Wat zijn de verschillen tussen Ziggo en KPN?

Wat zijn de verschillen tussen Ziggo en KPN?

Laatst bijgewerkt: 11 juni 2018

Miljoenen Nederlanders hebben een tv- en internetabonnement bij Ziggo of KPN. Deze twee grootste telecomgiganten van Nederland proberen je met allerlei aanbiedingen en servicetrucjes binnen te hengelen, maar wat zijn nou eigenlijk écht de feitelijke verschillen tussen Ziggo en KPN? Wij zochten het voor je uit en zette het puntsgewijs op papier.

Ziggo is momenteel met bijna 1,4 abonnees klanten de grootste tv- en internetaanbieder van Nederland. KPN volgt met 1,1 miljoen gebruikers. De voornaamste reden dat de meeste mensen voor Ziggo kiezen is de prijs. Voor een standaardabonnement met internet en televisie betaal je bij Ziggo namelijk €46,50 per maand en bij KPN €51,50. Ook het gratis ontvangen van Ziggo Sport is voor velen een leuk extraatje dat zwaar meeweegt bij het maken van een keuze. KPN wordt daarentegen weer meer gekozen door televisiefanaten wegens de mogelijkheid om in 4k te kijken.


Gratis Formule 1 en internationaal voetbal bij Ziggo

Een groot voordeel voor veel sportliefhebbers is de sportzender ‘Ziggo Sport’ die gratis wordt aangeboden voor alle Ziggo klanten. Via dit kanaal kun je elke Grand Prix bekijken en dus live Max Verstappen zien schitteren. Op ditzelfde kanaal wordt daarnaast veel internationaal voetbal aangeboden, zoals bijv. La Liga in Spanje en de Engelse Premier League. Ben je een groot sportliefhebber, dan kan dit kanaal je wellicht over de streep trekken om te kiezen voor Ziggo.


Abonnementen

Beide aanbieders hebben verschillende soorten abonnementen die met elkaar te vergelijken zijn. Hierin zit vaak een klein prijsverschil en ook het aanbod is soms een klein beetje verschillend.

Internet en tv basis

Het goedkoopste tv- en internetabonnement kost bij Ziggo €46,50 per maand en bij KPN €51,50. Bij beide providers krijg je een mediabox met een hd-ontvanger. Ziggo biedt met een aantal van 77+ de meeste zenders aan waarvan 36 in HD. KPN geeft je 60 kanalen waarvan 30 in HD. Bij de laatstgenoemde provider heb je de extra services om programma’s zeven dagen lang gratis terug te kijken, een uitzending live te pauzeren of terug te schakelen naar het begin van een programma. Ziggo daarentegen biedt in hun basispakket uitsluitend terugkijken aan. Wél beschik je bij Ziggo over de befaamde sportzender die onder andere Formule 1, Premier League en La Liga uitzendt. Beide basisabonnementen geven je 40 Mbit/s downloadsnelheid en 4Mbit/s uploadsnelheid. Dit is de laagste snelheid die je kunt krijgen. Voor een ‘huis-tuin-en-keukengebruiker’ is dit voldoende. Wonen er meer dan drie internetgebruikers in je huis, download je regelmatig of speel je online games, dan is de kans groot dat je een duurder abonnement nodig hebt.

Internet en tv compleet

Voor een completer abonnement met meer mogelijkheden betaal je bij Ziggo €61,- per maand en bij KPN €61,50 per maand. Dit zijn de twee meest gekozen abonnementen. Het verschil ligt voornamelijk in de internetsnelheid. Ziggo geeft je 200 Mbit/s downloadsnelheid en 20 Mbit/s uploadsnelheid en bij KPN krijg je 80 Mbit/s en 8 Mbit/s. Een aanzienlijk verschil in internetsnelheid dus. Waar terugkijken, pauzeren en begin gemist al in het basispakket van KPN zat, krijg je deze extra’s bij Ziggo pas in dit abonnement. Wat betreft interactieve tv-ontvanger is er bij beide niet veel verschil met het basisabonnement. Het enige is dat je bij KPN niet één maar twee hd-ontvangers krijgt en je Ziggo je een XL-ontvanger geeft die meer opslagcapaciteit en mogelijkheden heeft.

Internet en tv maximaal

Het luxueuste abonnement kost bij Ziggo €81,50 en €71,50 bij KPN. De twee grootmachten concurreren bij deze pakketten duidelijk tussen internet en tv. KPN biedt namelijk twee 4k tv-ontvangers aan terwijl het bij Ziggo niet mogelijk is om televisie te kijken in 4k-kwaliteit. Maar, KPN kan weer niet tippen aan de 400Mbit/s downloadsnelheid en 40 Mbit/s uploadsnelheid van Ziggo. Bij de groene provider is dit namelijk maximaal 100Mbit/s en 10Mbit/s. Over dit pakket valt duidelijk een conclusie te trekken: de tv-kijker doet er zijn voordeel mee om voor KPN te kiezen en de internetliefhebber is veel beter af bij Ziggo.

Alleen internet

Ben je niet zo van het tv-kijken? Dan kun je altijd nog kiezen voor het internetabonnement van Ziggo. Het internet is net zo snel als bij het basisabonnement alleen betaal je hiervoor €41,50 per maand in plaats van €51,50.

Vaste telefonie

Bij alle abonnementen van Ziggo en KPN kost het toevoegen van vaste telefonie 1 euro per maand extra. Het is ook mogelijk om los een telefonieabonnement aan te schaffen. Bij Ziggo betaal je €0,11 cent per minuut. Wil je graag onbeperkt bellen naar Nederlandse nummers? Dat kan voor €10,95 per maand extra. KPN heeft uiteenlopende opties voor vaste telefonie. Voor altijd onbeperkt bellen betaal je €41,50 per maand. Voor onbeperkt bellen in de avond en het weekend betaal je €33,00 en tot slot kost vrij bellen in het weekend en ‘s nachts €26,50. Als je een wat minder fanatieke beller bent kun je ook kiezen voor BelBasis. Naast €25,- abonnementskosten betaal je €0,08 cent per minuut als je naar vaste nummers belt en €0,19 cent per minuut als je naar een mobiel nummer belt. Voor de mensen die niet veel bellen maar wel een vaste telefoon willen hebben is BelBudget een goede optie. Naast de vaste maandelijkse kosten van €12,50 betaal je €0,13 cent per minuut voor het bellen naar vaste nummers en €0,26 voor het bellen naar mobiele nummers.

On demand diensten

Via beide diensten heb je de mogelijkheid om TV ‘on demand’ te bekijken. Dat wil zeggen dat je films en series op ieder moment te kunt bekijken. Via de decoder van je aanbieder heb je dan toegang tot een speciaal portaal waardoor je door deze films en series kunt bladeren. Hierbij is het een kwestie van smaak welk aanbod het beste bij je past en welke interface jij fijn vind werken

TV bekijken via een app

Beide aanbieders bieden ook de mogelijkheid om vanaf een andere device dan je televisie te kunnen kijken. Zo kun je op je telefoon of tablet een app installeren om TV te kunnen bekijken. Ziggo gebruikt hiervoor de Horizon app, KPN gebruikt de iTV app.


Beoordelingen en storingen

Prijs, beeldkwaliteit en snelheid zegt weinig over het functioneren van een provider. De consumentenbond publiceert ieder kwartaal een rapport over de functioneringsresultaten van de grote providers, waaronder Ziggo en KPN. In het eerste kwartaal van 2018 scoorde het kabelinternet van Ziggo een 7,1 bij de consumentenbond. KPN overtrof dat met een 8. Ook de telefoniekwaliteit van de groene provider is hoog beoordeeld door de consument. 10.000 respondenten gaven gemiddeld een 8,5. Ziggo deed het niet veel minder, ze kregen een 8. Wat betreft de waardering van televisiekwaliteit loopt Ziggo behoorlijk achter, ze krijgen slechts een 5,9. De reden: veel gemelde storingen (23%). KPN telde maar 11% storingsmeldingen. Al met al is te concluderen dat KPN een stuk beter beoordeeld wordt dan Ziggo, die over het algemeen veel meer storingsmeldingen krijgen.


Bereikbaarheid

Tevens onderzocht consumentenbond in 2017 de bereikbaarheid van providers. Ook hier kwam KPN met een 6,9 beter uit de verf dan Ziggo met een 4,3. In het onderzoek werd voornamelijk gekeken naar snelheid, openingstijden en de verschillende contactmogelijkheden. Wat betreft wachttijd ben je bij KPN aan het juiste adres, ze scoorde het hoogst van alle providers: binnen 2 minuten reactie. Ziggo zat rond het gemiddelde van 5 minuten. Voor het doorlopen van het keuzemenu ben je bij Ziggo gemiddeld 2 minuten kwijt en bij KPN 1. Tussen de verschillende contactmanieren zit amper verschil. Het enige verschil is dat je Ziggo wel kunt mailen en KPN niet. Voor de rest zijn ze bereikbaar via Facebook, Twitter, een forum en chat.


Deskundigheid klantenservice

Zowel KPN en Ziggo scoren goed als het gaat om de kwaliteit van de klantenservice. Een 7,6 en een 7,1. Beide providers hebben nog wel relatief veel klachten die de klantenservice niet kon oplossen. Bij KPN kon 3 van de 10 klachten niet worden opgelost en bij Ziggo 36% van de gemelde klachten.


Voordelen koppelen mobiele telefonie

Wanneer je een mobiel telefoonabonnement bij KPN hebt of aanschaft in combinatie met een internet en tv-pakket geniet je van flinke kortingen. Zo krijg je €5,- per maand korting op je mobiele abonnement, je databundel wordt verdubbeld, je krijgt een gratis extra zenderpakket én je kunt gratis onderling bellen naar KPN-nummers. Ziggo heeft een vergelijkbaar contract met Vodafone. Sterker nog, ze zijn gefuseerd onder de naam VodafoneZiggo. Wanneer je abonnementen hebt bij deze grootmacht krijg je net als bij KPN een dubbele databundel, €5,- korting op je maandelijkse kosten en een extra zenderpakket. Het enige verschil is dat je bij VodafoneZiggo een gratis Veilig Online pakket cadeau krijgt. De abonnementen moeten echter wel inschreven staan op hetzelfde woonadres.


Conclusie

Wat betreft prijs zit er weinig verschil tussen de beide telecomgrootmachten. Vooral als je kijkt naar de basisabonnementen is het verschil miniem. Als je naar de completere pakketten kijkt lijkt Ziggo zich vooral te focussen op razend snel internet en KPN op waanzinnig scherpe 4K beeldkwaliteit. Wat betreft bereikbaarheid en kwaliteit van de klantenservice is KPN een stuk beter dan Ziggo. Ook kent KPN minder storingen dan hun directe concurrent. Voor wie kies jij?



foto auteur Dion Smits
Dit artikel is geschreven door Dion Smits

Altijd op zoek naar antwoorden. Schrijft commercieel, journalistiek en persoonlijk. Gek op bluesmuziek, natuur, columns en FC Barcelona.

LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Woning

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag