Kom je net terug van een drukke werkdag, struikel je thuis alweer over het kinderspeelgoed. Of je wilt even TV kijken maar kan je afstandsbediening nergens vinden. Herkenbaar? Grote kans dat jij nog wel wat tips kunt gebruiken op het gebied van opruimen. Want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. En wie wil dat nu niet? Dit artikel helpt jou op weg om orde te scheppen in een rommelig huis.
Tip 1 – Maak een vaste plek voor spullen
Rommel ontstaat al snel als er geen vaste plek voor spullen is. Want ja, je laat spullen ergens slingeren zonder echt te weten waar je het anders moet leggen. Daarom pleiten wij voor een vaste plek voor je spullen. Opruimen gaat ineens een stuk sneller als je weet waar alles moet liggen. Je verzamelt in één ademteug alle snoertjes, kabeltjes en afstandsbedieningen en legt het op één plek. Et cetera. Hieronder een aantal voorbeelden van categorieën waarin je jouw spullen in kunt delen.
Belangrijke spullen
Reserveer één lade, doos of kast voor de meest belangrijke spullen. Daaronder vallen bijvoorbeeld paspoort, (lees)bril, huisvuilpas, portemonnee, sleutels, rekeningen die nog moeten worden betaald et cetera. Zo weet je zeker dat de meest essentiële spullen allemaal bij elkaar liggen, zodat je die in ieder geval altijd bij de hand hebt.
Elektronica
Elektronica maakt een steeds groter deel uit van onze inboedel. Opladers voor de telefoon, externe batterij, laptop, gameboy. Kabeltjes voor de televisie, playstation, Wii et cetera. Verlengsnoeren. Door alle elektronica op één plek te leggen kun je jouw electronica makkelijk pakken én weer opbergen.
Post en papieren
Post en papieren gaan ontzettend makkelijk ‘slingeren’. Je leest de krant en legt ‘m vervolgens naast je neer. Opengescheurde enveloppen blijven wekenlang op de salontafel liggen. Er ligt nog een onaangeroerd huis-aan-huisblad op het aanrecht. Dat zorgt voor een rommelige uitstraling van je huis! Door een vaste lade te maken voor jouw post en papieren kun je deze direct na het lezen ervan opruimen.
Andere categorieën zoals speelgoed, prullaria, dvd’s et cetera
Bovenstaande voorbeelden kun je eigenlijk gebruiken voor elke categorie met spullen. Het is een beetje overdreven om voor ieder wissewasje een lade aan te maken, maar je kunt de meeste spullen wel categoriseren in grotere groepen. De overige spulletjes die je niet vaak gebruikt en die niet duidelijk tot een categorie behoren, kun je het beste neerleggen in een doos of lade met ‘overige’ spullen.
Tip 2 – Verminder het aantal spullen
Hoe meer spullen je hebt, hoe vaker je moet opruimen. Best wel logisch eigenlijk. Ga daarom bij jezelf na welke spullen je vaak nodig hebt en welke spullen je minder gebruikt. De spullen die je minder gebruikt kun je weggeven, verkopen of eventueel opslaan in een opbergkast of in een externe garagebox. Zo krijg je minder kans om troep te maken en hoef je minder snel op te ruimen. Bovendien helpt dit ook om alles op z’n plek te leggen. Ga maar eens na hoeveel spullen je gebruikt als je op vakantie bent. Alles past in één koffer! En eigenlijk heb je alles wat je écht nodig hebt.
Tip 3 – Ruim tijdig op
Je herkent het vast wel. Zodra er een beetje rommel ligt waar het niet hoort, laat je sneller andere spullen slingeren. “Dat ruim je later dan wel op.” Voor je het weet is je huis een enorme chaos en moet je een paar uur uittrekken om alles weer op te ruimen. Dit kun je voorkomen door het opruimen in kleine stapjes te verdelen. Door elke keer als je iets gebruikt hebt, het weer terug te leggen op de plek waar het hoort. Of anders op de plek waar je het in eerste instantie vandaan had. Daarnaast kun je ook andere spullen ‘tussendoor’ opruimen. Ben je bijvoorbeeld in de badkamer en ga je naar de slaapkamer? Neem onderweg alvast wat schoon wasgoed mee. Dat scheelt weer een keer lopen tijdens je opruimsessie.
Tip 4 – Opruimen is niet hetzelfde als ‘uit het zicht’
Veel mensen vinden dat een opgeruimd huis gelijkstaat aan een huis waar geen rommel ‘in het zicht’ ligt. Wij zijn het daar echter niet mee eens. Want je huis kan er nog zo smetteloos uit zien, de ergernis wordt er niet minder op als je een kast opentrekt en de halve inhoud eruit valt. Simpelweg omdat je alle spullen even snel hebt opgeborgen, zonder het echt op te ruimen. Dus degene die echt streeft naar een opgeruimd huis, moet ook onder ogen zien dat het ín lades en kasten ook netjes moet zijn. Heb jij echt zin om op te ruimen? Dwing jezelf dan om tasjes met troep, volle verhuisdozen en andere overtollige spullen uit te zoeken. Leer afscheid te nemen van datgene dat je niet meer gebruikt en je zult zien dat opgeruimde kastjes net zo prettig zijn als een opgeruimd huis.
Tip 5 – Creëer extra opbergruimte
De spullen die je opruimt moeten natuurlijk wel ergens een plekje krijgen. Sommige spullen heb je nu eenmaal nodig, terwijl ze wel hartstikke veel plek innemen. Bijvoorbeeld de barbecue, die je af en toe gebruikt als het mooi weer is. Of een stapel spelletjes die je maar een paar keer per jaar afstoft en gebruikt. Weggooien of weggeven is zonde, maar het zou wel heel fijn zijn als je een plek hebt waar je dit soort spullen op kunt bergen. Het is beter om een opbergruimte te hebben met een aantal dozen met spullen, dan om de spullen overal in lege plekjes in kasten op te bergen.
Tip 6 – Plan opruimen in
Hoe meer van deze tips je opvolgt, hoe minder van dit soort momenten je nodig hebt. Maar toch zullen ze niet helemaal verdwijnen. Zo hebben sommige mensen eens in het jaar een ‘voorjaarsschoonmaak’, waarbij ze al hun spullen kritisch uitzoeken en alles brandschoon maken. Daarnaast vinden veel mensen het prettig om op een vast moment op te ruimen, zoals zondagmiddag. Zo kunnen ze opgeruimd en wel aan hun nieuwe week beginnen. Voor iedereen is een ander moment prettig, maar het plannen is zeker een goede opruimtip. Want in het dagelijks leven heb je nooit écht tijd en zin om op te ruimen en schoon te maken. En het duurt altijd langer dan je denkt. Als je een afspraak met jezelf maakt, ben je er mentaal op voorbereid om op te ruimen en weet je zeker dat je voldoende tijd hebt.
Tip 7 – Wees niet te perfectionistisch
Je hebt mensen die het goed willen doen, of helemaal niet. Ze willen zelfs de boeken nog op kleur sorteren. Wees tijdens het opruimen niet te streng voor jezelf! Het gaat erom dat je spullen weer op hun plek liggen en dat je ruimte en overzicht hebt in je woning. Niet dat alles keurig op volgorde ligt, of dat zelfs het kleinste pluisje van de vloer is. Daarnaast zijn veel mensen heel erg ingesteld op ‘alles of niets’. Terwijl elk opgeruimd item meer rust geeft in je hoofd. Zelfs al heb je te weinig tijd en blijft er nog wat liggen. Dan alsnog heb je een meer opgeruimd huis en ben je minder snel geneigd om meer troep te maken!
Tip 8 – Zorg dat er meer uitgaat dan dat er in komt
Dat klinkt misschien een beetje cryptisch, maar betekent simpelweg dat je er voor moet zorgen dat je niet teveel spullen koopt. Zodat het huis niet te vol wordt. Als je wat spullen wegdoet, is er uiteraard weer wat ruimte voor nieuwe spullen. Denk dus bij elke aankoop goed na of je het echt nodig hebt. En denk verder dan dat. Heb je er plaats voor? Kun je het opbergen? Zal het rommel geven? Als je elke keer nee moet antwoorden, is het misschien beter om even te wachten met de aankoop of om te kijken naar een alternatief.
Bekijk ook deze gerelateerde artikelen
- Bespaartips voor in het huishouden
- Goedkoop eten: 12 tips om te besparen op etenswaren
- Tips om goedkoop boodschappen te doen
- 9 Tips voor een prettige geur in huis
- 7 tips om oude meubels op te knappen
- Hoe kun je tijdelijk je inboedel opslaan?
- Wat moet je weten als je zelf je huis wilt verkopen?
- Verhuisverlof; kun je vrije verhuisdagen opnemen?