Wat kost een datingsite?

Datingsites zijn er in alle vormen, soorten en maten. Van zeer specifieke datingsites die zich op 1 bepaalde doelgroep richten tot de algemenere datingsites waar echt iedereen welkom is. Zoals met alles in het leven gaat voor niets de zon op. Ook voor sommige datingsites zal je in de buidel moeten tasten. Maar hoe diep dan precies? Op die vraag gaan we – in dit artikel over de kosten van een datingsite – dieper in.


Gemiddelde kosten van een datingsite

Over het algemeen kunnen we wel stellen: je inschrijving op een datingsite is goedkoper als je voor een langduriger lidmaatschap kiest. Bij de meeste betaalde datingsites kun je zelf kiezen hoe lang je lidmaatschap bij de datingsite duurt. Dit kan vanaf een maand, maar net zo gemakkelijk kun je je voor een jaar inschrijven. De gemiddelde prijs per maand daalt als je voor deze laatste optie kiest. Je kunt echter wel tussentijds altijd nog overstappen op een ander soort lidmaatschap. Zo kun je bijvoorbeeld eerst een maandje uitproberen en alle functionaliteiten van de datingsite verkennen, voordat je overgaat op een langduriger lidmaatschap. Op deze manier zal je nooit een kat in de zak kopen en weet je van tevoren goed waar je aan toe bent. Ook kan het helpen om (op onze website) op zoek te gaan naar reviews voordat je geld overmaakt aan een datingsite. Over goede datingsites wordt genoeg geschreven en door de reviews door te nemen krijg je vaak van tevoren al een goed beeld van de datingsite en het soort leden dat je zal aantreffen op de dating website.

Qua maandbedragen zitten de grootste datingsites behoorlijk dicht bij elkaar als het om abonnementsgelden gaat. Gemiddeld gezien betaal je voor een maandlidmaatschap zo’n €30. Ga je voor een langduriger lidmaatschap, dan kan deze prijs dalen naar ongeveer €10 per maand. In principe kun je bij alle grote datingsites voor deze bedragen op zoek naar de liefde. Denk hierbij aan bekende namen als Parship.nl, Relatieplanet.nl, Pepper.nl, EliteDating.nl en Lexa.nl. Specifieke datingsites hanteren vaak een (veel) hoger bedrag voor een betaald lidmaatschap. Zo betaal je bij ‘vreemdgangerssite’ Second Love maar liefst € 75,- voor een maandlidmaatschap.


Is een creditsysteem niet interessanter?

Ook vandaag de dag nog vind je datingsites op het internet die gebruik maken van een creditsysteem. Ook op deze websites kun je je vaak gewoon gratis inschrijven, maar om bijvoorbeeld berichten te kunnen versturen zal je credits aan moeten schaffen. Het grote nadeel van zo’n systeem ten opzichte van een lidmaatschap bij een gerenommeerde datingsite is, dat je van tevoren niet goed weet waar je aan toe bent. Misschien sla je na 1 berichtje al wel jouw droomman of droomvrouw aan de haak, maar misschien verstuur je duizenden berichten naar honderden leden en krijg je iedere keer opnieuw nul op rekest. In dat geval kunnen je uitspattingen op een datingsite al gauw een hoog kostenplaatje met zich mee brengen.

Bij een Full-Access lidmaatschap bij een datingsite weet je van tevoren precies hoeveel je investeert in het vinden van een nieuwe liefde. Er zijn geen andere verborgen kosten. Geen addertjes onder het gras. Bovendien weet je op dit soort sites ook zeker dat je niet met een chatbot in gesprek raakt die er alles aan doet om jou meer credits aan te laten schaffen. Iets wat bij de datingsites die met een creditsysteem werken nogal eens het geval is.


Gratis vs. betaalde datingsites

“Waarom betalen voor een datingsite als er ook genoeg gratis datingsites zijn?”. Een gegronde vraag. Er zijn namelijk genoeg ‘gratis’ datingsites te vinden waar je je op kunt inschrijven om de liefde van je leven tegen te komen. Of dit laatste ook gaat lukken op een gratis datingsite is echter wel de vraag. Over het algemeen genomen schrijven de meeste mensen op een gratis datingsite zich vaak in voor de fun. Gewoon even checken of je nog wel goed in de markt ligt of als tijdverdrijf in de saaie avonduurtjes.

Inactieve profielen en veel reclame

Dit resulteert vervolgens weer in een overvloed aan inactieve accounts en/of fakeprofielen. Het schort bij deze gratis datingsites vaak aan moderatie. De inactieve- en/of fake-accounts worden niet regelmatig nagekeken en zodoende kan een gratis datingsite misschien wel over heel veel ‘leden’ beschikken, maar als deze leden nauwelijks actief zijn op de datingsite (of met hele andere intenties), heb jij daar als ‘zoekende’ natuurlijk maar weinig aan.

Een ander groot nadeel van gratis datingsites is de overvloed van reclames die je te zien krijgt tijdens het gebruiken van de website. Een beetje reclame en een paar advertenties is voor de meeste mensen geen ramp, maar als je amper ergens op kunt klikken op een datingsite omdat er weer eens een advertentie in de weg zit, dan gaat de lol er natuurlijk al snel van af.


Beperkte mogelijkheden

In de laatste plaats is er voor de gratis datingsites ook vaak geen budget om de website uit te rusten met extra mogelijkheden. Een persoonlijkheidstest of een matchingsysteem bijvoorbeeld. En wat te denken van een fijne app of een mobiele versie van de website? Ook dat is bij veel gratis datingsites helaas niet het geval.
Vanwege het ruimere budget kunnen betaalde datingsites tal van extra’s bieden aan hun klanten. Een app die net zo goed werkt als de gewone website bijvoorbeeld of een uitgekiend matchingsysteem waarbij het systeem automatisch leden voor je vindt die mogelijkerwijs goed bij je zouden kunnen passen.

Bovendien weet je bij deze leden ook (omdat ze net als jij bereid zijn om te investeren in het vinden van hun ware liefde), dat ze doorgaans serieus op zoek zijn via de datingsite. De profielen zijn echt en worden door het team van de datingsite vrijwel dagelijks gecontroleerd op echtheid en/of activiteit. Zo heb je minder kans om met fakers of een inactief profiel in aanraking te komen en worden je kansen op het vinden van je droomman of droomvrouw een stuk groter!


Altijd gratis proberen

Een heel groot voordeel van alle datingsites is toch wel dat je ze zonder problemen kunt testen. Op praktisch elke datingsite kun je je gratis inschrijven om op die manier te ontdekken of de datingsite bij je wensen en voorkeuren past. In veel gevallen kun je met een gratis lidmaatschap van een aantal basisfuncties gebruik maken zoals het zoeken van leden en soms zelfs een bericht versturen naar een lid waar je oog op is gevallen. Vaak zal je dan na verloop van tijd toch de beurs erbij moeten pakken om van alle functionaliteiten gebruik te maken, maar tegen die tijd heb je dus alle tijd en ruimte gehad om de datingsite rustig op je gemak te verkennen.


Conclusie
Het beste schrijf je je dus in op een betaalde datingsite die werkt met abonnementsgelden. Je kunt geheel kosteloos en vrijblijvend ontdekken of deze datingsite bij je past en is het een match, dan kun je voor de zekerheid altijd eerst kiezen voor een maandlidmaatschap. Zo heb je voor een kleine 3 tientjes een maand de tijd om alle functionaliteiten van de website te verkennen en na deze maand weet je doorgaans wel of het om een blijvertje gaat of niet. Heb je geluk, dan heb je in deze eerste maand al een leuke match gevonden op de datingsite en heb je minder geluk, dan weet je in ieder geval al wel dat de datingsite de moeite waard is om er meer geld in te steken. En daarbij geldt dus: hoe langer je lid bent en blijft, des te lager het abonnementsgeld is dat je betaalt voor de datingsite.
De datingsites die werken met een creditsysteem hebben wat ons betreft niet de voorkeur. Los van de vele fakeprofielen die je op deze websites vindt is het nadeel dat je niet precies weet waar je aan toe bent van tevoren, voor ons persoonlijk té groot om er een gokje mee te wagen. Dan kun je beter je geld investeren in een datingsite waarbij je zeker weten met echte mensen in contact komt en waarbij aan alle denkbare functionaliteiten is gedacht. Is de kans ook veel groter dat je uiteindelijk precies gaat vinden wat er nog ontbreekt momenteel in je leven: dé liefde van je leven!


Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Liefde Financieel

Gerelateerde artikelen


Copyright Dik.nl 2017 | Producten en diensten vergelijken op prijs en kwaliteit