Kun je afvallen door te stoppen met alcohol? 5 tips

Kun je afvallen door te stoppen met alcohol? 5 tips

Laatst bijgewerkt: 7 mei 2020

Een wijntje bij het avondeten of even een heerlijk koel biertje nuttigen op het terras; wij Nederlanders houden wel van een lekker drankje. Wat veel mensen helaas niet weten, is dat al deze alcoholische drankjes echte dikmakers zijn. Je denkt misschien dat je vooral aankomt door de calorieën uit eten, maar alcohol is toch echt een boosdoener als het gaat om calorieën en afvallen.

Wil je dus afvallen dan heeft het drinken van alcohol daar in grote mate invloed op. Als je stopt of matigt met het drinken van alcohol kun je dan ook sneller gewicht verliezen. Uiteraard is niet alleen het stoppen of matigen met alcohol voldoende om af te vallen. Wil je namelijk serieus afvallen, dan zul je dit in combinatie moeten doen met een gezond voedingspatroon. Hoe alcohol precies zijn invloed heeft op je dieet en het afvallen lees in ons artikel.


1. Gezond voedingspatroon

Serieus afvallen begint bij een goed voedingspatroon. Het is zelfs prima mogelijk om kilo’s te verliezen als je af en toe een glaasje alcohol nuttigt. De belangrijkste vraag is dus niet of je wil stoppen met alcohol, maar of je wel echt wil afvallen?

De meest efficiënte manier om kilo’s te verliezen: Minder eten dan je dagelijkse caloriebehoefte. Dit betekent kort gezegd dat je elke dag net iets te weinig eet (ook wel een calorietekort). De dagelijkse caloriebehoefte is bij iedereen anders. Dit is afhankelijk van je geslacht, leeftijd, lengte, gewicht en dagelijkse beweging. Als je dus op een dag één of meerdere glaasje(s) alcohol wil drinken dan kan dat prima, als je de rest van de dag dan maar minder eet of drinkt.

blank

Voedingsschema

Als je voor langere tijd een calorie-tekort weet vol te houden, dan val je af. De makkelijkste manier om dit te doen zijn persoonlijke weekmenu’s. Weekmenu’s die precies zijn afgesteld op je caloriebehoefte.

Bij FitChef.nl bereken je binnen 30 seconden je caloriebehoefte. De eerste keuze is of je wil afvallen, op gewicht wil blijven of juist spiermassa wil opbouwen. Daarna krijg je nog een 6-tal andere vragen. Na de test weet je precies hoeveel jij per dag mag eten. En je hebt de mogelijkheid om direct weekmenu’s te bekijken met honderden recepten om op een verantwoorde manier af te vallen.

FitMethode

Bereken je caloriebehoefte op de website van FitChef.nl »


2. Alcohol in combinatie met afvallen

Als alcohol je lichaam binnenkomt, dan zet je lichaam dit om in een soort zuur. Je lichaam wil de alcohol het liefste zo snel mogelijk uit je lichaam hebben, omdat het wordt gezien als ‘giftige’ stof.

Je lichaam stopt dus met het verbranden van suikers en vet en gaat eerst de alcohol verbranden. Zo wordt er dus voorrang gegeven op het verbranden van alcohol in plaats van het verbranden van de calorieën uit voedingsmiddelen. Hierdoor komt je vetverbranding dus veel minder snel op gang dan wanneer je alcohol zou laten staan.

Alcohol drinken heeft niet alleen invloed op de vetverbranding, maar zorgt er ook voor dat je conditie achteruit gaat en dat je minder zin hebt om te bewegen. Alcohol vermindert de kracht en het uithoudingsvermogen van het hart én zorgt ervoor dat je longen minder goed kunnen ventileren.

Daarnaast zorgt alcohol tijdens het sporten ervoor dat je lichaam gaat verzuren. Je lichaam kiest namelijk eerder voor het verbranden van alcohol in plaats van het verbranden van melkzuur dat geproduceerd wordt tijdens het sporten. Het melkzuur gaat zich dus ophopen, waardoor je enorm last van spierpijn kunt hebben.


3. Hoe slecht is alcohol voor je gewicht?

Als het gaat om afvallen dan denken veel mensen dat je alleen dik wordt van eten. Toch heeft het drinken, en dan met name het drinken van alcohol, veel invloed op het afvalproces.

Allereerst is het goed om te noemen dat alcohol geen enkele voedingswaarde heeft en dat ons lichaam het dus niet nodig heeft. Een gram alcohol bevat 7 kilocalorieën en een gram vet bevat 9 kilocalorieën.

Ons lichaam heeft deze vetten wél nodig als voedingsstoffen, terwijl alcohol daarentegen geen nuttige voedingsstoffen zijn en dus niks opleveren voor ons lichaam. Omdat calorieën uit alcohol geen enkele voedingswaarde opleveren, worden ze ook wel ‘lege’ calorieën genoemd.

Hoeveel calorieën krijgen we dan binnen als we alcohol drinken? Als je eenmaal lekker op een terrasje zit dan zul je ongemerkt al heel wat calorieën naar binnen klokken. Een flesje bier bevat al snel 125 kilocalorieën.

Zo werk je na vier biertjes op een terrasje dus al rond de 500 kilocalorieën naar binnen. Niet alleen is bier een boosdoener, maar ook andere alcoholische drankjes. Zo bevatten cocktails of mixdrankjes niet alleen alcohol, maar ook veel suiker. Je kunt wel nagaan dat je na een middagje terrassen of een avondje stappen al heel wat caloriebommetjes hebt gedronken.


4. Je gaat meer snacken door alcohol

Een ander punt waarom alcohol en afvallen niet zo goed samen gaan, is dat je meer gaat snacken en eten door alcohol. Van calorieën uit je drankje krijg je namelijk geen verzadigd en vol gevoel, maar je krijgt juist extra trek van een drankje.

Hierdoor wil je al snel een portie bitterballen bestellen op het terras, heb je zin in een worstje of een kaasje bij de borrel en hunker je na het stappen naar een vette hap. Een ander nadeel is, dat je minder goed ‘nee’ kan zeggen tegen al deze verleidingen op de menukaart als je wat glaasjes alcohol hebt genuttigd.

Wil je toch liever wat te snacken bij de borrel, maak dan een gezondere keuze. Vette snacks kun je beter laten staan en in plaats daarvan kun je beter kiezen voor Japanse mix, snackgroenten of zoute stengels.

Wil je serieus aan de slag om af te vallen, dan is het dus zeker de moeite waard om minder te gaan drinken. Je hoeft niet per se alcoholische drankjes compleet te verbannen, maar het gaat er vooral om dat je bewust bent van wat het met je lichaam doet en dat je drinkt met mate.

Als je matigt en stopt met alcohol drinken gaat je lichaam sneller over op het verbranden van vetten en suikers. Afhankelijk van je drinkgewoontes kun je al snel veel meer gewicht verliezen als je stopt met het drinken van alcohol. Een ander voordeel is dat je door het stoppen met drinken al na enkele weken minder vetweefsel rondom je lever krijgt.


5. Tips om te matigen met alcohol

Wil je afvallen, maar vind je het lastig om helemaal geen alcohol meer te mogen drinken? Dan hebben we hieronder vijf tips voor je om te matigen met alcohol.

Tip 1: kleinere glaasjes

Als je kiest voor kleinere glaasjes, dan beperk je ook het aantal calorieën. Neem dus een klein biertje op het terras in plaats van te kiezen voor een halve liter. Trek je thuis een fles wijn open? Kies dan voor kleine wijnglazen in plaats van grote wijnglazen. Zo lijkt het alsof je veel meer wijn in je glas hebt en heb je de neiging om minder te drinken.

Tip 2: alleen alcohol in het weekend

Wil je afvallen, dan is het verstandig om niet elke dag alcohol te drinken. Stop dus met die slechte gewoonte om na een lange dag werken een wijntje te nemen of een biertje te nuttigen onder het eten. Als je alleen alcohol drinkt in het weekend dan is dit al een hele goede vooruitgang in je afvalproces. Daarnaast zul je merken dat je in het weekend ook nog eens extra van een drankje kunt genieten, omdat je het verdiend hebt.

Tip 3: maak betere keuzes

Wil je matigen met alcohol, maar toch af en toe kunnen genieten van een drankje? Maak dan betere keuzes in je drankjes. Zo kun je beter mixdrankjes, koffielikeuren, cocktails en romige drankjes laten staan. In deze drankjes zit namelijk veel alcohol én veel suikers in verwerkt, waardoor het echte dikmakers zijn. Kies in plaats daarvan voor een glas rode wijn, prosecco of nog beter: ga voor de alcoholvrije variant.

Tip 4: bedenk hoeveel drankjes je mag

Als je van tevoren bedenkt hoeveel drankjes je mag nemen, dan zul je zien dat je je hier beter aan kunt houden. Als je geen afspraken met jezelf maakt dan volgt na één drankje namelijk al snel de volgende. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om niet meer dan twee glaasjes rode wijn te nemen op een avond. Zo zul je zien dat je trots bent op jezelf als je je hieraan hebt gehouden.

Tip 5: drink bewust

Hoe vaak komt het niet voor dat we ons drankje achterover klokken en verbaasd kijken als het glas alweer half leeg is? Als je bewuster drinkt dan zul je zien dat je vanzelf ook minder gaat drinken. Zorg ervoor dat je een glas alcohol nooit als dorstlesser gebruikt. Heb je dorst? Drink dan eerst een glas water leeg voordat je begint aan de alcohol. Ook helpt het om niet constant je drankje in je hand te houden, maar deze vaker neer te zetten. Zo ben je bewuster bezig met drinken en geniet je langer van je drankje.



foto auteur Dik de Graaf
Dit artikel is geschreven door Dik de Graaf

Fanatiek blogger voor Dik.nl en altijd op zoek naar diepgang. Bijt zich helemaal vast in een onderwerp om alles tot in de puntjes uit te zoeken. Gek op reizen, sporten en lezen.

Website
Dit artikel is geplaatst in de volgende categorie(ën): Afvallen Eten & drinken

Suggestie insturen

Opmerkingen, verbeteringen of suggesties op dit artikel? We horen graag van je zodat we de inhoud van dit artikel nog beter kunnen maken. Vul het onderstaande formulier in:


  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Tip van onze redactie

FitMethode
Copyright Dik.nl 2021 | DIK.NL geeft antwoord op je vraag