Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Wat moet je weten als je zelf je huis wilt verkopen?

Wat moet je weten als je zelf je huis wilt verkopen?

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Je eigen huis verkopen zonder hulp van een makelaar lijkt dit decennia een trend, één op de 20 mensen verkoopt zijn of haar huis niet meer via een traditionele makelaar. De voornaamste reden is om te besparen op makelaarskosten die vaak een aardig bedrag van de verkoopprijs krijgen. Ook is het in dit online tijdperk makkelijker om zelf je huis op de kaart te zetten. Met een goede georganiseerde planning is het absoluut mogelijk om zelf je huis te verkopen. Hierbij is het wel belangrijk dat je je goed inleest over verschillende technieken en strategieën die erbij helpen om de kans op verkoop én een goede prijs te verhogen. De volgende informatie helpt jou om je huis zo goed mogelijk te verkopen.


1. Opruimen & reinigen

Je huis verkopen zonder hulp van een makelaar is een hele klus, maar kan erg leerzaam en lucratief zijn. Eigenlijk is het niet zo gek als je je bedenkt dat het in deze online wereld niet meer heel lastig is om je eigen product, in dit geval je huis, op de kaart te zetten. Een paar goede foto’s van een fotograaf, een pakkende tekst en op zo veel mogelijk websites komen zal wonderen doen. Voor dat je daaraan begint is het zeer belangrijk om eerst een stappenplan te doorlopen, zodat jij of de kijkers niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Schoonmaken

Het eerste wat je moet doen is je woning grondig reinigen. Houd daarbij rekening met de vloer, gordijnen, doucheschimmel, muren, de zolder, garage, tuin, het dak en de keuken. Als je bang bent dat je punten vergeet kun je er ook voor kiezen om een professionele schoonmaakservice in te huren. Dan weet je zeker dat alles grondig wordt schoongemaakt. Kosten zijn gemiddeld €25,- per uur. Afhankelijk van de grote en frisheid van je huis zal het je veel of weinig geld gaan kosten.

Opruimen

Minsten zo belangrijk is om je huis op te ruimen. Daarmee bedoelen we niet alles uit zicht schuiven, maar daadwerkelijk spullen naar een externe opslag verhuizen. Vooral huizen die te vol zijn. Een te vol huis lijkt namelijk een stuk kleiner en minder aangenaam om in te wonen. Het kan dus kijkers behoorlijk afschrikken en dat is het laatste wat je wil. Stel alles ruimtelijk op, laat zo veel mogelijk licht binnen en zorg voor een aangename vooral niet te drukke ruimte. Dit geldt voor zowel de woonkamer als slaapkamers, zolder en tuin.


2. Woningwaarde bepalen

Om erachter te komen wat je huis waard is moet je het laten taxeren. Dit is een essentieel aspect die sommige mensen achterwegen laten, omdat ze denken te weten wat hun huis waard is. Vaak is het huis veel meer of minder waard dan ze denken. Daarom is het belangrijk om je huis onafhankelijk te laten taxeren. Bovendien kun je tijdens de latere onderhandelingen de argumentatie gebruiken dat het huis getaxeerd is op een bepaalde prijs. Zo kunnen kijkers het nooit veel te duur vinden. De kosten van een taxatie zijn al snel €400,-. Het is een behoorlijk bedrag, maar het is echt nodig en ook als je een makelaar inhuurt kom je er niet onderuit.

Huizenmarkt

Als je je huis laat taxeren weet je wat je huis waard is op grond van onderzochte aspecten. Maar waar je ook rekening mee moet houden is de huizenmarkt, met andere woorden: is de huizenmarkt bij jou in de buurt krap of juist niet? Als huizen in jouw wijk altijd binnen no-time verkocht worden kun je natuurlijk boven de reële waarde gaan zitten om er meer mee te verdienen. Als vergelijkbare huizen in jouw wijk of stad niet goed verkopen kun je eraan denken om er iets onder te zetten. Kijk dus niet alleen naar de reële prijs, maar ook naar de markt. Wat is de vraag en wat het aanbod?


3.  Bouwkundig rapport

Wat ook niet vergeten mag worden wanneer je je huis wilt verkopen is een bouwkundige inspectie. Het huis kan er natuurlijk spik en span uitzien, maar als kozijnen rotten onder de verf, de fundering matig is of de cv-ketel aan vervanging toe is kunnen kijkers behoorlijk schrikken en dat wil je niet. Zorg er dus altijd voor dat professionals de boel checken op mogelijke schade en oneffenheden die gerepareerd moeten worden voor de verkoop. Kopers vragen er namelijk bijna altijd naar, logisch. Ze moeten weten waar ze aan toe zijn en die duidelijkheid kan jij geven als je het huis hebt laten checken. Ook deze kosten kunnen aardig oplopen, vooral als je je gehele huis professioneel wil laten checken. Als het een oud huis is die je niet goed hebt bijgehouden doe je er goed aan om alles te laten checken. Heb je een nieuw huis die je goed bijhoudt, is dat niet nodig. Kosten lopen op tot een paar duizend euro.


4. ‘Selling points’

Nu begint het echte werk: het verkopen van je huis. De eerste stap die je hiervoor moet doorlopen is de voorbereiding op een pakkende tekst en een verkooppraatje. Dat begint met het opschrijven van sterke punten van jouw woning. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe keuken die jullie er twee jaar geleden in hebben gezet of een nieuw terras, een gerenoveerd dak of een pas gelakte vloer. Met andere woorden: zoek punten in je huis waar mensen blij en enthousiast van worden! De nodige bluf en overdrijving is meer dan toegestaan, zolang je maar niet liegt over zaken. Oefen je praatje voor iemand anders om te kijken of het overtuigend en geloofwaardig overkomt. Zo’n praatje met kijkers kan namelijk flink wat schelen!


5. In de verkoop

Alles is geregeld, verkopen maar! Dat begint natuurlijk met een ‘ouderwets’ te koopbordje in de tuin. Dat zal echter niet zo veel verschil maken. Wat in deze tijd meer effect zal hebben is online adverteren op websites als Funda, maar ook socials zoals Facebook en Instagram. Vergeet lokale kranten niet en desnoods flyers. Met andere woorden: probeer zo veel mogelijk te adverteren, zowel online als offline. Schroom niet om hier veel tijd en geld in te steken. Dit gedeelte is essentieel om je huis aan de man te krijgen.

Aandachtspunten advertentie

Als je je huis op de kaart wilt zetten op Funda of Facebook is het van levensbelang om goede, professionele foto’s toe te voegen. Deze maak je niet zelf, maar laat je maken door een professional. Deze vakmannen weten namelijk precies uit welke hoek en met welk licht de beste foto’s te maken zijn. Zorg dat je huis niet te specifiek is ingericht, bijvoorbeeld met veel paarse dingen. Vermijdt dat, net als veel persoonlijke spullen en apparaten. Houdt het strak, ruimtelijk, licht, basic maar gezellig. Een pakkende tekst kun je zelf schrijven of laten schrijven door iemand uit je omgeving die hier affiniteit mee heeft. Zorg altijd dat de spelling klopt en de opbouw logisch is. Doe inspiratie op door naar andere advertenties van huizen op het internet te kijken.


6. Bezichtigingen

Als het goed is zullen er vroeg of laat mensen aan de deur kloppen die een het huis willen bekijken. Omdat je geen makelaar hebt ingeschakeld, is het nu aan jezelf om je huis face-to-face te verkopen. Dit vergt een aantal belangrijke aspecten. Ten eerste moet je altijd beschikbaar zijn wanneer de potentiële kopers willen komen kijken. Daarnaast is het belangrijk dat er een natuurlijke, niet te sterke geur in het huis hangt en het niet te warm is. Zet een zacht achtergrondmuziekje op en doe een raampje open. Ontvang de kijkers vriendelijk, beleefd maar zorg wel voor een zelfverzekerde houding. Neem de tijd om ze rond te leiden en vertel wat je wil vertellen, maar laat ook ruimte vrij voor vragen. Zorg voor een flinke dosis positiviteit, maar wees wel eerlijk over de gebreken. Eindig met het geven van je contactgegevens en het aanbod om vaker te komen kijken als ze willen.

Heb kennis van zaken

Vooral bij een bezichtiging is het van belang dat je simpelweg kennis hebt van het verkopen van een huis. Lees je dus goed in over de hypotheek, financiering van zaken rondom het huis zoals gemeentelijke belastingen enzovoorts. Je dient alle ins en outs van het huis te weten om de kijkers zo uitgebreid mogelijk te informeren. Het zou beschamend zijn als je bepaalde zaken niet weet wat potentiële kopers wel horen te weten.


7.  Onderhandel flexibel

Dit is het moment dat je Nederlandse handelsgeest naar boven moet komen: de onderhandelingsfase. Als mensen duidelijk hun interesse in je huis kenbaar hebben gemaakt begint het onderhandelen over de prijs. Houdt er altijd rekening mee dat kopers wat van de prijs af willen halen. Wees hier op voorbereid en bedenk van te voren hoe veel dit mag zijn. Als mensen bijvoorbeeld een bod doen, kun je een tegenbod doen met toevoegingen zoals een vernieuwing van het schuurdak. Zo’n onderhandeling kan wel een paar keer heen en weer gaan. Part of the deal. Zorg wel dat je realistisch blijft en niet op een te hoge prijs blijft zitten, maar zak ook weer niet te veel uit emotie omdat je je huis snel wilt verkopen. Wees rationeel en zakelijk.


8. Verkocht

Overeenstemming bereikt? Zorg dan dat je alles al klaar hebt liggen om de boel vast te leggen. Zo geef je ze weinig tijd om zich te bedenken. Mensen kijken namelijk vaak naar meerdere huizen als ze opzoek naar een woning. Een koopovereenkomst kun je zelf opstellen en desnoods laten checken door Vereniging Eigen Huis. Dit kost je wel €200,-, maar dan weet je zeker dat alles goed zit.


Tot slot

Zoals je hebt kunnen lezen kost het verkopen van je eigen huis veel tijd en moeite. Wel is het een leuk en leerzaam proces die steeds meer mensen doorlopen. Bovendien bespaar je geld door makelaarskosten te voorkomen. Door de stappen uit dit artikel uitgebreid te doorlopen is de kans groot dat je niets vergeet en je je huis uiteindelijk verkoopt. Mocht het moeizaam gaan is het altijd slim om iemand naar jouw proces van huisverkopen te laten kijken en feedback te vragen. Het kan zijn dat er iets toch niet helemaal snor zit, zoals de foto’s advertenties of verkoopgesprekken. Wees daar eerlijk in tegenover jezelf. Wij wensen we je veel succes met het verkopen van je huis!



foto auteur Dion Smits
Dit artikel is geschreven door Dion Smits

Altijd op zoek naar antwoorden. Schrijft commercieel, journalistiek en persoonlijk. Gek op bluesmuziek, natuur, columns en FC Barcelona.

LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Woning Financieel

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag