Snel afvallen met Bodypump

Als je probeert af te vallen, is het belangrijk om veel te sporten. Voel je je niet thuis tussen de krachtpatsers in de sportschool en heb je weinig zin in een hardloopsessie? Dan is Bodypump misschien een mooie middenweg voor jou. Deze populaire groepsles combineert alle voordelen van krachttraining en baseert de oefeningen op fitness trends wereldwijd. In ongeveer 60 minuten train je alle grote spiergroepen waardoor je kracht opbouwt en vet verbrandt. Door de gedreven instructeurs en leuke muziek, vliegt het uur voorbij. Lees hier hoe jij snel resultaat bereikt met Bodypump.

Wat doe je tijdens een Bodypump les?

Een les bestaat vrijwel altijd uit 9 oefeningen, inclusief een uitgebreide warming up en een goede cooling down om spierpijn en blessures te voorkomen. Tijdens de overige 7 oefeningen train je stapsgewijs je hele lichaam: de borst, schouders, rug, benen, billen, armen en buik komen uitgebreid aan bod. De oefeningen bestaan in grote lijnen uit squats, chest presses, dead rows, press pullover combinaties, lunges, reverse curls en clean and press-oefeningen. Dat is een hele mond vol Engelse termen, maar als je eenmaal aan de les meedoet zal je zien dat alle oefeningen relatief simpel zijn. Er wordt dan ook geen beroep gedaan op je ritmegevoel of dansvaardigheid.


Kun je afvallen met Bodypump?

Absoluut, Bodypump is een hele effectieve methode om af te vallen. Tijdens een uurtje Bodypump verbrandt je al gauw 500 calorieën; dat tikt aardig aan als je meerdere lessen per week volgt. Door middel met vele herhalingen met weinig gewichten, daag jij jouw spieren uit om zoveel mogelijk vet te verbranden. Je spieren worden op zo’n manier getraind dat je niet alleen ter plekke vet verbrandt, maar ook in de dagen erna. Dit heeft te maken met het zogeheten after burn effect: een proces dat ervoor zorgt dat je stofwisseling (metabolisme) een boost krijgt.

Overigens zal jouw harde werk in het begin niet te zien zijn op de weegschaal. Omdat je vet langzaam wordt vervangen door spieren, zal je gewicht in eerste instantie gelijk blijven. Misschien kom je zelfs aan, omdat vet meer weegt dan spieren. Toch helpt Bodypump op termijn om af te vallen, omdat de spieren jouw stofwisseling verhogen.

Mensen met een snelle stofwisseling kunnen zoveel eten als ze willen, zonder een grammetje aan te komen. Anderen met een tragere stofwisseling merken na een week uit eten gaan vakantie al gewichtstoename. Je stofwisseling is dus enorm bepalend voor jouw capaciteit om af te vallen, omdat het bepaalt hoeveel energie je verbruikt. Door Bodypump wordt jouw stofwisseling verhoogd, waardoor het makkelijker wordt om af te vallen.


Voor wie is Bodypump bedoeld?

Voor iedereen die graag in vorm wil komen en niet zo’n fan is van reguliere fitness, is Bodypump ideaal. Doordat je zelf mag kiezen hoeveel gewicht je op de halter bevestigt, kunnen zowel beginners als ervaren sporters deelnemen aan de lessen. Zelfs met een lage conditie is Bodypump prima te doen: je doet gewoon mee op je eigen kracht en zult snel vorderingen zien. In de loop van de maanden kun je de intensiteit verhogen, om zo nog meer resultaat te creëren en sneller af te vallen.

Omdat Bodypump gericht is op veel herhalingen voor een verbeterd uithoudingsvermogen van de spieren, gebruik je relatief lichte gewichten. Als je jouw spiervolume wil vergroten kun je beter hele korte sets doen met zware gewichten. In dat geval is Bodypump niet jouw les.


Waardoor bereik je snel resultaat met Bodypump?

Door de vele herhalingen met lichtgewichten werk je aan het uithoudingsvermogen en de conditie van je spieren. Hierdoor krijg je mooie, strakke vormen in plaats van bulkerige spieren. Tijdens een training verbrand je minimaal 500 calorieën, maar pas na de training wordt het interessant: door de verhoogde stofwisseling gaat je lichaam zelfs in rust meer calorieën verbranden. Hierdoor is Bodypump zeer geschikt om af te vallen en in vorm te raken (en blijven!)

Wanneer zie je resultaat met bodypump?

Less Mills claimt dat Bodypump de snelste manier is om in vorm te komen, maar natuurlijk zijn er ook andere sporten met snel resultaat. Voor Bodypump geldt: hoe vaker je traint, hoe eerder je resultaat ziet. Ook is het belangrijk om jezelf te blijven uitdagen. Merk je dat je weinig weerstand voelt van de barbell? Dan wordt het tijd om wat meer gewicht te gaan gebruiken. Als je regelmatig Bodypumpt, zie je vrij snel resultaat. Binnen een paar maanden zie je al subtiele verschillen: je bent net wat strakker en voelt je energieker dan voorheen.

Laat je niet uit het veld slaan als het nog niet direct lukt om af te vallen: spieren wegen zwaarder dan vet, dus in het begin zie je jouw inspanningen niet direct terug op de weegschaal. Op termijn zal je echter wel afvallen.

Hoe vaak moet je Bodypumpen?

Bodypump moet je minimaal 1 keer per week doen, anders kun je geen vooruitgang boeken. Als je snel resultaat wil met Bodypump, is het aan te raden om 2 of 3 lessen per week te volgen. Op deze manier zie je na 1 à 2 maanden al verschil! In de eerste maand bouw je vooral kracht op, maar daarna gaan je spieren zich verder ontwikkelen.

Hoeveel gewicht heb je nodig bij Bodypump?

Het mooie van Bodypump is dat je zelf een gewicht kunt kiezen, er zijn schijven van 1, 2.5, 5, 10 of 20 kilo. Veel beginners gebruiken twee schijven van 1 of 2.5 kilo tijdens de warming up en maximaal twee schijven van 5 kilo tijdens de squats.

Voor een eerste les is het aan te raden om van alles wat te pakken, je kunt dan zelf kijken hoeveel gewicht er bij jouw huidige spierconditie past. Het is ongelooflijk belangrijk om de bewegingen goed onder de knie te krijgen, omdat je anders snel blessures oploopt. Sta je onstabiel? Verlaag dan het gewicht of train desnoods zonder gewichten. Ook kun je advies vragen aan de live-instructeur of een andere medewerker van de sportschool.


De meeste sportscholen zijn al overtuigd van het succes van Bodypump en bieden de lessen meerdere keren per week aan. Vaak mag je gratis meedoen met een proefles, zodat je kunt kijken of Bodypump bij je past. Er zijn zowel videolessen als live lessen, kies bij voorkeur voor een live les: hier is de begeleiding beter en blijf je gemotiveerd. Les Mills biedt ook online pakketten aan, zodat je thuis aan de slag kunt. Je moet dan echter allemaal gewichten aanschaffen en krijgt geen goede begeleiding. Dus als je wilt afvallen met Bodypump, zoek dan een gezellige sportschool in de buurt!

Waar komt Bodypump eigenlijk vandaan?

In 1968 werd in Auckland (Nieuw-Zeeland) een van de eerste fitness-scholen opgericht door Less Mills, die destijds zelf wedstrijdatleet was tijdens de Olympische Spelen. Aanvankelijk werd er speciaal voor alle atleten van de sportschool een simpele groepsles met gewichten ontwikkeld, maar hier bleek veel vraag naar te zijn: mensen raakten langzamerhand uitgekeken op de klassieke aerobiclessen. Daarom ontwikkelde Less Mills’ zoon Philip samen met zijn vrouw de eerste Bodypump groepsles, wat in de loop van de jaren uitmondde tot een internationaal succes. Vandaag de dag zijn Less Mills’ Bodypump lessen in meer dan 15.000 internationale sportscholen beschikbaar. De Less Mills-familie heeft nog veel meer groepslessen ontwikkeld, maar Bodypump is ronduit het populairste.


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Sporten

Gerelateerde artikelen


Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit