Hoe krijg je dunnere benen? 8 tips

Hoe krijg je dunnere benen? 8 tips

Laatst bijgewerkt: 5 mei 2020

Er zijn maar weinig vrouwen die voor de volle 100% tevreden zijn over hun bovenbenen. Ook al zijn de meeste benen nog zo slank, toch stelt bijna iedere vrouw zich vroeg of laat de vraag: “Hoe krijg je dunnere benen?”.

Zoals je misschien al weet, is het erg lastig om specifiek op één plek vet te verliezen. Toch zullen we er in dit artikel alles aan doen om jouw weg naar dunnere benen te realiseren. We schenken aandacht aan een aantal effectieve oefeningen én aan een gezond(er) voedingspatroon.


1. Efficiënte hulpmiddelen voor dunnere benen

Dunnere benen krijg je niet van de ene op de andere dag. Het is een proces waar je veel energie in zult moeten steken. Hierbij is geduld heel erg belangrijk. Hoe gaat het in z’n werk?

Allereerst zul je moeten kijken naar je voeding om vet te verliezen bij je benen. Daarnaast kun je door veel te bewegen, met name sporten en specifieke oefeningen, je benen strakker maken. Hierbij benoemen we de meest efficiënte tools om dunnere benen te realiseren:


blank

Fitchef: Persoonlijke weekmenu’s op basis van je behoeftes

Mocht je momenteel niet tevreden zijn over je benen dan is dat ongetwijfeld omdat je ze te “dik” vindt. In dat geval zal je dunnere benen kunnen realiseren door af te gaan vallen. Dit zal niet alleen je benen een plezier doen, maar je volledige lichaam.

In al onze artikelen zie je terug dat voeding een essentieel onderdeel is van afvallen, dunner worden en een gezonder leven. We kunnen maar niet genoeg benadrukken wat de juiste voeding doet voor jou en je figuur.

De weekmenu’s van Fitchef.nl geven je een makkelijker manier om strak te worden en te blijven. De eerste keer geef je aan met welk doel je jouw weekmenu’s wil gaan samenstellen: afvallen, op gewicht blijven of spiermassa opbouwen. Aan de hand van deze keuzes en een aantal vragen die je gaat invullen krijg je op maat gemaakte weekmenu’s met hele afwisselende recepten.

FitMethode

Een leuke extra van de Fitchef is de optie om alle boodschappen die je nodig hebt voor de weekmenu’s direct online kan bestellen zodat ze bij jouw thuis worden bezorgd.

Voor dunnere benen adviseren we je te starten met afvallen door de persoonlijke weekmenu’s van FitChef.

Ga naar de website van FitChef.nl »


blank

Droog trainen protocol voor vrouwen

Voor het effectief verlagen van je vetpercentage in je benen kun je het allerbest gaan droog trainen. Droog trainen is simpel gezegd vet verbranden en droge spiermassa opbouwen.

Door specifieke oefeningen en trainingen krijg je daardoor strakke boven en onderbenen. Het Droog Trainen Protocol is een speciale methode ontwikkeld door twee professionele coaches van de Droog Trainen Academie. In 8 tot 16 weken ben je gegarandeerd strakker rondom je benen zonder het welbekende jojo effect.

Prijs: €67,- (eenmalig)

Bekijk hier het succesvolle “Droog trainen protocol” »


2. Dunnere benen door hardlopen

Er is al zo ontzettend veel over geschreven en over gezegd, maar hardlopen is en blijft een enorm effectieve methode om dunner te worden. Ook, misschien wel juist, in je (boven)benen. Het is zowel geschikt voor mensen die dikke benen hebben door spieren als voor mensen die dikke benen hebben door vet. Dus wat jouw situatie ook is: start met hardlopen.

De relatie tussen hardlopen en dunne (boven)benen

Hardlopen is de ideale manier om af te vallen en om je benen en kuiten te hervormen. Dat wil zeggen, op de vlakke stukken. Want als je een heuvel oprent, train je júist je kuiten. Dus ga hardlopen op een vlakke ondergrond en reken officieel af met de strijd tegen dikke bovenbenen!

Door het hardlopen worden je benen op een mooie, niet-bulkerige manier gespierd terwijl er veel vet verbrand wordt. Zorg voor voldoende uitdaging, zowel qua tempo als qua lengte van het hardlooprondje. Vergeet niet om telkens 5 minuten warm te lopen en om na afloop te strekken. (Nog) geen conditie voor het hardlopen? Of hou je er echt niet van? Dan is de crosstrainer in de sportschool een goed alternatief.


blank

3. Dunnere benen door wielrennen of spinning

Een tweede sport die hand in hand gaat met dunne bovenbenen, is fietsen. Enkel en alleen als je op een hoog tempo fietst. Kleine stukjes naar het werk dragen uiteraard wel bij, maar zijn nooit voldoende om dunnere benen te krijgen. Kies daarom liever voor wielrennen of spinning. Hiermee verbrand je in een uur algauw 500 tot 800 calorieën. Geen eigen fiets tot je beschikking? De meeste sportscholen hebben een spinningfiets of wielrenfiets tot hun beschikking. Op onze site vind je nog meer informatie over deze sporten. Bijvoorbeeld dit artikel om te beginnen met wielrennen.


4. Het belang van krachttraining

Niet iedereen is het erover uit: moet je nou wel of geen krachttraining doen als je dunnere benen wilt? Er valt voor beiden iets te zeggen. Want als je veel spieren kweekt door krachttraining, kunnen jouw benen optisch dikker lijken. Ze zijn daarentegen wel een stuk strakker, waardoor het minder dik líjkt.

In werkelijkheid zal het vast niet zo’n vaart lopen. Met name vrouwen krijgen echt niet zomaar dikke benen door krachttraining te doen. Integendeel. Krachttraining zorgt voor lange en atletische spieren, waardoor je benen dunner en slanker lijken.

Ga je naar een sportschool? Dan zijn dit geschikte oefeningen: de leg press machine, legg curl machine en de abductor machine.


blank

5. Andere sporten voor dunnere bovenbenen

Hardlopen en fietsen zijn twee sporten die helpen tegen dikke bovenbenen. Daarnaast zijn ze beiden gemakkelijk te realiseren. Er zijn echter nog veel meer soorten sporten die je kunt doen om af te vallen. Bijvoorbeeld skeeleren of schaatsen.

Want afvallen betekent uiteindelijk ook afvallen in je benen. Oftewel, dunnere benen. Dus als je geen fan bent van hardlopen of fietsen, ga dan vooral op zoek naar een cardiosport die wel goed bij je past! Enkele originele tips om eens uit te proberen zijn zwemmen, pilates en zumba.

Dit zijn sporten die zich tegelijkertijd focussen op cardio en krachtopbouw. Daardoor zijn deze sporten ideaal voor iedereen die graag dunnere benen wil krijgen.


6. Gezonder eten en drinken

De grote boosdoener voor dikke bovenbenen is voedsel met veel verzadigd vet, koolhydraten en andere vormen van suikers. Probeer daarom zo min mogelijk snacks en frisdrank in huis te halen, zodat je ook niet in de verleiding komt om het stiekem toch op te eten.

Daarnaast is het natuurlijk over het algemeen bekend dat je afslankt als je minder calorieën tot je neemt dan dat je verbrandt. Afslanken doe je over heel je lichaam. Dus als je in totaal gewicht verliest, gaat dat automatisch ook van je (boven)benen af.

Wil je meer informatie over de juiste voeding; voor dunnere benen, voor een dunnere buik of voor iets anders?We hebben enorm veel artikelen omtrent afvallen en diëten. Daar zitten ongetwijfeld tips tussen waar je iets aan hebt.


7. Dikke bovenbenen: heb ik teveel vet of teveel spieren?

Als je dunnere benen wilt, is het belangrijk om na te gaan waarom je (voor jouw gevoel) dikke benen hebt. Is het been vooral opgebouwd uit vet, of juist uit spieren? Het kan beiden het geval zijn. Hoe paradoxaal het ook klinkt; zowel spieren als vet laten maken jouw benen dikker. Of laten ze dikker lijken. Dit heeft ook consequenties voor het soort oefeningen dat je moet doen. Hoe kom je erachter of je vooral spieren of vet hebt?

“Test voor dunnere benen”

Er is een eenvoudige manier om te achterhalen of jij meer vet of spieren hebt. Het is geen waterdichte methode, onder andere omdat het aan je eigen interpretatie onderhevig is. Dus je kunt niet met 100% zekerheid zeggen of je meer spieren dan vet hebt. Toch geeft het een goede indicatie.

Dus, hoe gaat de ‘Test voor dunnere benen’ in z’n werk? Je strekt eerst je been. Terwijl je dit doet, moet je de spieren in je bovenbeen aanspannen. Vervolgens knijp je in de bovenste laag van je huid. Hiermee kun je bepalen of het vooral om vet of om spieren gaat.

Waarschijnlijk is het nog niet zo gemakkelijk om in je been te knijpen. Komt het omdat het een te grote laag in één keer is? Dan heb je waarschijnlijk veel vet in je bovenbenen. Komt het omdat je bijna niets te pakken kunt krijgen? Dan heb je grote, dikke spieren. Hierdoor lijken je benen dik(ker), terwijl ze dat in feite niet zijn.


8. Waarom is het lastig specifiek te trainen voor dunnere benen?

Het zou natuurlijk fijn zijn als je gericht kunt werken aan dunnere (boven)benen. Met behulp van de tips in dit artikel kom je al een heel eind, maar misschien niet waar je hoopte te zijn. Je moet namelijk onthouden dat vetverbranding evenredig plaatsvindt.

Dus als je gaat trainen, verlies je evenredig vet op alle plekken waar het vet zich verzameld heeft. Dunnere benen betekent dus automatisch ook een dunnere buik. Eigenlijk goed nieuws! Want daarmee pak je wel in één keer je hele lichaam aan. Mocht je weer aankomen, dan ‘groeit’ het vet op dezelfde manier aan.

Afhankelijk van lichaamsfiguur

Daarnaast wordt je geboren met een bepaald figuur. Je hebt er vast al een keertje van gehoord: de peervorm, de omgekeerde peervorm, de rechthoek, de zandloper, de diamant of het appelfiguur. Die laatste wordt ook wel ovaalvorm genoemd. Hoe je de figuren ook noemt, feit blijft dat je niet zomaar van figuur kunt veranderen. En je figuur heeft weer implicaties voor hoe vet zich verspreidt en vervolgens weer krimpt.

Als voorbeeld nemen we een appelfiguur. Daarbij heb je vaak dunne benen en verzamelt het vet zich als eerste rondom de buik. Vandaar dat het ook ‘appel’ wordt genoemd. Rond en gecentreerd. Als je als appelfiguur dunnere benen wil, dan zal het vet echter eerst van de buik af gaan en dan pas van de benen. Je kunt helaas niet ‘wisselen’ van figuur. Wél kun je ervoor zorgen dat je de beste versie maakt van het figuur dat je hebt.



foto auteur Anne von Gleich
Dit artikel is geschreven door Anne von Gleich

Anne is freelance tekstschrijver en content marketeer bij Sans Plus. Met oog voor detail en hart voor de doelgroep brengt ze elk verhaal tot leven.

Website LinkedIn
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Lichaam

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Tip van onze redactie

FitMethode
Copyright Dik.nl 2020 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag