Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Wat kost het taxeren van je woning?

Wat kost het taxeren van je woning?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Wil je weten wat een woonhuis waard is, bijvoorbeeld omdat je een nieuw huis wilt kopen of je huidige woning wilt gaan verkopen? Dan schakel je het beste een erkend taxateur in die je precies kan vertellen hoeveel de woning waard is en wat die bij een verkoop op zou leveren. Maar wat kost een taxatierapport precies en hoe kun je ervoor zorgen dat je zo goedkoop mogelijk uit bent, terwijl je toch een taxatierapport in handen krijgt dat aan alle eisen voldoet?

Voor het laten taxeren van je woning betaal je meestal een bedrag tussen € 300,- en € 600,-. De totale prijs is afhankelijk van allerlei factoren. Heb je bijvoorbeeld een gevalideerd taxatierapport nodig omdat die voor een hypotheek benodigd is, of kun je ook uit de voeten met een niet gevalideerde taxatie? Ook het verschil in prijs tussen een taxatie met een vast of variabel tarief kan aanzienlijk zijn. We leggen je in dit artikel precies uit welke soort taxatie je nodig hebt en welke tariefvorm voor jou het meest aantrekkelijk is.


Taxatie met een vast tarief

Bij een taxatie met een vast tarief betaal je altijd dezelfde prijs voor de taxatie, hoe hoog of laag je huis ook wordt gewaardeerd door de taxateur. Het fijne daarvan is dat je altijd weet waar je aan toe bent. Een nadeel kan zijn dat je duurder uit bent wanneer er een relatief lage taxatiewaarde wordt vastgesteld. Dit is dus met name interessant wanneer je vermoedt dat je woning meer dan 3 tot 4 ton op zou kunnen leveren.

Een taxatie met een vast tarief kost meestal rond de € 400,- tot € 500,-. Daar zal nog ongeveer € 100,- bijkomen wanneer je een gevalideerd taxatierapport nodig hebt. Het fijne hiervan is dat alle kosten zijn inbegrepen, zoals gemeentelijke leges, onderzoekskosten bij het kadaster, enz. Je weet dus precies waar je aan toe bent.

Let op: klinkt een taxatietarief te mooi om waar te zijn? Dan is het dat waarschijnlijk ook. Check dus altijd of je taxateur wel betrouwbaar is, bijvoorbeeld door zijn of haar registratie in erkende registers te checken.

Taxatie met een variabel tarief

De meeste taxateurs werken met een variabel tarief, waarbij je een percentage van de vastgestelde taxatiewaarde betaalt voor je taxatierapport. Dit percentage kan enigszins verschillen per taxateur maar schommelt vaak tussen de 0,150 en 0,185 procent, waarbij het percentage kleiner wordt naarmate de woning hoger wordt getaxeerd.

Hoeveel ben je kwijt voor jouw woning bij een variabel tarief? Om daar een indicatie van te kunnen geven hebben we onderstaande tabel voor je opgesteld. Daarin vind je de verschillende percentages voor taxaties met een variabel tarief, afgezet tegen woningen met uiteenlopende taxatiewaarden.

Vaak heb je al een globaal idee van hoeveel je huis waard zou kunnen zijn. Dan kun je met deze tabel zelf bepalen of het misschien toch voordeliger zou kunnen zijn om voor een taxatie met een vast tarief te kiezen:

Taxatiewaarde Percentage Taxatiekosten
€ 100.000,- 0,185% € 185,-
€ 150.000,- 0,165% € 248,-
€ 200.000,- 0,165% € 330,-
€ 300.000,- 0,165% € 495,-
€ 500.000,- 0,150% € 750,-

Door de onderlinge verschillen tussen taxateurs is van tevoren goed vergelijken en jezelf bij een taxateur informeren altijd de beste keuze. Let daarbij ook steeds goed op welke kosten wel en niet zijn inbegrepen bij de genoemde prijs.


Wanneer een woning laten taxeren?

Soms is een taxatie verplicht, bijvoorbeeld omdat je een hypotheekaanvraag doet. De bank of andere hypotheekverstrekker wil dan namelijk zekerheid hebben dat de waarde van de woning inderdaad overeenkomt met de hypotheeksom. Daarvoor is vaak een gevalideerde taxatie nodig, zodat zeker is dat de taxatie op de juiste manier tot stand is gekomen. Een gevalideerde taxatie waarmee je een hypotheek kunt krijgen is vaak duurder dan een niet-gevalideerde taxatie. Dit scheelt al gauw € 100,- tot € 150,-.

In andere gevallen kan een taxatie ook heel handig zijn, maar hoeft deze niet per se gevalideerd te worden. Dit is bijvoorbeeld het geval in de volgende situaties:

  • Je wilt je eigen huis in de verkoop doen en een indicatie krijgen van de beste vraagprijs.
  • Je wilt een verzekering afsluiten waarvoor de exacte waarde van de woning belangrijk is.
  • De waarde van een woning is nodig voor het afhandelen van het overlijden van de eigenaar.
  • Je hebt voor je gevoel een WOZ-beschikking gekregen die niet past bij de werkelijke waarde van je woning en wilt hier bezwaar tegen maken bij je gemeente.
  • In sommige gevallen is een niet-gevalideerde taxatie ook voldoende bij een echtscheiding, maar alleen wanneer er geen veranderingen zijn m.b.t. de hypotheek.

Hoe zijn de taxatiekosten opgebouwd?

De totale taxatiekosten bestaan uit een aantal verschillende kostenposten:

  • Ten eerste is dat het tarief van de taxateur zelf, die zal voor zijn werkzaamheden ongeveer € 150,- tot € 250,- in rekening brengen.
  • Daar komen vervolgens de kosten voor het kadaster bij. Er moeten namelijk gegevens over de woning worden opgevraagd en dit kost geld, maar dat is zelden meer dan € 25,-.
  • De administratiekosten bedragen ook maximaal rond de € 25,-.
  • Aanvullend kunnen er gemeentelijke kosten in rekening worden gebracht, bijvoorbeeld wanneer de taxateur onderzoek heeft moeten doen naar omgevingsfactoren die de waarde van de woning zouden kunnen beïnvloeden. De kosten hiervan bedragen rond de € 50,- tot € 100,-.
  • Is de taxatie benodigd voor een hypotheek en vereist de hypotheekverstrekker dat de taxatie wordt goedgekeurd door het Nederlands Woning Waarde Instituut (NWWI)? Dan wordt hier een extra bedrag van € 50,- tot € 75,- voor in rekening gebracht. Je krijgt daarmee een zogenaamd gevalideerd taxatierapport in handen.
  • Als je het taxatierapport met spoed wilt ontvangen kan dat vaak tegen een meerprijs van rond de € 75,- tot € 100,- euro.
  • Over het totaalbedrag dat zo ontstaat wordt tot slot 21% BTW geheven.

Daarmee kom je in de meeste gevallen uit op een bedrag van rond de € 400,- tot € 600,-, afhankelijk van de aanvullende kosten die gemaakt moeten worden voor jouw specifieke taxatie.


Taxatiekosten aftrekbaar van inkomstenbelasting

Het prettige van taxatiekosten is dat je ze (eenmalig) als kostenpost op mag voeren bij de inkomstenbelasting. Ze zijn dus zogezegd fiscaal aftrekbaar. Dit geldt echter alleen voor taxaties die nodig zijn om een hypotheek te verkrijgen, en niet voor taxatiekosten die je hebt gemaakt voor het verkopen van je woning. Ook alle andere kosten die nodig zijn voor de aankoop van een huis zijn aftrekbaar, mits het tenminste om het hoofdverblijf en bijvoorbeeld niet om een tweede woning zoals een vakantiehuisje gaat.


Hoe gaat een taxateur te werk?

Een taxateur gebruikt zijn kennis en expertise op het gebied van woningen, maar ook de lokale woningmarkt in jouw regio, om tot een realistische waardebepaling van je woning te komen. Die waarde wordt voor een groot deel bepaald door het woonoppervlakte, de inhoud en het afwerkingsniveau van de woning, maar ook door de staat van onderhoud ervan. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de gemiddelde prijzen van vergelijkbare woningen in je wijk of straat, want die geven een goede indicatie van de verkoopprijs van de getaxeerde woning. Tot slot heeft ook de locatie van een woning veel invloed op de prijs want de ene wijk is tenslotte de andere niet.

De taxateur gebruikt dus niet alleen een meetlint en zijn of haar kennersoog om tot een waardebepaling te komen, maar ook allerlei omgevingsfactoren. Gegevens over de wijk, recente huizenprijzen, informatie van de gemeenten, enz. Een goede taxatie is dus allesbehalve nattevingerwerk maar levert een realistische waardebepaling van je huis op.


Waar moet een taxateur aan voldoen?

Let goed op dat je de juiste taxateur vindt voor een waardebeoordeling, vooral wanneer die nodig is voor een hypotheek. Dan moet niet alleen het taxatierapport, maar ook de taxateur zelf namelijk aan bepaalde eisen voldoen. Zo moet hij of zij ingeschreven zijn bij een van de twee taxatieregisters VastgoedCert of SCVM, lid zijn van branchevereniging NVM, VBO of VastgoedPro, op de hoogte zijn van alle normen voor taxatierapporten en goede kennis hebben over de regio waar het huis zich in bevindt. Is de taxateur meer dan 20 km van je woonhuis gevestigd dan kan de hypotheekverstrekker daar moeilijk overdoen, zoek je taxateur dus het liefst dicht bij huis.

Daarnaast kunnen er soms ook nog andere eisen worden gesteld. Zo kan bijvoorbeeld vereist zijn dat de taxateur een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft afgesloten, dat de taxateur zelf van onbesproken gedrag is en moet de taxatie vaak door hem of haar persoonlijk worden uitgevoerd. Tot slot kan ook vereist zijn dat de taxateur doorlopend bijscholing heeft om op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de markt. Wanneer je voor een erkende NVM, VBO of VastgoedPro taxateur kiest mag je daar echter al zo goed als vanuit gaan.


Bekijk ook deze gerelateerde artikelen


foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Woning Financieel

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag