Verderop in deze blog vertellen we daar meer over.


Cafeïne onderdrukt het hongergevoel en zorgt ervoor dat je afvalt: voordeel of niet?

Cafeïne staat erom bekend dat het je hongergevoel onderdrukt, en dat wordt zeker door fanatieke sporters als een voordeel ervaren: als je regelmatig sport, wil je zo min mogelijk overbodige calorieën binnenkrijgen. Toch is de mate waarin cafeïne het hongergevoel onderdrukt, niet voldoende om af te vallen.

Cafeïne zorgt voor meer lichaamswarmte en daarmee worden er ook meer calorieën verbrandt. Het is echter (nog) niet bewezen dat bijvoorbeeld sporters, sneller afvallen door het gebruik van cafeïnepillen voor het sporten. Ook de feiten dat cafeïne bevordert dat er meer vetzuren in je lichaam als energiebron gebruikt worden, is nog onvoldoende onderzocht.


Een teveel aan cafeïne is nadelig en ongezond

Cafeïne is niet verslavend. Wel kan er gewenning optreden. Dat betekent dat mensen die vaak cafeïne innemen (via koffie, energiedrank of cafeïnepillen) een minder sterke werking van de cafeïne ervaren.

Geen enkel middel is een wondermiddel, en dat geldt ook voor cafeïne. Je kan dus niet eindeloos cafeïnepillen slikken om ervoor te zorgen dat je je altijd energiek voelt. Teveel cafeïne gaat averechts werken. Je kan er opgefokt of paniekerig van worden, of hartkloppingen ervaren. Andere signalen dat je teveel cafeïne binnenkrijgt zijn:

  • oorsuizen
  • rusteloosheid
  • hoofdpijn
  • beven
  • prikkelbaar zijn

Ook hebben sommige mensen er last van dat ze minder snel in slaap vallen als ze na de middag cafeïnepillen slikken of koffie drinken.


Nadeel: cafeïne is niet voor iedereen geschikt.

Cafeïne is niet voor iedereen ideaal. Dat kan twee oorzaken hebben: de eerste is dat sommige mensen zijn erg gevoelig zijn voor cafeïne, en de tweede reden is dat de stof cafeïne wordt afgeraden als je een bepaalde ziekte of aandoening hebt.
Als je (over) gevoelig bent voor cafeïne kan je onder meer hartkloppingen ervaren. Erg onaangenaam natuurlijk, en ook niet heel gezond. In dat geval is het gebruiken van cafeïnepillen niet aan te raden. De stof cafeïne staat er ook om bekend dat het bij sommige mensen migraine uit kan lokken. Als je hier regelmatig last van hebt, kan het de moeite lonen om je cafeïnegebruik onder de loep te nemen.
Verder wordt de cafeïnepil afgeraden voor mensen met een verhoogde bloeddruk of met een verhoogde kans op hart – en vaatziekten.


Liever een kopje koffie of cafeïnepillen?

Cafeïnebillen bevatten enkel de stof cafeïne en bieden meer cafeïne dan koffie, energiedrank, thee of chocolade. Ze zorgen bovendien voor een flinke boost voordat je gaat sporten. Lichamelijk ben je sneller en energieker. Dit effect merk je het beste wanneer je de cafeïnepil inneemt ongeveer 30 à 60 minuten voor het sporten.
Ook voor werk, studie of dagen dat je je niet erg fit voelt, kunnen cafeïnepillen een voordeel zijn. Ze zijn niet verslavend en zorgen er bij de meeste mensen voor dat ze zich veel beter kunnen concentreren.

Teveel is nooit goed. Als je teveel cafeïnepillen slikt kan je last krijgen van allerlei vervelende bijwerkingen zoals hoofdpijn, duizeligheid, oorsuizen en moeilijk in slaap vallen. Het is dus belangrijk om een dosering te kiezen die bij je past. De één is gevoeliger voor cafeïne dan de ander. Ook kunnen cafeïnepillen geen vervanging zijn voor een goede nachtrust en een gezonde leefstijl.
Bij een hoge bloeddruk of mensen met een grote kans op hart – en vaatproblemen worden cafeïnepillen afgeraden.




Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Klik hier om je opmerking naar ons door te sturen.
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Lichaam

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

FitMethode
Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag