Dik.nl bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

5 redenen waarom je huis niet verkocht raakt

5 redenen waarom je huis niet verkocht raakt

Laatst bijgewerkt: 5 oktober 2022

Staat jouw huis al een tijdje te koop en lijkt er maar niemand te zijn die interesse heeft? Of hebben potentiële kopers in de eerste instantie misschien wel interesse, maar haken ze daarna af? Dan zou het kunnen zijn dat er iets ‘mis’ is. Wil je weten wat er aan de hand kan zijn waardoor je je huis niet verkoopt en wil je weten hoe je dat op zou kunnen lossen? Dan zit je hier goed. In dit artikel geven we je namelijk 5 redenen waarom je huis niet verkocht raakt.


Je huis verkopen

Wanneer je je huis gaat verkopen, is het belangrijk dat je daar goed op voorbereid bent. Niet alleen het financiële stukje is hierin belangrijk, maar zeker ook de manier van het presenteren van de woning. Als je je afvraagt hoe het komt dat precies hetzelfde huis verderop in de wijk wél binnen een paar maanden verkocht is, terwijl dat van jou nog steeds te koop staat, dan kunnen onderstaande redenen je wellicht meer inzicht geven. Er zijn namelijk behoorlijk wat dingen die de verkoop van je huis tegen kunnen houden. En als je eenmaal weet waar de problemen zitten, kun je deze gericht aanpakken. Komen ze:


1. De vraagprijs is te hoog

Op het moment dat je je huis gaat verkopen, is het verstandig om ervoor te zorgen dat je met een realistische vraagprijs komt. Er is namelijk niemand die te veel geld neer zal tellen voor een huis. Daarom: zorg dat je weet hoeveel je huis waard is. Dit kun je simpelweg doen door te kijken naar dezelfde soort huizen in jouw regio, maar handiger is het waarschijnlijk om daar iemand voor in te schakelen die weet waar hij/zij het over heeft. Een makelaar kan aan de hand van onder andere een taxatie een vraagprijs voorstellen, waarmee je meestal wel goed zit. Twijfel je? Dan kun je altijd nog een andere makelaar naar zijn/haar mening vragen. Op die manier kun je zien of de twee ongeveer op dezelfde vraagprijs uitkomen of niet.


2. Er moet nog het een en ander aan het huis gebeuren

Heeft jouw huis last van achterstallig onderhoud of klusjes die zijn blijven liggen? Dan zou dat zomaar eens de reden kunnen zijn dat mensen afhaken. De meeste mensen willen namelijk het liefst een huis waarin niet zoveel (of eigenlijk liever niets) meer hoeft te gebeuren. Daarom is het absoluut verstandig om ervoor te zorgen dat deze dingen aangepakt worden. Op die manier vergroot je de kans om je huis (snel) te verkopen. Probeer het huis hierbij door de ogen van een potentiële koper te bekijken. Wat zie je? Wat valt op? Wat zou beter of anders kunnen? Zelfs kleine dingen zoals bijvoorbeeld een likje verf op die verkleurde of vieze muur, het vervangen van vergeelde afdekplaatjes op het plafond en die felle kleur op de kozijnen overschilderen met een neutralere kleur, kunnen al een hoop verschil opleveren.


3. Het huis valt niet op

Als je een willekeurige website bekijkt waarop huizen verkocht worden, zul je direct zien hoeveel aanbod er is. Het probleem hierbij is dat jouw huis eruit moet springen, op moet vallen. Als dat niet gebeurt, is er namelijk een grote kans dat mensen er gewoon voorbij scrollen. Maar hoe zorg je er dan voor dat het huis goed opvalt?

Zorg voor goede foto’s

De eerste tip is: zorg voor goede foto’s. Ben je zelf niet in staat om deze foto’s te maken? Zorg dan dat je iemand inschakelt die dat wel kan. Een fotograaf die gespecialiseerd is in woningfotografie weet wat hij/zij doet en dat zul je terugzien op de foto’s. En als het om de verkoop van een huis draait, dan zijn de foto’s héél belangrijk. Ze geven de mensen direct een indruk van het huis en die indruk kan maar beter direct goed zijn. Een professionele fotograaf kan je daarbij helpen.

Video’s en 360 graden foto’s

Tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer om video’s en 360 graden foto’s heen, wanneer je je huis probeert te verkopen. Het zorgt ervoor dat mensen een goed beeld krijgen van je huis. Een volledig beeld. En dat is waar mensen naar op zoek zijn. Laat daarom een mooie video van je woning maken en zorg ervoor dat er 360 graden foto’s beschikbaar zijn. Zorg ook voor beelden van de ligging van het huis, bijvoorbeeld door een drone te gebruiken. Ook foto’s van bovenaf, waarbij de tuin en de ligging duidelijk te zien zijn, zijn aan te raden. Op deze manieren vergroot je de kans op de verkoop van je huis aanzienlijk.

Een neutrale look

Voor het maken van de foto’s is het slim om je huis zo neutraal mogelijk te houden en om het vooral netjes op te ruimen. Niet iedereen heeft immers dezelfde smaak als jij en een té persoonlijke touch in het huis kan ervoor zorgen dat mensen afhaken. Veel mensen vinden het namelijk lastig om door een bepaalde inrichting of stijl heen te kijken. Weet je niet zo goed hoe je je huis op de beste manier kunt presenteren? Dan kun je altijd iemand inhuren die je daarbij helpt. Iemand die adviezen geeft over de inrichting, kleuren en accessoires, zoals bijvoorbeeld interieurstylist of verkoopstylist.

Een goede advertentietekst

Een goede advertentietekst is een ander belangrijk aspect van het verkopen van je huis. Deze tekst moet de mensen voorzien van de informatie die ze willen hebben, maar ook enthousiasmeren en nieuwsgierig maken. Zorg dat je informatie geeft die je zelf ook zou willen hebben. Omschrijf niet alleen het huis en de kenmerken ervan, maar vertel bijvoorbeeld ook hoe het is om daar te wonen. Wat maakt dit huis zo bijzonder en fijn? Wat vind je er in de buurt? Hoever ligt de woning van het centrum of het strand/bos/park? Zorg dat je mensen weet te overtuigen dat ze jouw huis móéten kopen. Kun je dit zelf niet? Dan kan een goede makelaar dit voor je doen of je hierbij helpen.

Een plattegrond

Ook een (3D) plattegrond van de woning is eigenlijk onmisbaar. Mensen willen duidelijk kunnen zien hoe het huis in elkaar zit. Wat de afmetingen van de ruimtes zijn. Waar de kamers zich bevinden. En hoe het huis is ingedeeld. Daarom mag een plattegrond eigenlijk niet ontbreken. Zorg ook voor een duidelijk beeld van de afmetingen van de eventuele tuin.

Gebruik social media om je huis onder de aandacht te brengen

Niet alleen de bekende websites als Funda en Jaap zijn een goede manier om je huis onder de aandacht te brengen, maar ook op social media valt een hoop winst te behalen. Plaats daarom zeker ook berichten op bijvoorbeeld Facebook. Misschien dat iemand in jouw vriendenlijst wel op zoek is naar een woning, of iemand kent die dat is. Zo zou het zomaar zo kunnen zijn dat je daar de koper van je huis vindt.


4. De makelaar is niet de juiste voor jou

Als je een makelaar hebt ingeschakeld om je huis te verkopen, dan is het altijd verstandig om hem/haar nog eens kritisch te bekijken. Wat doet hij/zij om jouw huis onder de aandacht te brengen? En hoe stelt hij/zij zich op tegenover potentiële kopers? Een makelaar zou er alles aan moeten doen om jouw huis te verkopen. Doet hij/zij (naar jouw mening) niet genoeg om jouw huis te verkopen? Dan zou je dit met hem/haar kunnen bespreken of op zoek kunnen gaan naar een andere makelaar.


5. Mensen haken af na de bezichtiging

Heb je wél een goede advertentie, professionele foto’s en video’s en goede teksten, en zijn er wél veel mensen die interesse hebben in je woning, maar haken deze mensen allemaal af na een bezichtiging? Dan kan het zijn dat er iets niet helemaal goed gaat. Om een goede indruk van je huis te geven, zijn er een aantal dingen belangrijk. Zorg bijvoorbeeld altijd dat je huis netjes is opgeruimd en schoon is. Probeer ook te zorgen dat het lekker ruikt in huis. De geur van de gebakken vis van gisteravond maakt het huis namelijk echt niet aantrekkelijker. Zorg daarnaast ook dat de tuin netjes is, de ramen schoon, dat het licht is in huis en dat het er fris uitziet. Zorg daarnaast voor een actieve houding tijdens de bezichtiging (of zorg dat je makelaar ervoor zorgt dat de bezichtiging ‘leuk’ is). Vraag daarnaast ook altijd even aan de makelaar of hij na de bezichtiging nog even contact opneemt met de mensen, of doe dat zelf als je geen makelaar hebt. Haken mensen toch af? Dan kun je direct achterhalen waarom. Misschien zijn er nog punten die je kunt verbeteren.


Waarom je huis niet verkocht raakt

Wanneer je huis niet verkocht raakt, kan dit een flink aantal redenen hebben. Zorg er in ieder geval voor dat de (online) presentatie van je huis goed is. Goede foto’s, video’s, een (3D) plattegrond en een goede advertentietekst zorgen direct voor veel betere kansen. Bekijk je huis daarnaast met een kritisch oog. Zijn er verbeterpunten? Kan de inrichting of decoratie misschien neutraler? Pas je huis dan vooral aan om een look te creëren die minder uitgesproken is. Ook is het slim om het werk van je makelaar kritisch te bekijken. Doet hij/zij genoeg aan promotie? Is hij aardig tegen de potentiële verkopers en heeft hij het ‘juiste’ praatje klaar? Dit soort dingen zijn namelijk heel belangrijk. Komen er langs mensen om het huis te bezichtigen? Zorg dan voor een schoon, net en fris ruikend huis om de kans op een positieve beleving te vergroten. Haken mensen toch af? Durf dan vooral te vragen waarom. Op die manier kun je de dingen waarop mensen afhaken eventueel nog aanpakken.



foto auteur Nadine Swagerman
Dit artikel is geschreven door Nadine Swagerman

Schrijft met plezier over de meest uiteenlopende onderwerpen. Heeft een eigen tekstbureau en is daarnaast auteur. Houdt van eten, muziek, series en lezen. En trekt in haar vrije tijd het liefst de natuur in met haar hond.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Woning

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2024 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag