Hoe kun je het beste je gewicht bijhouden?

Hoe kun je het beste je gewicht bijhouden?

Laatst bijgewerkt: 12 juni 2019

Je gewicht bijhouden is heel belangrijk als je wilt afvallen. Het werkt niet alleen motiverend om je gewicht bij te houden, maar zo kun je ook zien waar het goed of fout gaat in je dieet. Ga dus niet alleen af op de spiegel of je broekmaat, maar zorg ervoor dat je vaak genoeg op de weegschaal gaat staan.

Wil je afvallen dan kan het volgen van een dieet erg handig zijn. Het zorgt namelijk meestal voor extra motivatie en je weet vaak precies wat je elke dag mag eten en drinken. Hieronder hebben we een populair dieet voor je uitgekozen waarbij je ook nog eens heel makkelijk je eigen gewicht kunt bijhouden. Ben je benieuwd hoe je nog meer je gewicht kunt bijhouden? Lees dan hieronder verder.


Voordelen van het bijhouden van je gewicht

Je gewicht bijhouden tijdens het afvallen is niet alleen maar leuk, maar kan ook nog eens vele andere voordelen hebben. Allereerst kun je makkelijker je doelen behalen als je je gewicht bijhoudt. Je kunt namelijk zien hoeveel progressie je elke week maakt en kunt hierop je eetpatroon afstemmen. Zo zal je waarschijnlijk merken dat je op het begin van je dieet veel makkelijker gewicht verliest dan wanneer je al een tijdje bezig bent. Daarnaast kun je kijken of het dieet op dit moment effectief is of dat je bijvoorbeeld je calorie inname wat kunt verhogen of verlagen. Zo kun je tijdens het lijnen dus bijhouden wat voor jou een ideale balans is tussen calorieverbruik en calorie inname. Meten is weten zeggen ze niet voor niets… en dat geldt natuurlijk ook voor de weegschaal.

Een ander belangrijk voordeel aan het bijhouden van je gewicht is, dat je veel gemotiveerder blijft. Het is namelijk gewoon heel leuk om te zien dat het dieet werkt en dat je afvalt. Heb je een cheatweekje gehad of heb je het weekend wat ongezonder gegeten? Dan kun je meteen zien wat voor effect dat heeft op je gewicht. Je kunt dus ook je eigen lichaam beter leren kennen als je je gewicht goed bijhoudt. Heb je een dieet gevolgd en wil je nu op gewicht blijven? Dan kun je tevens controleren of je huidige voedingsschema geschikt is om op gewicht te blijven of dat je deze misschien wat moet aanpassen. Genoeg voordelen dus om hier aandacht te besteden.


Verander jezelf in 12 weken met het Body&Fit Slankplan

3 fases van 4 weken. Gevarieerde dagmenu’s, workhoutschema en superhandige tips.

  1. Lose It fase: Flink wat kilo’s kwijt raken in 4 weken.
  2. Keep Losing fase: Actief bezig met het juiste gewicht.
  3. Balance fase: Een fit gevoel en gebalanceerd voedingspatroon.

Bekijk alles over dit succesvolle Slankplan »


Bijhouden van je gewichtsverlies

Bij het afvallen houden de meeste mensen hun gewicht bij door op de weegschaal te gaan staan. Daarnaast worden veel afslankdoelen bepaald door er bijvoorbeeld een gewicht aan te koppelen. Wat helaas soms over het hoofd wordt gezien is, dat je weegschaal soms niet het hele verhaal vertelt. Je gewicht kan namelijk gaan schommelen door zout eten, spiermassa, drinkgewoontes en de maandelijkse periode bij vrouwen. Wees dus niet meteen teleurgesteld als je weegschaal een ander getal aangeeft dan wat jij misschien in je hoofd had. De weegschaal spreekt immers ook niet altijd de volledige waarheid. Wil je een zo goed mogelijk beeld van je gewichtsverloop, dan kun je het beste een vast tijdstip aanhouden om jezelf te wegen. Doe dit bijvoorbeeld meteen als je ‘s ochtends uit bed komt.

Misschien sta je er niet zo bij stil, maar er zijn veel meer mogelijkheden om je progressie bij te houden. Andere opties zijn bijvoorbeeld om foto’s te maken van je lichaam of om je BMI of je vetpercentage bij te houden. Het meten van je vetpercentage is een erg nauwkeurige manier om bij te houden of je op de goede weg zit én blijft. Hiervoor bestaat een speciale huidplooimeter die meet hoeveel procent van je lichaam bestaat uit vet.

Voor elke manier van meten en wegen geldt dat je hierin niet moet doorslaan. Je kunt het beste één vast moment in de week uitzoeken waarop je gaat meten of wegen en dit niet elke dag doen. Zo zie je duidelijk welke progressie je maakt en hoe je gewicht zich ontwikkelt. Zet je metingen of wegingen bijvoorbeeld in een Excel-document, zodat je een handig overzicht hebt en eventueel grafieken kunt maken van je progressie.


Je gewicht bijhouden via een app

Tegenwoordig bestaan er veel mogelijkheden om je gewicht bij te kunnen houden. Op je smartphone kun je veel handige apps downloaden die een handig hulpje kunnen zijn voor het monitoren van je gewicht. Zo heb je niet alleen apps waar je je gewicht op kunt bijhouden, maar ook apps waarop je je voedingsschema, calorieën en activiteiten op kunt bijhouden. Hieronder hebben we vijf handige apps voor je op een rijtje gezet waarmee je je gewicht heel makkelijk kunt bijhouden.


1: Gewicht bijhouden
Deze app is heel simpel en is ideaal voor het bijhouden van je gewicht. Je kunt wanneer je je hebt gewogen je gewicht invoeren in de app. Vervolgens wordt jouw gewichtsverloop gepresenteerd in een overzichtelijke grafiek. Daarnaast kun je ook je streefgewicht aangeven en wordt er een gezond gewicht voor je berekend op basis van je BMI. Eventueel kun je nog een herinnering krijgen op je telefoon dat je jezelf moet wegen en je weging moet invoeren.

2: Lifesum
Dit is een hele complete app voor je voeding, beweging en gezondheid. Je kunt allereerst opgeven wat je doel is en welk streefgewicht je wilt behalen. Daarnaast kun je allerlei afmetingen invoeren, zoals je tailleomvang, je lichaamsvet en je BMI. Zo kun je in een grafiek precies zien welke progressie je maakt en hoe je je gezondheid kunt verbeteren. Wil je ook een overzicht van je voeding en beweging? Dan kun je elke dag precies bijhouden wat je hebt gegeten en gedronken en wat je hebt gedaan aan beweging.
3: Monitor je gewicht
Deze app is perfect om je gewicht bij te houden en doelen te stellen. De app kan ook aangeven wat een gezond gewicht is en binnen welke periode je je streefgewicht kunt halen. Daarnaast wordt jouw gewicht en progressie in een handige grafiek weergegeven. Eventueel kun je meerdere profielen aanmaken voor andere gezinsleden of voor je tussentijdse doelen.

4: Calorieënteller
Wil je je gewicht bijhouden én tegelijkertijd je calorieën tellen? Dan is dit een hele handige app voor jou. Je kunt elke dag invoeren wat je hebt gegeten en ziet meteeen hoeveel voedingsstoffen je hebt binnengekregen. Zo zie je precies of je bijvoorbeeld onder de dagelijkse hoeveelheid calorieën blijft en wat je gemiddelde calorie inname is. Daarnaast heb je een persoonlijke weegschaal waar je kunt invoeren wat je gewicht is. Zo kun je heel handig jouw progressie bijhouden en zie je hoe je gewicht zich ontwikkelt.

5: Mijn Eetmeter
Mijn Eetmeter is een app van het voedingscentrum waarbij je je voeding en beweging kunt bijhouden. Je ziet niet alleen hoeveel calorieën je hebt binnengekregen, maar je ziet ook uit welke voedingsstoffen je voeding bestaat. Wil je ook voldoende bewegen? Dan kun je in de app zien of je voldoet aan de beweegnorm en hoeveel calorieën je hebt verbruikt met activiteiten. Daarnaast kun je heel makkelijk je gewicht invoeren en kun je zo bijhouden wat je BMI is.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


Tip van onze redactie

Copyright Dik.nl 2019 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag